هر آنچه از سفر به کیش و استانبول باید بدانید

سه‌شنبه 16 فروردین 1401 بازار
سفر به کیش و استانبول

سفر به کیش و استانبول

مسجد سلطان احمد در استانبول

مسجد سلطان احمد به ترکی “Sultanahmet Camii” تلفظ می شود مسجدی است که در شهر استانبول واقع شده است. این شهر که در زمان امپراتوری عثمانی از سال 1453 تا 1923 پایتخت کشور بود ، یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به دلیل کاشی های آبی برای طراحی داخلی به “مسجد آبی” نیز معروف است.

سفر به کیش و استانبول

سفر به کیش و استانبول

مسجد سلطان احمد بین سالهای 1609 تا 1619 به دستور سلطان احمد اول ساخته شد و به همین دلیل پس از مرگ وی ، مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند. وی در همان مسجد به خاک سپرده شده است. مسجد سلطان احمد در قدیمی ترین قسمت استانبول واقع شده است ، قلعه ای که قبل از سال 1453 میلادی مرکز قسطنطنیه ، پایتخت امپراتوری بیزانس قلمداد می شد. این مسجد در نزدیکی هیپودروم قسطنطنیه و در فاصله کمی از کلیسای بزرگ مسیحیان به نام ایاصوفیه واقع شده است.مسجد سلطان احمد در فاصله کمی از کاخ توپقاپی ، محل اقامت پادشاهان عثمانی تا سال 1835 ، تنها چند دقیقه با تنگه بسفر واقع شده است. اگر از دریا به مسجد نگاه کنید ، گنبدها و مناره های مسجد در قسمت قدیمی شهر برجسته است و هدف سازندگان ایجاد چنین منظره زیبایی بود.مسجد سلطان احمد عمداً در مقابل ایاصوفیه ساخته شد تا نشان دهد معماران عثمانی و مسلمان می توانند رقبای سرسختی برای نیاکان مسیحی خود باشند. با این حال ، معمار قادر به ساخت گنبدهای بزرگتر از گنبد ایاصوفیه نبود ، و به همین دلیل سعی کرد با تنظیم دقیق موقعیت گنبدها ، شبه گنبدها و مناره ها جلوه های زیبایی خلق کند. با وجود تلاش های معمار ، اندازه ساختمان از اندازه ایاصوفیه كه خشم سلطان احمد را برانگیخت ، كمتر است. بنابراین ، هر دو عمارت از بناهای تاریخی و معماری بسیار ارزشمندی هستند که جلوه ای بی نظیر به این قسمت از شهر می دهند.در غرب این مسجد به مسجد آبی معروف است زیرا رنگ آبی در نقاشی های داخلی بسیار مورد استفاده قرار می گرفت. اما این نقاشی داخل مسجد بخشی از دکوراسیون داخلی اصلی نبوده و امروزه از فضای داخلی حذف شده است. بنابراین ، دکوراسیون داخلی مسجد دیگر کاملاً به رنگ آبی نیست.طبق یک اعتقاد قدیمی ، پیرزنی در کلبه هور زندگی می کرد ، شب ها کنار دریا ایستاده و کشتی ها و قایق ها را با فانوس در دست راهنمایی می کرد.مجسمه نگهبان دریا با استعاره اینکه این رفتار اهورایی است و توسط فرشتگان انجام می شود ، نمادی از اعتقاد قدیمی مردم کیش در کلبه هور است.مجسمه گرانبهای 16 متری نگهبان دریا یا مرد فانوس دستی توسط محمد سالاریان در سال 1993 در کلبه هور در جزیره کیش ساخته شده است. فانوس در دست این فرشته با استفاده از فناوری نورپردازی جت دریا را تا 400 متر روشن می کند.مواد به کار رفته در این عنصر شهری ورق های فولادی است که با Zingridge پوشانده شده است تا در صورت وجود رطوبت دریا آسیب نبیند.این مجسمه در زمان خود بزرگترین مجسمه مجازی در ایران بود و اکنون به نمادی از جزیره کیش تبدیل شده است.جاده جهانی یکی از مشهورترین جاذبه های کیش است که نام آن برای مردم محلی و گردشگران آشناست. جاده جهانی مانند یک حلقه گوهر باشکوه جزیره کیش را محاصره می کند.در جاده توقف کرده و از صخره ها بالا بروید تا امواج طولانی خلیج فارس را تماشا کنید و از مناظر بی نظیر این منطقه لذت ببرید.این جاده به عنوان یک جاده کمربندی در اطراف جزیره ، امکان ارتباط با طبیعت بکر کیش را فراهم می کند و طبیعت گردان می توانند در طول مسیر منظره دریا ، ساحل ، پوشش گیاهی و حیوانات متنوع از جزیره را مشاهده کنند. .

سفر به کیش و استانبول

سفر به کیش و استانبول

می توانید در بین جاذبه های گردشگری کیش  طبیعت بکر جزیره کیش را در این مسیر مشاهده کنید. آب زلال ساحل مرجانی از یک طرف و از طرف دیگر گیاهان و حیوانات مختلفی را می بینید که در اطراف زندگی می کنند.رانندگی در این جاده متفاوت است. رانندگی با صدای آرام امواج و خورشید در سطح آب دریا روح انسان را جلا می بخشد. در جاده ای حرکت کنید که مرغ های دریایی پرواز می کنند و بر روی شن های ساحل فرود می آیند و هیچ گونه ترافیک یا آلودگی صوتی وجود ندارد. راهی که رهگذران را با خاطرات و تصاویر رویایی رهنمون می کند.در جاده توقف کرده و از صخره ها بالا بروید تا امواج طولانی خلیج فارس را تماشا کنید و از مناظر بی نظیر این منطقه لذت ببرید.شهر باستانی حریره در تور کیش سفر باتو از دیدنی های کیش در قسمت شمالی جزیره است و در گوشه و کنار نشانه هایی از معماری باستان دارد. از ویرانه هایی که برجای مانده است ، مشخص می شود که این منطقه زمانی منطقه ای پر رونق بوده است. قدمت حریره به قرن 8 برمی گردد و گفته می شود این مکان در سعدی گلستان نیز ذکر شده است.باستان شناسان تخمین زده اند که شهر حریره حدود هزار سال پیش شکل گرفته و حدود 600 سال بعد ، براساس حفاری ها و کاوش ها متروکه شده است.

سفر به کیش و استانبول

سفر به کیش و استانبول

پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه

پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه کدام‌ها هستند؟

گردشگری خوراک

گردشگری خوراک

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا