سلامتی و جوان سازی پوست با این خوراکی‌ها

شنبه 6 مرداد 1397 گوناگون

سلامتی و جوان سازی پوست با این خوراکی‌ها

جوان سازی,مصرف سبزیجات,کاهش روند پیری
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: سلامتی و جوان سازی پوست برای افراد اهمیت بسزایی دارد که اشخاص می‌توانند با مصرف برخی مواد غذایی روند پیری را به تأخیر بیندازند.

کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره پیری اظهار کرد: پیری یک روند طبیعی است و تا کنون هیچ ماده یا دارویی ساخته نشده است تا افراد پیر نشوند، اما ما می‌توانیم با سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب روند پیری را به تأخیر بیندازیم.

 

وی بیان کرد: سبک زندگی ما باعث شده است که به طور مرتب در بدنمان موادی مضر به نام رادیکال‌های آزاد تولید شوند؛ عوامل التهابی که ناشی از آلودگی هوا، نور خورشید و  مصرف برخی از غذا‌ها هستند، فرآیندی به نام اکسیداسیون را در بدن ما ایجاد می‌کند؛ در این فرآیند رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند که بر اثر این رادیکال‌ها بیماری‌های قلبی، انواع سرطان‌ها، پیری و چین و چروک پوست به وجود می‌آیند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: مواد غذایی ضد التهاب با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند بنابراین با مصرف این غذا‌ها جوانی و سلامتی ما تضمین می‌شود.

 

مواد غذایی که روند پیری را کند می‌کنند

صمد‌پور درباره مواد غذایی که روند پیری را به تأخیر می‌اندازند، گفت: روغن زیتون یکی از سالم‌ترین روغن‌ها است؛ این روغن علاوه بر اینکه از بروز بیماری‌های قلبی، انواع سرطان‌ها و فشار خون پیشگیری می‌کند بلکه به علت نوع اسید‌های چرب موجود در آن خاصیت ارتجاعی پوست را هم افزایش می‌دهد؛ کلاژن (پروتئین پوست) با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند بنابراین چین و چروک در پوست ایجاد می‌شود؛ هر چقدر خاصیت ارتجاعی پوست افزایش پیدا کند، روند پیری کندتر می‌شود.

 

وی درباره سایر موادی که موجب جوان‌سازی پوست می‌شوند، تأکید کرد: ماهی‌های چرب مانند سالمو‌ن حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند؛ این اسید چرب یک ضد التهاب قوی است؛ طبق تحقیقات انجام شده افرادی که به طور مرتب ماهی سالمون را مصرف می‌کنند، پوست صورتشان در مقایسه با سایر اشخاص جوان‌تر است؛ ماهی همچنین از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی هم جلوگیری می‌کند بنابراین همه افراد باید حداقل ۲ بار در هفته این غذا را مصرف کنند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: سبزیجات یکی دیگر از موادی هستند که روند پیری را به تأخیر می‌اندازند؛ سبزیجات حاوی مواد مغذی هستند و کالری زیادی ندارند بنابراین افرادی که به دنبال کاهش وزن خود هستند باید سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند؛ سبزیجات زرد و سبز رنگ حاوی مواد مناسبی برای پوست هستند؛ برخی سبزیجات هم حاوی کاروتنوئید بوده؛ از انواع کاروتنوئید‌ها  می‌توان به بتاکاروتن اشاره کرد؛ این ماده پیش‌ساز ویتامین A است  و اثرهای مضر نور خورشید را  تا حدی خنثی می‌کند.

 

صمد‌پور درباره مواد غذایی حاوی بتاکاروتن، اظهار کرد: بتاکاروتن بیشتر در سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی رنگ مانند هویج، کدو حلوایی، زردآلو و سیب‌زمینی شیرین یافت می‌شود؛ سیب‌زمینی شیرین حاوی بتاکاروتن و ویتامین A است و خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد.

 

وی بیان کرد: ویتامین C در تولید کلاژن نقش مؤثری دارد؛ این ویتامین در سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و کلم بروکلی یافت می‌شود؛ گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است، این ماده از ضررهای نور خورشید پیشگیری می‌کند؛ اگر گوجه فرنگی را داخل روغن زیتون تفت بدهیم، ترکیبی حاوی لیکوپن و اسید چرب امگا ۳ به دست می‌آید که این ماده از پیر شدن جلوگیری می‌کند؛ لیکوپن در پیشگیری از سرطان پروستات در مردان هم مؤثر است.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: سوپ قلم گاو هم یکی دیگر از موادی است که موجب جوانی می‌شود؛ قلم گاو  سرشار از مواد معدنی و مغذی مانند کلاژن، ژلاتین و  اسید آمینه‌هایی است که در جوان سازی پوست تأثیر چشمگیری دارند؛ اگر قلم گاو یا استخوان‌های حیوانات دیگر حلال گوشت مانند مرغ یا ماهی را با مقداری سبزیجات، پیاز، زنجبیل و برخی ادویه‌ها بپزیم، ترکیب خوبی به دست می‌آید که علاوه بر اینکه حاوی کلسیم، منیزیم و مواد معدنی بوده همچنین به علت وجود کلاژن در ترمیم مفاصل و جوان‌سازی پوست هم مؤثر است.

 

صمد‌پور تأکید کرد: ادویه‌هایی مانند دارچین و زنجبیل روند پیری را به تأخیر می‌اندازند؛ بذر کتان هم به علت داشتن امگا ۳ به مرطوب شدن و جوان‌سازی پوست کمک شایانی می‌کند؛ چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند؛ این گیاه به علت وجود پلی‌فنول‌ها ضد التهاب هم هست.

 

وی تصریح کرد: انار از جمله میوه‌هایی است که خاصیت ضد التهابی دارد؛ این میوه به بازسازی و جوان‌سازی پوست و افزایش کلاژن‌ها کمک شایانی می‌کند؛ شکلات تلخ به علت آنتی اکسیدان‌هایی که دارد علاوه بر اینکه از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند، موجب سلامتی پوست هم می‌شود؛ گردو از جمله مغز‌های مفید حاوی چربی‌های خوب و اسید چرب امگا ۳ است؛ گردو را باید به اندازه مصرف کرد، زیرا مصرف بیش از حد این مغز موجب چاقی می‌شود.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: انواع توت‌ها مانند شاتوت، توت‌سفید و توت‌فرنگی به علت داشتن آنتی اکسیدان نقش مؤثری در سلامتی پوست دارند؛ افراد برای اینکه روند پیری را به تأخیر بیندازند باید از حبوبات و غلات کامل هم استفاده کنند؛ نان کامل به علت فیبر، سبوس و ویتامین‌های B در سلامتی ما بسیار مؤثر است.

 

مواد غذایی که پیرتان می‌کند

صمد‌پور درباره ترکیباتی که سبب تسریع روند پیری می‌شوند، اظهار کرد: انواع قند و شکرها از جمله ترکیباتی هستند که موجب پیری زودرس پوست می‌شوند، اسید‌های چرب ترانس و روغن‌های جامد و پالم دار هم برای سلامتی افراد بسیار مضر هستند.

 

وی یادآور شد: افراد برای اینکه جوان بمانند باید از مصرف فست فود‌ها، پیتزاها، غذا‌های فرآوری شده مانند سوسیس، بیکن حلال و انواع ناگت‌ها، کیک، شیرینی و بیسکوییت خودداری کنند؛ سالم بودن کبد باعث می‌شود که پوست خوبی هم داشته باشیم.

 

 

مرجع : سرپوش

نگاهی به منافع نیروهای متحدین و متفقین در جنگ جهانی دوم

احکام شرعی لقاح خارج از رحم و اسپرم اهدائی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا