سس کچاپ خوشمزه خانگی +طرز تهیه

سه‌شنبه 4 شهریور 1399 آشپزی

سس کچاب خانگی 

درست کردن این سس آسان است و ارزش وقت گذاشتن را دارد. فصل تابستان زمان درست کردن محصولات بدست آمده از گوجه‌هاست از گوجه کنسروی گرفته تا پودر گوجه و رب گوجه خانگی.سس کچاپ گوجه خانگی خوش طعم‌تر از انواع صنعتی و به مراتب سالم‌تر است. در این سس خوش طعم از چند نوع ادویه به همراه شکر قهوه‌ای و گوجه فرنگی استفاده می‌شود تا یک سس عالی را به ما بدهد. خوبی درست کردن سس در خانه این است که خبری از مواد افزودنی، نگهدارنده و رنگ‌های خوراکی نیست.

 

اجازه دهید یک نکته جالب را به شما بگویم. حتما متوجه شده‌اید که وقتی سس گوجه فرنگی شما به یک سوم انتهایی می‌رسد، خارج کردن آن از بطری سخت می‌شود؛ این بخاطر افزودن ماده غلیظ کننده نشاسته ذرت است. این ماده به دلیل خواص فیزیکی خاص و  (ویسکوزیته) بالا در ته بطری گیر کرده و به یکباره میریزد. چندین نوع کچاپ در دنیا وجود دارد از جمله کچاپ قارچ، کچاپ ترشی ماهی و ادویه و کچاپ گوجه که آخری از همه معروفتر است. فرق سس کچاپ با سس گوجه معمولی در طعم شیرین آن است.

سس کچاپ گوجه با گوجه فرنگی یا همان گوجه رومی درست می‌شود که نسبت به گوجه‌های آریا و سایر گوجه‌ها، نرمتر و خوش طعم‌تر هستند. البته شما مجبور نیستید حتما از این گوجه‌ها استفاده کنید بلکه هر گوجه‌ای که در خانه داشته باشید. فقط توجه کنید که حتما از گوجه قرمز رنگ استفاده کنید نه گوجه‌های رنگی فانتزی.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیتزا پپرونی 

 

سس کچاپ

مواد لازم برای سس کچاپ خانگی 

سس کچاپ خانگی بسیار معطر و خوش طعم است و علاوه بر گوجه به عنوان ماده اصلی حاوی چندین نوع ادویه و گیاه معطر است که طعم آن را دلپذیر می‌کند:این مواد با هم یک سس کچاپ خانگی عالی را می‌سازند، اما توصیه می‌کنم برای خرید این محصول از طریق مغازه‌های قنادی اقدام کنید، چون به قیمت ارزانتری به شما تحویل خواهند داد. شکر قهوه‌ای در نوع روشن و تیره موجود است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیتزا قیفی

  1. میخک: ۴ عدد
  2. گوجه فرنگی  یک کیلو
  3. برگ بو: ۱ عدد
  4. چوب دارچین: ۱ عدد
  5. تخم کرفس: ۱/۴ قاشق چایخوری
  6. فلفل چیلی: ۱/۴ قاشق چایخوری
  7. نمک: ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
  8. سرکه سیب: ۱/۲ پیمانه
  9. شکر قهوه‌ای روشن: ۵ قاشق غذاخوری
  10. فلفل چیلی: ۱ عدد
  11. سیر: ۱ حبه

سس کچاپ

طرز تهیه سس کچاپ خانگی

■. ابتدا پارچه تنظیف را برداشته و دولا کنید و یک مربع دو لایه از پارچه درست کنید. میخک، برگ بو، تخم کرفس، فلفل چیلی خشک و فلفل شیرین (در صورتی که دارید) را داخل وسط این پارچه بریزید.. پارچه را گرد کرده و با استفاده از نخ ضخیم، ببندید بطوری که مواد داخل آن بیرون نریزد.

■ گوجه فرنگی، نمک، سرکه سیب، شکر، پیاز، چیلی، سیر و بسته ادویه (پارچه تنظیف) را داخل قابلمه بگذارید.

■ قابلمه را روی حرارت متوسط گاز بگذارید تا زمانی که فلفل چیلی نرم شده و پیاز‌ها شفاف شوند. یعنی حدود نیم ساعت.

■  قابلمه را از روی حرارت بردارید و کیسه ادویه را دور بریزید. سس را با استفاده از مخلوط کن یا آسیاب غذا، پوره کنید.

■  با استفاده از آبکشی با سوراخ‌های ریز، آن را صاف کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید همه دانه‌های گوجه و فلفل دور ریخته شوند.

■  بعد از صاف کردن پوره گوجه، آن را روی حرارت متوسط به پایین به مدت نیم ساعت بجوشد تا موقعی که به اندازه دلخواه شما غلیظ شود.

■ سس کچاپ را در شیشه دردار بریزید و در یخچال به مدت حداکثر ۳ هفته نگهداری کنید.

برچسب‌ها:

تزیین کیک بسیار زیبا با خمیر مارزیپان +طرز تهیه کیک

خمیر مارزیپان (خمیر بادام )چیست ؟ چه کاربردی دارد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا