سریع ترین شارژر مخصوص خودروهای برقی، توسط ABB ساخته شد

سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1397 فناوری

 

شرکت مشهور ABB، یک شارژر بسیار سریع معرفی کرده است که می‌تواند در ۸ دقیقه باتری خودروی الکتریکی بی‌ام‌و i8 را برای حرکت تا مسافت ۲۰۰ کیلومتر شارژ کند.

برند ABB، به عنوان یکی از عظیم‌ترین گروه‌های صنعتی دنیا در زمینه‌ی تجهیزات نیروگاهی، برق صنعتی و الکترونیک شناخته می‌شود. این شرکت چند ملیتی که مقر آن در سوئیس قرار دارد، شارژر سریع خود را با نام ترا های پاور دی‌سی (Terra High Power DC) راه‌اندازی کرده است که می‌تواند امکان ارائه توان قابل توجه ۳۵۰ کیلووات ساعت را فراهم کند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که توان شارژر ABB تقریبا سه برابر میزان توان سوپرشارژرهای تسلا است. شارژر فوق‌ سریع ABB، امکان بسیار مناسبی را برای خودروهای الکتریکی فراهم می‌کند، اما باید توجه داشت که تنها خودروهایی می‌توانند از قابلیت شارژ سریع بهره ببرند که برای این میزان توان الکتریکی طراحی شده باشند.

شارژرهای جدید می‌توانند الکترون‌ها را خیلی سریع در باتری خودروی برقی حرکت دهند تا یک خودروی الکتریکی، مثل بی‌ام‌و i8 به طور بتواند ۲۰۰ کیلومتر از محدوده رانندگی را تنها در ۸ دقیقه اتصال به شارژ، در اختیار داشته باشد. با توجه به این‌که خودروهای مصرف‌کننده بنزین و گازوئیل، ظرف چند دقیقه سوخت‌گیری می‌کنند، خودروهای الکتریکی نیز به عنوان وسایل نقلیه با شعاع حرکتی بالا، نیاز به شارژرهای سریع دارند. البته هنگامی که شعاع حرکتی خودرو مهم نباشد، می‌توان با هزینه بسیار کمی خودروی الکتریکی را در خانه شارژ کرد.

EV charger / شارژر خودروی الکتریکی

زیرساخت فعلی شارژ بسیار کند عمل می‌کند؛ یک ایستگاه شارژ معمولی CHAdeMO می‌تواند تا ۶۲.۵ کیلووات ارائه کند، در حالی که شارژر J1772 سطح ۲ می‌تواند تا ۱۹.۲ کیلووات برای کاربر فراهم کند. در این میان سوپرشارژرهای فعلی تسلا می‌توانند قدرتی بالغ بر ۱۲۰ کیلووات را برای یک خودروی برقی تسلا مدل S ارائه کنند. بنابراین جهش از ۱۲۰ به ۳۵۰ کیلووات، پیشرفت بسیار قابل توجهی، محسوب می‌شود.

در حال حاضر، هیچ خودروی برقی ارزان‌قیمتی در بازار وجود ندارد که بتواند از این نوع قدرت استفاده کند، چرا که بسیاری از خودروهای الکتریکی موجود در بازار با توان ۵۰ کیلووات شارژ می‌شوند تا بتوانند عمر باتری را حفظ کنند. خودروی برقی نیسان لیف مدل ۲۰۱۸ می‌تواند حداکثر ۱۰۰ کیلووات مصرف کند، در حالی که شایعه شده است تسلا مدل 3 قادر به شارژ شدن با توان بین ۱۸۴ تا ۲۱۰ کیلووات خواهد بود؛ البته در حال حاضر ظرفیت شارژ تسلا مدل 3 به حدود ۱۰۰ کیلووات محدود شده است.

به نظر نمی‌رسد که شارژر ساخت ABB، بتواند ایلان ماسک را تحت تاثیر قرار دهد؛ زیرا در سال ۲۰۱۶ وقتی از ایلان ماسک درباره سوپرشارژرهای V3 تسلا و دستیابی به توان ۳۵۰ کیلووات سوال پرسیده شد، او در توئیتی این طور واکنش نشان داد:

به چه چیزی اشاره می‌کنید؟ فقط ۳۵۰ کیلووات؟ این بیش‌تر شبیه اسباب‌بازی کودکانه است.

ایلان ماسک

شارژ کردن باتری خودروی الکتریکی با سرعت‌های بسیار بالا از نظر فنی اصلا غیرعملی نیست. تری هرشنر، کارشناس و مبتکر مشهور خودروهای الکتریکی؛ در این زمینه می‌گوید:

پر کردن یک باتری لیتیوم یون، بسیار شبیه پر کردن یک بطری خالی با مایع پرفشار است. اگر بطری کاملا خالی باشد، می‌توانید ماشه را فشار داده و آن را پر کنید. اما تقریبا بلافاصله پس از شروع فشار دادن، شما باید شروع به کاهش فشار آب کنید در غیر این صورت آب شروع به کف کردن یا سرریز شدن می‌کند؛ و این جایی است که شما می‌توانید آسیب فیزیکی واقعی به باتری را درک کنید.

مقاله‌های مرتبط:

توانایی پذیرش شارژ فوق سریع تنها یک معیار جدید در لیست توسعه‌دهندگان باتری است که در کنار چگالی انرژی، ثبات حرارتی، عمر چرخه شارژ و بسیاری پارامتر‌های دیگر مطرح می‌شود. در حقیقت، شارژ شدن سریع باتری به میزان قابل توجهی می‌تواند به عمر باتری و نرخ تولید انرژی الکتریکی پس از شارژ آسیب وارد کند.

به همین ترتیب، دستگاه‌های شارژ سریع Terra High Power تولید شده توسط ABB نیز تنها زمانی به ظرفیت کامل شارژ خود نزدیک می‌شوند که در یک لحظه چند خودرو به ایستگاه متصل شوند. به همین دلیل کارشناسان در کاربردی بودن چنین فناوری تردید دارند و آن را حداقل برای عمر باتری‌های امروزی، مضر می‌دانند.

منبع : زومیت

داستان برند: ایرباس، غول اروپایی صنعت حمل و نقل هوایی

مشخصات فنی گلکسی A6 و A6 پلاس سامسونگ

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا