زندگینامه افلاطون فیلسوف بزرگ یونان

یکشنبه 20 شهریور 1401 بیوگرافی
زندگینامه افلاطون

چکیده ای از زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون در دوره کلاسیک یونان باستان در ایالت-شهر یونانی آتن بزرگ شد. اگرچه مورخان چیزهای زیادی در مورد زندگی اولیه افلاطون نمی دانند، اما می دانند که او از خانواده ای ثروتمند بود و احتمالاً دو برادر و یک خواهر داشت. او توسط بهترین معلمان یونانی در مورد موضوعات مختلف از جمله موسیقی، ژیمناستیک، ریاضیات، دستور زبان، و فلسفه تدریس می شد.

نام:سردیس افلاطون

شغل: فیلسوف و ریاضیدان

تولد: 427 قبل از میلاد در آتن، یونان

درگذشت: 347 قبل از میلاد در آتن، یونان

معروف ترین برای: فیلسوف یونانی که به شکل گیری پایه فلسفه غرب کمک کرد و آکادمی را در آتن تأسیس کرد.

استادان سقراط، هوشتانه

شاگردان ارسطو، گزنفون

 

زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون کیست

افلاطون یکی از فیلسوفان بزرگ یونان و آتن در عصر کلاسیک یونان است.افلاطون فیلسوف بزرگ، ریاضیدان، دانش‌آموز سقراط، نویسنده‌ی دیالوگ‌های فلسفی و مؤسس یک دانشگاه (در آتن) در عصر کلاسیک یونان است.

 

افلاطون چه سالی متولد شد

افلاطون در آتن در سال ۴۲۷ قبل از میلاد در یک خانواده قدرتمند سیاسی و اشرافی متولد شد

 

دوران جوانی افلاطون

افلاطون از بچگی بسیار تیزهوش بود و پدرش برای او معلمانی در زمینه‌های موسیقی، فلسفه، ژیمناستیک، و ادبیات گرفته بود. فیثاغورث بر او تأثیرگذار بود همچنین وی در بیست سالگی برای تکمیل معارف خود شاگرد سقراط شد

بیشتر دوران جوانی افلاطون تحت تأثیر جنگ پلوپونز بین آتن و اسپارت بوده است. به احتمال زیاد افلاطون در اوایل زندگی خود در ارتش آتن خدمت می کرد. جنگ بدون شک زندگی و فلسفه او را تحت تأثیر قرار داد.

 

ملاقات با سقراط

افلاطون با بزرگتر شدن بیشتر به علم و فلسفه علاقه مند شد. او شاگرد و پیرو نزدیک فیلسوف معروف سقراط شد. سقراط با شاگردانش در مورد جنبه های مختلف سیاست و زندگی گفتگو می کرد. آن‌ها سپس مسئله را تجزیه می‌کنند و تئوری‌هایی در این زمینه ارائه می‌کنند. آموزه های سقراط و سبک یادگیری سنگ بنای نوشته های افلاطون شد.

در سال 399 قبل از میلاد، سقراط توسط رهبران آتن به دلیل فساد در جوانان و به دلیل عدم پذیرش خدایان آتن اعدام شد. افلاطون آتن را ترک کرد و دوازده سال بعد در منطقه مدیترانه سفر کرد. در آن زمان، او از مکان هایی مانند ایتالیا، مصر و شمال آفریقا دیدن کرد. او همه رشته ها از جمله علوم، ریاضی و فلسفه را مطالعه کرد.

 

دیالوگ های افلاطون

در حالی که افلاطون در اطراف دریای مدیترانه سفر می کرد، شروع به نوشتن کرد. او به سبک جالبی به نام «دیالوگ» می نوشت. در دیالوگ، افلاطون چندین شخصیت را معرفی می کرد که با پرسیدن سؤالات از یکدیگر درباره موضوعی بحث می کردند. این شکل به افلاطون اجازه داد تا چندین جنبه از یک بحث را بررسی کند و ایده های جدیدی را معرفی کند.

بسیاری از دیالوگ های افلاطون، معلم سابقش سقراط را به عنوان شخصیت اصلی نمایش می دهند. بیشتر آنچه در مورد فلسفه های سقراط شناخته شده است از گفتگوهای افلاطون می آید. او چهار دیالوگ درباره روزهای پایانی سقراط نوشت، از جمله عذرخواهی که در آن سقراط قبل از محکوم شدن به اعدام از خود دفاع می کند.

 

زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

مشهورترین نوشته افلاطون

مشهورترین نوشته افلاطون «جمهوری» است. در جمهوری، چندین شخصیت درباره معنای عدالت و ارتباط آن با شادی بحث می کنند. سقراط بار دیگر شخصیت اصلی دیالوگ ها است و درباره اینکه چگونه عادل بودن یا ناعادلانه بودن می تواند بر زندگی یک نفر تأثیر بگذارد بحث می کند.

آنها جنبه های مختلف حکومت را مورد بحث قرار می دهند و در نهایت «فیلسوف-شاه» را به عنوان حاکم ایده آل معرفی می کنند. افلاطون به این نتیجه می رسد که فیلسوفان باید پادشاه شوند یا شاهان باید فیلسوف شوند.

 

تأسیس آکادمی افلاطون

هنگامی که افلاطون حدوداً 40 ساله بود به آتن بازگشت و مدرسه ای به نام آکادمی تأسیس کرد.

فلاطون در سال ۳۸۷ پیش از میلاد «مدرسه علوم، فلسفه و ادبیات» خود را بنام «آکادمی» را در تقدیس آکادموس بنا کرد.

افلاطون و دانشمندان دیگر موضوعاتی مانند ریاضیات، فلسفه، زیست شناسی و نجوم را در آکادمی تدریس می کردند. یکی از شاگردان افلاطون دانشمند و فیلسوف معروف ارسطو بود که نزدیک به 20 سال در آکادمی تحصیل کرد.

 

آثار و فعالیت‌های افلاطون

در زندگینامه افلاطون آمده که وی در موضوعات مختلفی مطلب می‌نوشت، اما بیشترین موضوعی که به آن پرداخته اصول اخلاق و فلسفه بوده است. آثاری که از افلاطون به جا مانده همه به صورت مناظره و گفت و شنود است و در تمام آثار گفتگو‌های سقراط با اشخاص گوناگون به طور دقیق و با ذکر نام دیده می‌شود. در ادامه با آثار به جا مانده از افلاطون آشنا می‌شویم.

رساله‌ی جمهور؛ مهم‌ترین کتاب افلاطون است که دارای ۱۰ محاوره یا جلد است. در این رساله مکالمات سقراط با گلاوکن (برادر افلاطون)، سیمیاس، هیپوکراتس و چند فرد دیگر به چشم می‌خورد و پیرامون موضوعاتی مانند عدالت، مرگ، تقلید، مستبد و… صحبت شده است. این کتاب از بهترین و مشهورترین آثار افلاطون است که جزء ۱۰ کتاب برتر تاریخ نیز محسوب می‌شود.
رساله ضیافت (یا مهمانی)؛ دیگر رساله‌ی افلاطون رساله‌ی ضیافت در موضوع عشق است. داستان این رساله داستان اشخاصی است که در یکی از مهمانی‌های آتن با سقراط در ارتباط هستند.
رساله لاخس؛ یکی دیگر از آثار افلاطون رساله لاخس، درباره شجاعت است.
ایون؛ کتابی بر ضد شاعران و شعرخوانان دوره گرد. شخصیّت‌های این مکالمه، سقراط و ایون هستند.
کراتولس؛ کتابی در مورد نظریه زبان
فدروس؛ کتابی که به ماهیت عشق دلالت دارد. افلاطون این کتاب را بین سفر اول و دوم خود به سیسیل نوشت.
خارمیدس
پروتاگوراس
اوتیفرون
لیزیس
آپولوژی
کریتون
گرگیاس
منون
اویتیدم
هیپیاس کوچک و بزرگ
منکسنوس
فایدون
فایدروس
ته‌ئه‌تتوس
پارمنیدس
سوفیست
مرد سیاسی
تیمائوس
کریتیاس
فیلبس
قوانین

زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

حقایق جالب درباره افلاطون

  • نام اصلی افلاطون ممکن است به نام پدرش ارسطوکلس باشد. افلاطون ممکن است نام مستعاری باشد که به معنای “عریض” یا “گسترده” است.
  • او از طریق مادرش با سولون قانونگذار و شاعر مشهور نسبت خویشاوندی داشت.
  • پس از شکست آتن در جنگ پلوپونز به اسپارت، به افلاطون پیشنهاد شد که یکی از «سی ظالم» باشد که بر آتن حکومت می‌کردند، اما او نپذیرفت.
  • افلاطون نیز به شدت تحت تأثیر فیثاغورث ریاضیدان و فیلسوف بود.
  • افلاطون در جنگ پلوپونزی که اسپارت آتن را شکست داد، بین سال های 409 تا 404 پیش از میلاد به عنوان سرباز خدمت کرد.
  • اکثر آثارش در قالب گفتگو و دیالوگ هستند؛ قطعات مکالمه ای که ذهن را باز می کند.
  • دانشگاه این فیلسوف، آکادمی نام داشت که در سال 385 پیش از میلاد تأسیس شد و اولین موسسه غربی بود که آموزش عالی ارائه می داد. بر سردر آن نوشته شده: “اجازه دهید هرکس هندسه را یاد نگرفته وارد اینجا شود”.
  • پدرش، آریستون، از نوادگان مستقیم پادشاه آتن، کدروس و پادشاه مسنیا، ملانتوس بود.
  • وی به عنوان بنیانگذار مکتب فکری افلاطونی شناخته می شود.
  • او شاگرد سقراط و معلم ارسطو بود.
  • پس از اعدام معلمش سقراط به مدت 12 سال در سراسر منطقه مدیترانه سفر کرد. در طول این 12 سال نجوم، زمین شناسی، هندسه، ریاضیات و دین را آموخت.
  • افلاطون به عنوان یکی از بهترین نویسندگان ادبیات یونان شناخته می شود.
  • این فیلسوف و شاگردش ارسطو هر دو، دوره آموزش نقاشی را نزد رافائل نقاش مشهور جهان در “مدرسه آتن” گذراندند.
  • نوشته های افلاطون تنها منبع واحد و معتبری است که به زندگی و دیدگاه سقراط بصیرت می بخشد.
پرنسس دایانا

زندگینامه پرنسس دایانا/آیا دایانا همسر اول چارلز به قتل رسید

زندگینامه سقراطِ حکیم

زندگینامه سقراطِ حکیم فیلسوف بزرگ یونان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا