زندگینامه حسن روحانی رییس جمهور دوره یازدهم و دوازدهم ایران

شنبه 14 آبان 1401 بیوگرافی

چکیده ای از زندگینامه حسن روحانی

نام : حسن

نام خانوادگی: روحانی‌

زمینه فعالیت: رهبر حزب اعتدال و توسعه

تولد: ۹ دی ۱۳۲۷

زادگاه: سرخه استان سمنان

ملیت: ایرانی

تحصیلات: دانشگاه کلدونین گلاسگو

همسر : صاحبه عربی

فرزندان :  ۳ پسر و ۲ دختر

حسن روحانی کیست ؟

حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ با رای مردم به ریاست جمهوری ایران اسلامی منصوب شدند. حسن روحانی در سال ۱۳۹۶ برای بار دوم پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشت و با میزان رای ۲۳٬۶۳۶٬۶۵۲ رییس جمهور منتخب مردم برای دو دوره پیاپی شد.

حسن روحانی متولد چه سالی است ؟

حسن روحانی ۹ دی ۱۳۲۷ متولد شد.

حسن روحانی اهل کجا است؟

او در سرخه استان سمنان متولد شد.

 

بیوگرافی دکتر حسن روحانی

حسن روحانی متولد ۱۳۲۷ در سرخه استان سمنان است.روحانی از سال‌ ۱۳۷۰  عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ است.

دوران نوجوانی حسن روحانی

حسن‌ روحانی‌ در سال‌ ۱۳۲۷، در سُرخه‌، از بخش‌های‌ مرکزی‌ شهرستان‌ سمنان‌، چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پس‌ از اتمام‌ دوره‌ی‌ دبستان‌ به‌ خواست‌ پدر و تمایل‌ خود، به‌ تحصیل‌ مقدمات‌ علوم‌ دینی‌ در حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ سمنان‌ روی‌ آورد. در عین‌ حال‌ به‌ سبب‌ تربیت‌ خانوادگی‌ و اثرپذیری‌ از خلق‌ و خوی‌ استادانش‌ به‌ تهجّد، سحرخیزی‌ و انجام‌ مستحبات‌ و نوافل‌، مقید بود. در این‌ دوران‌، حسن روحانی مجذوب‌ اساتید خود، به‌خصوص‌ حجت‌الاسلام‌ نجات‌ و علامه‌ حائری‌ سمنانی‌ بود و از طریق‌ او با امام‌خمینی‌(ره‌) که‌ در آن‌ هنگام‌ از مدرِّسین‌ والا مرتبه‌ی‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ قم‌ بود، آشنا گردید و آرزوی‌ دیدار حاج‌آقاروح‌الله در دلش‌ شکوفا شد.

بیوگرافی حسن روحانی,درباره حسن روحانی,عکس های حسن روحانیعکسی از دوران کودکی حسن روحانی

حسن روحانی در حوزه علمیه

در سال ۱۳۴۰ وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتیدی چون حضرات آیات سید محمد محقق داماد، شیخ مرتضی حائری، سید محمدرضا گلپایگانی، محمد فاضل لنکرانی، شیخ محمد شاه‌آبادی و سلطانی بهره برد. روحانی همزمان در سال ۱۳۴۸ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۱ دانشنامه لیسانس خود را در مقطع کارشناسی در رشته حقوق قضایی اخذ کرد. دکتر حسن روحانی با ادامه تحصیل در انگلیس مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق عمومی و دانشنامه دکتری  در رشته حقوق اساسی را از دانشگاه کلدونیان گلاسکو دریافت کرد و با کسب پروانه وکالت از کانون وکلا در سال ۸۶، وکیل پایه یک دادگستری شد.

حسن روحانی و رئیسی

حسن روحانی و رئیسی

تحصیلات و مدرک دانشگاهی دکتر حسن روحانی

  • دکتری (Ph.D) حقوق اساسی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو (عنوان پایان‌نامه: The Flexibility of Shariah; Islamic Law)
  • فوق لیسانس (M.Phil) حقوق عمومی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو (عنوان پایان‌نامه: The Islamic Legislative Power)
  • لیسانس حقوق قضائی از دانشگاه تهران
  • وکیل پایه یک دادگستری (کانون وکلای دادگستری مرکز)
  • استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک

تحصیلات حوزوی دکتر حسن روحانی

دکتر حسن روحانی با اساتیدی چون آیات عظام سید محمد محقق داماد (ره)، شیخ مرتضی حائری (ره) و سید محمدرضا گلپایگانی (ره) سطح عالی: با اساتیدی چون آیات عظام سلطانی (ره)، فاضل لنکرانی (ره) و شیخ محمد شاه‌آبادی (ره)

حسن روحانی در جوانی

حسن روحانی در جوانی

فعالیت های سیاسی حسن روحانی

پس‌ از رحلت‌ آیت‌الله حاج‌ سیدمصطفی‌ خمینی‌ در اول‌ آبان‌ ۱۳۵۶، روحانی‌ در مجلس‌ بزرگداشتی‌ که‌ از سوی‌ جمعی‌ از روحانیون‌ و شخصیت‌های‌ مبارز در مسجد ارک‌ تهران‌ برگزار شد، به‌ دعوت‌ آیت‌الله مرتضی‌ مطهری‌ سخنرانی‌ کرد اما درست پس‌ از این‌ سخنرانی‌، ساواک‌ در همه‌ جا به‌ دنبال‌ دستگیری‌ وی‌ بود. بعد از آن حسن روحانی در ماه‌های‌ محرم‌ و صفر، با نام‌ مستعار “اسلامی‌” به سخنرانی پرداخت.

حسن روحانی در سال 1357

حسن روحانی‌ در سراسر کشور ممنوع‌المنبر بود، در اجتماع‌ بزرگ‌ مردم‌ یزد در فروردین‌ ۱۳۵۷ سخنرانی‌ کرد و بعد از این سخنرانی‌ توانست‌ از یزد خارج‌ شود و به‌ بندرعباس‌ برود. از آن‌ پس‌، منزل‌ روحانی در تهران‌ تحت‌ مراقبت‌ ساواک‌ جهت‌ دستگیری‌اش قرار گرفت‌. دکتر حسن روحانی به‌ توصیه‌ی‌ دکتر بهشتی‌ و استاد مطهری‌ از کشور خارج‌ شد و مدتی‌ در خارج‌ از کشور به‌ سخنرانی‌ و تبلیغ‌ پرداخت‌ و پس‌ از عزیمت‌ امام‌خمینی‌(ره) به‌ پاریس‌ به‌ محضر امام‌ شتافت‌ و به‌ ایشان‌ پیوست‌.

حسن روحانی در آزمایشگاه

حسن روحانی در آزمایشگاه

حسن روحانی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

دکتر حسن روحانی از سال‌ ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶، ریاست‌ قرارگاه‌ مرکزی‌ خاتم‌الانبیاء(ص‌) را بر عهده‌ گرفت‌ و از همان‌ سال‌ (۱۳۶۴) تا پایان‌ جنگ‌، مسئولیت‌ فرماندهی‌ ستاد کل‌ پدافند هوایی‌ کشور را نیز عهده‌دار بود. از سال‌ ۱۳۶۸ که‌ “شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌” کشور تشکیل‌ شد، حسن روحانی به‌ عنوان‌ نماینده‌ی‌ رهبر انقلاب‌ وارد شورا شد و نماینده‌ی‌ ولی‌فقیه‌ در شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ و نیز ریاست مرکز تحقیقات‌ استراتژیک‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ را بر عهده گرفت.

 

حسن روحانی از سال‌ ۱۳۷۰ تاکنون‌ عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ است. همچنین‌ در دوره‌ی‌ سوم‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، نماینده‌ی‌ مردم‌ استان‌ سمنان‌ و در دوره‌ی‌ جدید، نماینده‌ی‌ مردم‌ استان‌ تهران‌ در این‌ مجلس‌ و عضو هیئت‌ رئیسه‌ بود.

حسن روحانی و جواد ظریف

حسن روحانی و جواد ظریف

ریاست جمهوری حسن روحانی

 دکتر حسن روحانی در ۲۵ خرداد ۹۲ با ۱۸,۶۱۳,۳۲۹ رای رئیس جمهور منتخب مردم شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ۱۲ مرداد سال ۱۳۹۲ رأی ملت ایران را در انتخاب حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنفیذ کردند. مردم ایران در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۹۶ برای دومین بار با میزان رای ۲۳٬۶۳۶٬۶۵۲ حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور منتخب خود برگزیدند.

 

زندگی نامه دکتر علی شریعتی

زندگینامه فریدون مشیری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا