سالگرد قرارداد ننگین 1919

یکشنبه 19 مرداد 1399 گوناگون
سالگرد قرارداد ننگین 1919
  رهبر  انقلاب اسلامی  در فضای مجازی به مناسبت سالگرد قرارداد ننگین 1919 پیامی منتشر کردند: قدرت‌های استعمارگر و سلطه‌گر سعی‌شان در ایجاد حسّ حقارت در آن ملّتهایی است که می‌خواهند بر آن‌ها تسلّط پیدا کنند.
یک نمونه‌اش آن قرارداد ۱۹۱۹ وثوق‌الدّوله‌ی معروف است، یعنی این حالت تحقیر را و حقارت عمومی را و بیکاره بودن و هیچ‌کاره بودن ملّت را در کشور تحقّق بخشیدند.

قرارداد ۱۹۱۹ چیست ؟

قرارداد ۱۹۱۹ قراردادیست که در ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۸ خورشیدی) میان دولت بریتانیا با دولت وقت ایران پس از هفت ماه مذاکره پنهانی با وثوق الدوله و با پرداخت ۴۰۰ هزار تومان رشوه بسته شد. بر اساس این قرارداد تمامی امور کشوری و لشکری ایران زیر نظر مستشاران انگلیسی و با مجوز آنان صورت می‌گرفت. بر اثر مخالفت‌های داخلی و خارجی و مغایرت آن با قانون اساسی مشروطه، این قرارداد هرگز به اجرا درنیامد

جنگ جهانی اول با پیروزی متفقین پایان یافته بود، اما هنوز کابینه جنگ در بریتانیا بر سر کار بود. بریتانیا برای جلوگیری از نفوذ شوروی و کمونیسم، تصمیم گرفت ایران را به عنوان کشوری حائل درآورد. بر پایه تلاش‌های جورج کرزن که در آن هنگام کارشناس برجسته امور شرق (خاصه ایران) در وزارت امور خارجه بریتانیا بود، در ۳۰ دسامبر ۱۹۱۸ برابر با ۹ دی ۱۲۹۷ خورشیدی، کمیته خاوری کابینه بریتانیا پذیرفت که گفتگویی برای بسته شدن قراردادی تازه با ایران آغاز گردد. مأمور این مذاکره، پرسی کاکس وزیر مختار بریتانیا در تهران بود.

در ۱۷ مرداد ۱۲۹۸ خورشیدی برابر با ۹ اوت ۱۹۱۹ میلادی، قرارداد میان دولت‌های ایران و بریتانیا با امضای وثوق‌الدوله و سِر پِرسی کاکس بسته شد.امضاکنندگان و معدود مدافعان قرارداد با توجیه نجات کشور از نابودی با توسل به دولتی قدرت‌مند، قرارداد را محرمانه به امضا رساندند.

بر اساس این قرارداد تمامی امور کشوری و لشکری ایران زیر نظر مستشاران انگلیسی و با مجوز آنان صورت می‌گرفت. این قرارداد شامل دو قسمت است که هرکدام جداگانه به امضا رسید. پیمان نخست که عنوان رسمی آن «قرارداد نظامی و سیاسی میان ایران و بریتانیا» است از یک دیباچه و شش ماده تشکیل می‌شود و قرارداد دوم دارای چهار ماده است. ماده اول قرارداد اصلی (قرارداد سیاسی و نظامی) به‌طور رسمی اعلام می‌دارد که «دولت بریتانیای کبیر به صریح ترین بیانی که ممکن است، قولی را که در گذشته به کرات به دولت ایران داده‌است بار دیگر به موجب این قرارداد تأیید کرده و برعهده می‌گیرد که استقلال و تمامیت ارضی ایران را محترم بشمارد».

تصویب قرارداد ۱۹۱۹ مغایر با قانون اساسی مشروطه بود و در مجلس شورای ملی و بیرون از مجلس با چالش جدی روبرو شد. انتشار متن قرارداد موجی از خشم در میان مردم ایران پدید آورد و با مخالفت ها و اعتراض های گسترده ای در تمام نقاط ایران مواجه شد و اعلامیه هایی با شعار مرگ بر انگلیس و مرگ بر دولت انگلیس مآب وثوق الدوله منتشر کردند.

همچنین مدرس درباره نقش مردم در لغو این قرارداد می گوید: ملت ایران به بهترین شکل مخالفت خود را با قرارداد نشان دادند و نیروی ملت قوی ترین نیرویی است که می تواند با هر دسیسه و تهاجمی مقابله کند.

منبع شبکه خبر-ویکی پدیا
وزیر نفت: شرکت پالایش و پخش مکلف به ایجاد ETF پالایشی شد

وزیر نفت: شرکت پالایش و پخش مکلف به ایجاد ETF پالایشی شد

سختگیری کانادا بر تراکنش های مالی ایران

سختگیری کانادا بر تراکنش های مالی ایران

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا