زانو درد را با این خوراکیها ریشه کن کنید

شنبه 30 بهمن 1400 سلامت

زانو درد را با این خوراکیها ریشه کن کنید

یکی از روشهایی که میتواند تاثیر بسزایی در بهبود زانو درد شم ایجاد کند رژیم غذایی مناسب است. مصرف غذاهای مفید بهترین راه برای افزایش سلامتی در بدن ما است. در اینجا چند نمونه از مواد خوراک مفید برای زانو را معرفی کرده ایم!

 

منابع پروتئین

سعی کنید مصرف چربی‌های حیوانی اشباع را کاهش دهید، برای این کار لازم است که مصرف گوشت قرمز، لبنیات و تخم مرغ را به حداقل برسانید. زیاده‌روی در مصرف این مواد غذایی موجب انباشته شدن اسید آراشیدونیک می‌شود که ماده‌ای التهابی است و مسلماً کمکی به تسکین درد مفصل نمی‌کند.

در عوض مصرف ماهی‌های چربی مانند ماهی خال مخالی، ساردین، سالمون و شاه ماهی را که منابع غنی امگا ـ ۳ هستند و از خواص ضدالتهابی برخوردارند، افزایش دهید. اگر به طور منظم ماهی مصرف نمی‌کنید، برای مدیریت درد می‌توانید از مکمل روغن ماهی استفاده کنید. در خصوص لبنیات نیز می‌توانید لبنیات گیاهی مانند شیر بادام یا توفو را جایگزین لبنیات حیوانی کنید. همچنین توصیه می‌کنیم گوشت قرمز بدون چربی و گوشت مرغ و بوقلمون بدون پوست میل کنید.

زانو درد را با این خوراکیها ریشه کن کنید

زانو درد را با این خوراکیها ریشه کن کنید

منابع کربوهیدرات

مصرف غذاهای فراوری شده را محدود کنید، چون این غذاها ارزش غذایی کمتری دارند و چاق کننده‌اند و به دلیل افزایش التهاب و وزن درد مفصل را تشدید می‌کنند. مهم‌ترین کربوهیدرات‌هایی که باید از آنها پرهیز کنید، عبارتند از خوراکی‌های تهیه شده از آرد سفید، برنج سفید، نان سفید و منابع قند تصفیه شده. این خوراکی‌ها در ازای کالری‌هایی که به بدن اضافه می‌کنند، حاوی هیچ گونه مواد مغذی نیستند و جز آن که وزنتان را زیاد کنند و مشکل زانویتان را تشدید کنند، هیچ فایده دیگری ندارند.

متخصصان تغذیه برای این که در مصرف کربوهیدرات‌ها زیاده‌روی نکنید، توصیه می‌کنند که از این به بعد قبل از خرید مواد غذایی به برچسب آنها توجه کنید و از یاد نبرید که برچسب‌های فراوان احتمالاً به این معنا است که غذا بیش از حد فراوری شده است و بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید. به علاوه فرآیند متابولیسم غذاهای فراوری شده باعث مصرف شدن مواد مغذی باارزش مانند منیزیم می‌شود، اما هیچ ماده مغذی مفیدی را در مقابل وارد بدن نمی‌کند. بااین توصیف شک نکنید که با کنار گذاشتن غذاهای فراوری شده ضرر نخواهید کرد.

در عوض میوه‌های خشکی مانند انجیر، انواع دانه‌ها از قبیل تخمه کدو، آفتابگردان و کنجد، انواع لوبیا مانند لوبیا قرمز و حبوباتی مانند عدس را بیشتر میل کنید، چون تمام این خوراکی‌ها منبع غنی مواد مغذی هستند. برای مثال منیزیم به وفور در این خوراکی‌ها وجود دارد و همان‌طور که می‌دانید منیزیم به جذب مناسب و مصرف بهینه کلسیم و ویتامین دی کمک می‌کند.

چنانچه منیزیم کافی در بدن وجود نداشته باشد، کلسیم به صورت کریستال‌هایی دردناک داخل و دور مفصل انباشته می‌شود. از این گذشته منیزیم عضلات منقبض را شل می‌کند و افرادی که میزان منیزیم در بدنشان پایین است، معمولاً درد بیشتری احساس می‌کنند.

ویتامین دی ماده مغذی مهم دیگری برای حمایت از استخوان‌ها و عضلات زانو است. از آنجایی که مصرف لبنیاتتان را کاهش داده‌اید، بهتر است کمبود کلسیم را با مصرف مکمل‌های باکیفیت جبران کنید، البته بعد از این که از کافی بودن میزان منیزیم در بدنتان مطمئن شدید.

 

زانو درد را با این خوراکیها ریشه کن کنید

زانو درد را با این خوراکیها ریشه کن کنید

میوه و سبزیجات

هرچند این توصیه درباره همه صادق نیست، بااین حال بهتر است مدتی از مصرف بعضی میوه‌ها وسبزیجات پرهیز کنید تا اثر آن را بر روی مفصل ببینید. پزشکان توصیه می‌کنند که رژیم غذایی روزانه‌ و الگوهای درد زانو را یادداشت کنید تا متوجه اثر مواد غذایی مصرفی بر زانو درد بشوید.

گروه اول تیره بادنجانیان است که شامل سیب‌زمینی، بادنجان، گوجه فرنگی و فلفل می‌شود. ماده‌ای شیمیایی حاوی سولانین در تیره بادنجانیان وجود دارد که باعث انجام واکنشی شیمیایی در بدن می‌شود که به نوبه خود منجر به احساس درد می‌شود. گروه دوم مرکبات است. هرچند مرکبات غالباً جزء انتخاب‌های سالم محسوب می‌شوند و سرشار از ویتامین ث هستند، اما مصرف مرکبات در برخی افراد موجب شروع واکنش سم‌زدایی می‌شود که درد را در ابتدا تشدید می‌کند.

در عوض سبزیجات سبزبرگی مانند کلم کیل و اسفناج را که سرشار از مواد مغذی هستند، در رژیم غذاییتان بگنجانید. سبزی‌های چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز غذاهای مفیدی برای زانو درد هستند و ویژگی‌های ضدالتهابی را تقویت می‌کنند. در مورد میوه‌ها هم چرا میوه‌های خارجی و هیجان‌انگیزی مانند آناناس، پاپایا، انبه و گواوا را امتحان نمی‌کنید؟ این میوه‌ها حاوی آنزیم‌های گوارشی طبیعی هستند که اسیدیته بدن را کاهش می‌دهند، اثری که همواره برای مفصل‌های بدن مفید است.

 

چند توصیه غذایی مفید برای زانو درد

چند توصیه غذایی مفید دیگر

همان‌طور که انتظارش را دارید، باید از منابع قندی و فست فودها پرهیز کنید. البته می‌توانید گاهی اوقات کمی ناپرهیزی کنید. صرف نظر کردن از این خوراکی‌ها بسیار سخت است، به خصوص اگر به شیرینیجات علاقه داشته باشید. بنابراین توصیه نمی‌کنیم که خودتان را کاملاً از این خوراکی‌های لذیذ محروم کنید، اما لازم است بدانید که کدام غذاها علائمتان را تشدید می‌کنند و چطور می‌توانید رژیم غذایی سالمی داشته باشید که برای زانوهایتان هم مفید باشد.

پژوهشگران معتقدند که مواد قندی به دلیل افزایش دادن التهاب موجب شدیدتر شدن درد می‌شوند، به خصوص اگر دچار عارضه‌های التهابی مانند آرتریت زانو، نقرس و فیبرومیالژی باشید. همین نکته در خصوص تمام روغن‌های سبزیجات ارزان قیمتی که برای سرخ کردن و تهیه فست فودها به کار برده می‌شود، صادق است. به علاوه خوردن غذاهای چرب یا قندی پرکالری مانند کیک ـ که غالباً چربی و قندهای پنهان را در ترکیبی اعتیادآور با هم ترکیب می‌کنند ـ منجر به افزایش وزن می‌شود و در نتیجه فشار بیشتری به مفصل تحمیل می‌گردد .

در عوض برای این که ذائقه شیرینتان را راضی کرده باشید، میوه‌های تازه را طبق توصیه بالا به رژیم غذاییتان اضافه کنید. برای این که غذاهایتان را لذیذتر کنید، می‌توانید از چربی‌های سالم‌تری استفاده کنید. با روغن‌های باکیفیتی مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون می‌توانید غذاهای خانگی لذیذی تهیه کنید که هم تمایلتان به مصرف غذاهای چرب و خوشمزه را هم به روشی سالم برآورده می‌کنند و هم حاوی مقدارمتعادلی از اسیدهای چرب هستند.

افزودنی، ادویه و چاشنی

هرچند اکثر ما عادت به خوردن غذاهای شور داریم، اما باید بدانید که نمک اضافی تعادل بین مواد معدنی و الکترولیت‌های حیاتی بدن را به هم می‌زند، تعادلی که برای حفظ سلامتی و عملکرد مناسب عضلات و مفصل‌ها بسیار مهم است. به علاوه نمک آبرسانی بدن را مختل می‌کند که آسیب خطرناکی است و نباید دست‌کم گرفته شود.

ادویه‌ها و گیاهان تازه را جایگزین بخشی از نمک مصرفی‌تان بکنید. این ادویه‌ها طعم و تنوع بیشتری به غذاهایتان می‌دهند و در عین حال به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی مفیدند. مفیدترین گیاهان و ادویه‌ها برای زانودرد عبارتند از زردچوبه، زنجبیل، دارچین، جعفری، ریحان، رزماری و آویشن.

افزودنی، ادویه و چاشنی مفید برای زانو درد

نوشیدنی‌ها را فراموش نکنید
وقتی خودتان را در طول هفته یا تعطیلات پایان هفته در نوشیدنی‌های کافئین‌دار غرق می‌کنید، ذخایر حیاتی مواد مغذی مانند منیزیم و ویتامین B و C بدن را تحلیل می‌برید. به علاوه کافئین محرک فرآیندهای التهابی در سراسر بدن است.سعی کنید هر روز ۱٫۴ ـ ۲ لیتر آب ساده و بدون گاز بنوشید. اگر دقت کنید احتمالاً از حجم آب کمی که در طول روز می‌نوشید، تعجب خواهید کرد. البته این میزان آب به جز نوشیدنی‌های داغی مانند چای و قهوه است.

کاهش آب بدن غالباً محرک درد مفصل است، بنابراین تامین آب مورد نیاز روشی ساده و در عین حال موثر برای کاهش درد زانو است. اگر هر روز صبح یک قاشق سوپخوری سرکه سیب و یک قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و این نوشیدنی را صبح ناشتا بنوشانید، اسیدیته بدنتان کمتر می‌شود و گوارشتان بهبود می‌یابد. دمنوش گیاه علف طلایی نیز برای کلیه‌ها مفید است و به بیماران دچار نقرس توصیه می‌شود.

رابطه جنسی از سر علاقه

رابطه جنسی از سر علاقه

علت بدبو شدن واژن

علت بدبو شدن واژن

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا