سریعترین روش از بین بردن جای جوش

دوشنبه 4 بهمن 1400 بازار

جای جوش (یا اسکار آکنه) به اثر یا بافت باقیمانده از جوش‌های التیام یافته گفته می‌شود. جوش، شایع‌ترین بیماری پوستی است که غالباً نوجوانان و جوانان به آن دچار می‌شوند. جای جوش‌ می‌تواند به صورت یک بافت برآمده یا فرورفتگی‌هایی در پوست بروز کند. البته، درمان‌ها و محصولات مختلفی برای حذف جای جوش‌ها یا حداقل بهبود ظاهر آن‌ها وجود دارد.

چه چیزی باعث می‌شود جای جوش باقی بماند؟

جای جوش غالباً ناشی از بروز یک سری ضایعات پوستی ملتهب است؛ خودِ این ضایعات موقعی به وجود می‌آیند که چربی اضافی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها باعث مسدود و برآمده شدن روزنه‌های پوست می‌شوند. متورم شدن یک روزنه پوست باعث ایجاد شکستگی در دیواره فولیکول می‌شود. ضایعات پوستی کم عمق و سطحی معمولاً جزئی بوده به سرعت بهبود می‌یابند، اما اگر یک شکستگی عمیق در دیواره روزنه ایجاد بشود، در این صورت مواد عفونی می‌توانند بافت‌های اطراف را آلوده کنند که در نتیجه ضایعات عمقی‌تری به وجود می‌آید.

در این حالت پوست تلاش می‌کند تا با ایجاد بافت‌های کلاژن، این ضایعات را ترمیم کند، اما معمولاً سطح این نواحی ترمیم شده به صافی سطح پوست اولیه نبوده و در نتیجه در ناحیه‌هایی از صورت مثل پیشانی و گونه‌ها جای جوش باقی می‌ماند.

درمان‌های موجود برای رفع‌ جای جوش

برای بعضی از افراد، جای جوش‌ها یادگار آزار دهنده یک وضعیت دردناک و ناراحت کننده هستند. اما لزومی ندارد که جای جوش‌هایتان را برای همیشه تحمل کنید، چراکه بعضی درمان‌های خانگی و پزشکی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید از این بافت‌های ناخوشایند خلاص شوید.

درمان‌های پزشکیِ جای جوش

 

برای درمان جای جوش‌های خفیف تا شدیدتر چند روش وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برایتان توضیح خواهیم داد.

میکرودرم‌ابریژن

میکرودرم‌ابریژن برای درمان جای جوش یک عمل کم‌تهاجمی است که از آن برای رفع لک‌ها و ناهمواری‌های سطح پوست استفاده می‌شود. در این نوع درمان، متخصص پوست و زیبایی با استفاده از یک وسیله دستی کوچک لایه بیرونی پوست را برمی‌دارد. در اینجا، جای جوش‌ها به همراه سطح پوست برداشته شده و پوست محکم و صافی که در زیر قرار داشته و رنگی یکدست دارد جای پوست برداشته شده را می‌گیرد.

بازسازی پوست با لیزر

درمان جای جوش با لیزر یکی از محبوب‌ترین درمان‌ها برای جای هرگونه جوش است. در اینجا هم، با برداشته شدن بالاترین لایه پوست، سلول‌های پوست جوان‌تر که در زیر قرار دارند جای لایه رویی را می‌گیرند، که این می‌تواند به محو کردن جای جوش‌ها کمک کند. این تکنیک، همچنین با گرم کردن لایه‌های زیرین پوست، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد، که این باعث می‌شود در ناحیه تحت درمان، پوست با ظاهری صاف‌تر و یکنواخت‌تری التیام پیدا کند.

سابسیژن

از درمان جای جوش با سابسیژن در مواردی استفاده می‌شود که مشکل جای جوش شدید باشد. در این نوع درمان، متخصص پوست یک سوزن زیر جلدی را مستقیماً به زیر جای جوش فرو می‌کند. از این سوزن برای شل کردن و جدا کردن فیبرهایی استفاده می‌شود که جای جوش را به بافت زیر آن متصل کرده‌اند. این کار، علاوه بر کمک به بالا آوردن یک جای جوش فرو رفته، بدن را برای آزادسازی کلاژن در محل ورود سوزن تحریک می‌کند. هم بالا آوردن جای جوش فرو رفته و هم آزاد شدن کلاژن به از بین بردن جای جوش کمک می‌کنند.

تزریق ژل

گاهی اوقات، متخصصان پوست برای کم کردن جای جوش، تزریق ژل‌های بافت نرم را توصیه می‌کنند. تزریق ژل بیشتر برای جای جوش‌های فرو رفته جواب می‌دهد، هرچند که در اکثر موارد این درمان موقتی است. درمان با تزریق ژل عموماً 6 تا 8 ماه دوام دارد. البته، برخی گزینه‌های دائمی هم وجود دارد که می‌توان در مورد آن‌ها با متخصص پوست خود مشورت کرد.

لایه‌بردارهای شیمیایی

در این نوع درمان، پزشک یک محلول شیمیایی را روی جای جوش‌هایتان می‌مالد تا لایه بالایی پوست برداشته شده و جای جوش‌های عمقی‌تر تا حد زیادی محو شوند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، می‌توانید لایه‌برداری‌های ملایم و متوسط را چند بار تکرار کنید، یا اینکه فقط یک لایه‌برداری عمقی انجام بدهید. یکی از مهمترین عوارض جانبی احتمالی این روش تغییر رنگ پوست است، خصوصاً در مواردی که لایه‌برداری عمقی برای پوست‌های تیره انجام می‌شود.

میکرونیدلینگ

 

در میکرونیدلینگ سوزن‌های خیلی کوچکی به پوست اطراف جای جوش فرو برده می‌شود تا بدن برای تولید کلاژن بیشتر تحریک شود. کلاژن اضافی تولید شده باعث صاف شدن سطح پوست و در نتیجه کاهش اثر به جا مانده از جوش‌ها می‌شود.

بوتاکس

گاهی اوقات پوست اطراف جای جوش چروک می‌شود. تزریق بوتاکس پوست اطراف را شل کرده و در نتیجه ظاهر جای جوش را بهبود می‌دهد. البته، نتیجه این نوع درمان موقتی است، که بنابراین برای حفظ آن می‌بایست درمان به طور مرتب تکرار شود.

درمان‌های خانگی برای رفع جای جوش

 

برای رفع جای جوش، انواع مختلفی از درمان‌های بدون نسخه‌ وجود دارد. این درمان‌ها ممکن است به اندازه درمان‌های پزشکی که بالاتر گفته شد قوی نباشند، اما می‌توانند به شما کمک کنند تا جوش‌هایتان را کنترل کرده و جای آن‌ها را تا حدودی محو کنید. این درمان‌ها عبارتند از:

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک یک ماده طبیعی است که اغلب از آن در محصولات تولید شده برای درمان جوش‌های پوستی استفاده می‌شود. اسید سالیسیلیک کمک می‌کند تا گرد و خاک، سلول‌های مرده و سایر مواد نامطلوبی که باعث تولید جوش می‌شوند از روزنه‌های پوست پاک شوند. این ماده، همچنین با کمک به کاهش ورم و قرمزی در محل جوش‌ها باعث می‌شود که جای آن‌ها کمتر به چشم بیاید.

رتینوئیدها

رتینوئیدهای موضعی یکی دیگر از ترکیباتی هستند که از آن‌ها برای صاف‌‌تر کردن جای جوش‌ها استفاده می‌شود. رتینوئیدها علاوه بر سرعت دادن به تولید مجدد سلول‌های پوستی و بهبود بافت سطح پوست، می‌توانند لکه‌های پوست را کاهش داده و کمک کنند تا جای جوش‌ها کمتر به چشم بیاید. البته، این مواد می‌توانند پوستتان را به شدت به نور خورشید حساس کنند. پس در مدتی که محصولات حاوی رتینوئیدها را مصرف می‌کنید، حتماً در طول روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

اسیدهای آلفا هیدروکسی

از اسیدهای آلفا هیدروکسی غالباً در محصولات درمانی جوش‌های پوستی استفاده می‌شود چرا که آن‌ها با حذف سلول‌های مرده پوست، به جلوگیری از انسداد روزنه‌های پوستی کمک می‌کنند. به علاوه، این اسیدها باعث کاهش آثار به جا مانده از جوش‌ها هم می‌شوند. نوعِ با غلظتِ کم این اسیدها، با برداشتن لایه بیرونی پوست به حذف لکه‌ها و ناهمواری‌های پوست کمک می‌کند.

کرم ضدآفتاب

همیشه در طول روز، روی جای جوش‌هایتان کرم ضدآفتاب بزنید. قرار گرفتن جای جوش‌ها در معرض نور آفتاب باعث می‌شود که آن‌ها تیره‌تر شده و بیشتر به چشم بیایند.

درمان‌های طبیعی برای جای جوش

خیلی از افراد، برای از بین بردن جای جوش‌های خود از یک سری درمان‌های طبیعی استفاده می‌کنند که البته، تأثیر آن‌ها هنوز از نظر علمی ثابت نشده است. حتی برخی از آن‌ها ممکن است باعث التهاب بیشتر پوست و سایر مشکلات شوند، بنابراین باید با احتیاط از آن‌ها استفاده کرد. درمان‌های خانگی که مردم از گذشته برای درمان جای جوش استفاده کرده‌اند عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • کره شیا
  • ژل آلوئه‌ورا
  • عسل خام
  • جوش شیرین
  • آب لیمو

چه موقع باید برای درمان جای جوش‌ها به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر محصولات بدون نسخه‌ای که برای رفع جای جوش‌هایتان استفاده کرده‌اید، نتیجه‌ای نداشته ناامید نشوید، چراکه با مراجعه به یک متخصص پوست می‌توانید مشکلتان را حل کنید. متخصص پوست، اول یک برنامه درمانی متناسب با نیازهایتان برای شما تهیه کرده و در ادامه یک سری محلول‌های موضعی قوی و همچنین درمان‌های سرپایی برایتان تجویز می‌کند که می‌توانند به کاهش ظاهر و شدت جای جوش‌هایتان کمک کنند.

در خرید رنگ اپوکسی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

کوچک بودن آلت تناسلی ربطی به پرده دار بودن آلت دارد؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا