ساکولنت ها و روش های نگهداری از آن ها

پنج‌شنبه 13 بهمن 1401 گل و گیاه

معرفی ساکولنت ها

زادگاه : مکزیک 

اسامی دیگر : لوبیای ژله ای

نام علمی : Sedum pachyphyllum

حداکثر ارتفاع تقریبی گیاه : ۱۰ – ۲۰ سانتی متر

سمی : برای سگ و گربه

آفات: شته سفید، حشرات کوچک و عنکبوت‌های ریز از جمله آفت های ساکولنت بشمار میرود.

 

درباره ی ساکولنت ها

ساکولنت‌ها گیاهانی زیبا با جثه‌ی کوچک یا متوسط هستند که تنوع زیادی در شکل، اندازه و رنگ دارند. ساکولنت‌ها زمانی گیاهان بومی بیابان بودند و حالا در خانه‌های ما هستند و به عنوان گیاهان آپارتمانی جالب و متنوع از آن‌ها استفاده می‌کنیم. ساکولنت هایی مانند یشم، جزو گیاهان مناسب اتاق نوزاد هستند و نکته مثبت در مورد یشم این است که نماد شانس و ثروت است. به امید اینکه نوزاد عزیز شما در آینده‌ای نه چندان دور از این دو مورد سرشار شود!

تفاوت کاکتوس با ساکولنت ها

کاکتوس ها بر خلاف سایر ساکولنت ها آروئل (برآمدگی های روی برگ و ساقه که از آن تیغ بیرون زده است) دارند. همه کاکتوس ها تیغ دارند اما برخی از ساکولنت ها بدون تیغ رشد می کنند. تیغ های ساکولنت ها تکی و منظم است، اما تیغ های کاکتوس ها دسته جمعی و پراکنده هستند. کاکتوس ها برگ ندارند اما ساکولنت ها اغلبا برگ دارند.
گل های کاکتوس به طور معمول بزرگ تر از گل های ساکولنت است.

تعدادی از معروف ترین و پرطرفدارترین ساکولنت های بازار عبارتند از :

  • هاوارتیا
  • سمپریوم
  • غوره‌ای
  • سانسوریا ماری
  • آئونیوم
  • آشوریا
  • آلوئه ورا
  • سدوم مورگانیانوم
  • سدوم

خاک مناسب ساکولنت ها

خاک مورد استفاده باید دارای زهکشی مناسب باشد. دارای تخلخل باشد تا هوا در آن جریان داشته باشد. آب به راحتی از آن خارج شود زیرا آب بیش از حد باعث پوسیدگی و مرگ گیاه خواهد بود. خاک قبل از استفاده در گلدان ضدعفونی شود. ترکیب خاک مناسب ساکولنت ها ترکیبی از پیت ماس کوکوپیت و ماسه می‌باشد.

خاک مناسب ساکولنت ها

خاک مناسب ساکولنت ها

نحوه آبیاری ساکولنت ها

ساکولنت ها در فصل رشد به آبیاری بیشتری نیاز دارند آبیاری بستگی به سن گیاه اندازه و نوع آن بستگی دارد، بین دو آبیاری باید اجازه داده شود خاک خشک شود. در فصل خواب ساکولنت ها به آبیاری بسیار کمی نیاز دارند. فصل خواب ساکولنت ها متفاوت می‌باشد، مثلاً فصل خواب لیتوپس ها برعکس اکثر گیاهان فصل گرم سال می‌باشد که در تابستان به آبیاری لیتوپس ها باید دقت کرد تا از خرابی و پوسیدگی آن جلوگیری شود.چروک شدن گیاه در فصل رشد نشان دهنده نیاز به آبیاری گیاه می‌باشد ولی در فصل خواب نشان‌دهنده خواب گیاه می‌باشد.

نحوه آبیاری ساکولنت ها

نحوه آبیاری ساکولنت ها

نور مناسب ساکولنت ها

ساکولنت ها به نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارند که باز به منطقه و شدت نور خورشید بستگی دارد ساکولنت ها را می‌توان با نور مصنوعی با لامپ‌های مخصوص هم پرورش داد برای یادگیری به مقاله پرورش با نور مصنوعی در سایت میهن کاکتوس مراجه کنید. بعضی از ساکولنت ها مانند هاورتیاها در زیر نور بنفش رشد بهتری دارند.

دمای مورد نیاز ساکولنت ها

اکثر ساکولنت ها در دمای خنک بین ۱۵-۳۵ درجه رشد بهتری خواهند داشت آستانه تحمل انواع ساکولنت ها متفاوت هست، ولی بهتراست دما به زیر ۵ درجه نرسد، جهت جلوگیری از سرمازدگی و یخزدگی گیاه.

دمای مورد نیاز ساکولنت ها

دمای مورد نیاز ساکولنت ها

نحوه تکثیر ساکولنت ها

یک تکه از ساکولنت را با استفاده از یک از قیچی تیز، برش بزنید. مقداری برگ بالای قلمه باشد تا نیروی لازم برای ریشه و جوانه زنی داشته باشد.
زمان دهید تا برش خشک شود. حدود سه روز (یا حداکثر یک هفته) تا محل برش مانند محل زخم بند بزند.
قلمه های برش خورده ی ساکولنت را روی خاک قرار دهید (نه داخل خاک) و آن را کمی آبیاری کنید، فقط به اندازه ای که قسمت بالای خاک مرطوب شود.
وقتی ساکولنت شروع به ریشه زدن کرد، می توانید قلمه خود را در خاک تازه بکارید. این روند می تواند به طور متوسط حدود دو تا سه هفته طول

معرفی گیاه کالانکوا

معرفی گیاه کالانکوا

معرفی گیاه گیلاس مجلسی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا