بیوگرافی نیکولا تسلا نابغه فیزیک و جهان الکترونیک

چهارشنبه 22 تیر 1401 بیوگرافی
نیکولا تسلا

بیوگرافی نیکولا تسلا نابغه فیزیک + اختراعات و ازدواج

چکیده ای از بیوگرافی نیکولا تسلا

نام  : نیکولا تسلا

به انگلیسی: Nikola Tesla

تاریخ تولد : ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶

زاده: سمیلجان، امپراتوری اتریش (کرواسی امروزی)

درگذشت: ۷ ژانویهٔ ۱۹۴۳ (۸۶ سال)

ملیت : آمریکایی صرب‌تبار

محل زندگی : نیویورک سیتی، نیویورک، ایالات متحده

محل تحصیل : دانشگاه صنعتی گراتس – دانشگاه چارلز پراگ

شاخه فعالیت : مخترع و مهندس

زندگینامه نیکولا تسلا

زندگینامه نیکولا تسلا

 نیکولا تسلا کیست؟

نیکولا تسلا (nikola tesla) دانشمند صربستانی – آمریکایی و مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک و آینده‌نگر صرب‌تبار آمریکایی بود.

نیکولا تسلا متولد چه سالی است؟

نیکولا تسلا متولد ۱۰ جولای ۱۸۵۶ در دهکده‌ی اسمیلیان امپراتوری اتریش (کرواسی کنونی) است.

 

خانواده نیکولا تسلا

پدر او، میلوتین تسلا  کشیش ارتدکس بود. مادر تسلا، دوکا تسلا که پدر وی نیز کشیش ارتدوکس بود، در ساخت لوازم خانگی، تجهیزات مکانیکی و به خاطر سپردن اشعار حماسی صربی استعداد داشت و مخترع خوبی بود.

نیکولا تسلا فرزند چهارم از پنج فرزند این خانواده بود. وی دارای سه خواهر به نام‌های میلکا، آنجلینا و ماریکا و یک برادر بزرگتر به نام دن بود که وقتی که نیکولا پنج سال داشت در سانحه سوارکاری کشته شد.

 

نیکولا تسلا

نیکولا تسلا

تحصیلات نیکولا تسلا

نیکولا تسلا در سال ۱۸۶۱ به مدرسه‌ ابتدایی سمیلجان رفت و در آنجا زبان آلمانی، ریاضیات و علوم دینی را فرا گرفت.

نیکولا مدرک دانشگاهی نگرفت، اما فیزیک می‌دانست. تسلا حافظه و توانایی‌های خلاقانه خود را مدیون صفات ژنتیکی خود و رفتارهای مادرش می‌دانست.

به دلیل هوش و استعداد فراوان، دوره‌ ۴ ساله‌ دبیرستان خود را در ۳ سال به پایان برساند. پس از اتمام دوره دبیرستان تسلا دوباره به روستای سمیلجان بازگشت، اما به بیماری وبا مبتلا شد.

 پدر نیکولا که بسیار ناامید شده بود، به او گفت اگر از این بیماری رهایی یابد، او را به بهترین کالج مهندسی می‌فرستد.

پس از رهایی از وبا، او در سال ۱۸۷۵ وارد دانشکده‌ پلی‌‌تکنیک در شهر گراتس (Graz) اتریش شد. او آن زمان بسیار تلاش می‌‌کرد و به عنوان بهترین دانشجوی دانشکده نیز شناخته شده بود. تسلا در آن زمان ساعت‌‌های طولانی به تحقیق و کار می‌‌پرداخت اما پس از مدتی به قمار روی آورد و تمام درآمدش را در این راه از دست داد. او به حدی به این کار وابسته شده بود که حتی نتوانست در امتحانات سال‌‌های پایانی دانشگاه نمره قبولی بیاورد، بنابراین نتوانست از دانشگاه فارغ‌ التحصیل شود.

 

تحصیلات نیکولا تسلا

تحصیلات نیکولا تسلا

مهاجرت نیوکلا تسلا به مجارستان

نیکولا تسلا در سال ۱۸۸۱ به مجارستان مهاجرت کرد و در یک شرکت تلگرافی که مسئول آن Tivadar Puskás de Ditróبود، مشغول به کار شد. فعالیت‌های او در این شرکت سبب ایجاد پیشرفت‌های بسیاری در سیستم تلفن و برق ایستگاه مرکزی شد.

شهرت نیکولا تسلا

نیوکلا تسلا بیشتر برای نقشش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی براساس جریان متناوب شناخته می‌شود. به پاس خدماتش، یکای چگالی شار مغناطیسی در سیستم SI، به نام وی، تسلا است.

تسلا پیش از مهاجرت به آمریکا، در مخابرات راه دور و مهندسی برق تجربه داشت. وی در سال ۱۸۸۴ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد تا در شهر نیویورک برای توماس ادیسون مشغول به کار شود.

موتور القایی و ترانسفورماتور را، که از اختراعات ثبت‌شدهٔ تسلا بود . که توسط جرج وستینگهاوس حق امتیازش را از تسلا خریداری شد.

برخی تسلا را مخترع رادیو و نیز «مخترع قرن بیستم»شمرده‌اند.

 

در گذشت نیکولا تسلا

نیوکلا تسلا با اینکه به ثروت دست یافت اما همه آن‌را صرف پژوهش کرد، و در فقر و بدهکاری در نیویورک در اتاق یک هتل در سال  ۷ ژانویه ۱۹۴۳ در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

او روز آخر عمر خود را در اتاق ۳۳۲۷ هتل نیویورک گذراند و جسدش را دو  روز بعد پیدا کردند.

 

جوایز نیکولا تسلا

  • مدال الیوت کرسون در سال ۱۸۹۴
  • مدال ادیسون انجمن مهندسان برق والکترونیک در سال ۱۹۱۶

 

زندگینامه نیکولا تسلا

زندگینامه نیکولا تسلا

کتاب هاو مقالات نیکولا تسلا

تسلا کتاب‌ها و مقالات بسیاری منتشر کرد که از آن کتاب‌ها می‌توان به “My Inventions: The Autobiography of Nikola Tesla”و “The Fantastic Inventions of Nikola Tesla” اشاره کرد؛ او همچنین یک مقاله با عنوان The Problem of Increasing Human Energy منتشر کرد که در سال ۱۹۹۰ در مجله ” The Century Magazine ” چاپ شد.

رژیم غذایی نیکولا تسلا

تسلا به خاطر تمام استعدادهایی که داشت، بسیار عجیب‌ و غریب بود. در تصمیمی ناگهانی او دیگر غذای جامد نخورد. او عسل می‌خورد، از شیر گرم به‌عنوان نوشیدنی استفاده می‌کرد و شربتی از سبزی‌هایی مانند آرتیشو و کرفس برای خود درست کرد. تسلا ادعا می‌کرد که بیشتر از ۲ ساعت در روز نمی‌خوابد. با این‌ وجود او اقرار کرد گاهی اوقات نیز برای سرحال شدن، چرت می‌زند. طبق گزارشی، او یک‌ بار برای مدت ۸۴ ساعت بدون آنکه بخوابد، مشغول کار بوده است.

روزمرگی نیکولا تسلا

تسلا هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر کار می‌کرد. یا بعدها دقیقاً تا ساعت ۸:۱۰ عصر، که برای شام در رستوران دلمونیکو و بعداً هتل والدورف-آستوریا حضور میافت.

تسلا سپس تلفنی دستور شام خود را به خانه‌دار، که ممکن بود تنها کسی باشد که به او خدمت می‌کند، می‌داد: «شام راس ساعت هشت آماده شود». او به تنهایی شام صرف می‌کرد، مگر در موارد نادری که برای انجام تعهدات اجتماعی خود مجبور به برگزاری میهمانی شام برای عده ای خاص می‌شد. تسلا بعدها تا ساعت ۳ صبح کار می‌کرد.

برای ورزش، تسلا روزانه بین ۸ تا ۱۰ مایل (۱۳ تا ۱۶ کیلومتر) پیاده‌روی می‌کرد. او هر شب صد بار دستهای خود را قلاب و دور هر یک از پاهایش حلقه می‌کرد و می‌گفت که این کار سلول‌های مغزی او را تحریک می‌کند.

مذهب نیکولا تسلا

مذهب نیکولا تسلا

مذهب نیکولا تسلا

تسلا با عقاید مسیحی ارتودوکس بزرگ شد. اما بعداً خودش را فردی معتقد به عقاید ارتودوکس نمی‌دانست و او می‌گفت: با تعصب مذهبی مخالف بود و همین‌طور می‌گفت: «بودایی گری و مسیحیت بزرگترین ادیان هم از نظر تعداد معتقدان و هم از نظر اهمیت هستند.»

او همچنین می‌گفت «از نظر من گیتی تنها ماشین بزرگی است که هرگز تکوین نیافته و هرگز هم پایان نمی‌یابد» و «چیزی که به آن «روح» یا «جان» می‌گوییم. چیزی به جز جمع عملکردهای بدن نیست. وقتی این عملکرد متوقف می‌شود. «روح» یا «جان» هم متوقف می‌شوند.

ازدواج نیکولا تسلا

تسلا در طول زندگی خود هرگز ازدواج نکرد؛ اما یک‌ بار مدعی شد که عاشق یک کبوتر شده است. تسلا عادت داشت که برای غذا دادن به کبوترها به پارک برود. او یک رابطه‌ی غیر عادی با یک کبوتر سفیدرنگ که هرروز برای دیدن تسلا می‌آمد، داشت. او می‌گوید:

همان‌طور که یک مرد عاشق زنی می‌شود آن کبوتر را دوست دارم و او نیز عاشق من است. تا هنگامی‌که او را دارم، هدفی در زندگی من وجود دارد.

ایده های نیکولا تسلا که اف‌بی‌آی نگهداری می کرد

تسلا به دو ایده‌ی دیگر نیز فکر کرد که همچنان کاملاً تئوریک باقی‌ مانده‌اند؛ اشعه‌ی مرگ و دیوار غیرقابل نفوذی از نیرو که برای دفاع در مقابل تهاجمات خارجی استفاده شود. اف‌بی‌آی پرونده‌ای از زندگی تسلا در آمریکا نگه‌داری می‌کرد که تا سال ۲۰۱۱ و تا زمانی که این سازمان گزارشی ۲۵۰ صفحه‌ای در مورد آن منتشر کرد، محرمانه بود. در سال ۱۹۴۳، هنگامی‌که تسلا درگذشت، مهندس برق و محقق فناوری نظامی، جان جی. ترامپ، کسی که در آوریل ۲۰۱۶ در مقاله‌ی نیویورکر به‌عنوان دایی اتمی دونالد ترامپ مطرح شد، تلاش‌های تسلا را برای اف‌بی‌آی مورد آزمایش قرار داد و یافته‌های خود را به آن‌ها گزارش کرد. جان ترامپ در گزارشی به این دفتر گفت:

افکار تسلا و تلاش‌های او حداقل در ۱۵ سال گذشته، عمدتاً تئوریک، فلسفی و تا حدی تبلیغاتی بود؛ اما شامل اصولی جدید و کارآمد یا روشی برای تحقق این نتایج نبود.

تسلا و ضعف های عجیبی که داشت

چه خوب چه بد، مرموز یا عجیب و غریب بودن، یکی از خصوصیات همیشگی نوابغ است که تسلا نیز از این قاعده مستثنی نبود. برخی بر این باورند که تسلا مهمترین اختراعاتش، مانند موتور القایی را به تنهایی و با نیروی تفکر خودش اختراع کرده است. برخلاف ادیسون که مسایل را با استفاده از نمونه های اولیه، آزمون و خطا یا تکرار روش سایرین حل می کرد، تسلا دریافته بود که راه حل های مهم بعضی وقتها ناگهان در ذهنش جرقه می زند.

تسلا، به خاطر همین روحیه مبتلا به مشکلات بینایی، توهم شنوایی و همین طور حساسیت به ارتعاشات و نور شدید شد. او همچنین یک ترس عجیب داشت و آن هم ترس از اشیاء کروی نظیر گوشواره مروارید زنانه و وسواس عجیب روی عدد ۳ بود به طوری که همه چیز، از ساندویچ گرفته تا فضای اتاقش را بر عدد ۳ تقسیم می کرد.

اختراعات نیکولا تسلا

اختراعات نیکولا تسلا

نکاتی از زندگی نیکولا تسلا

  • نیکولا تسلا: تقریبا ۱۳۰۰ اختراع ثبت کرده است.
  • یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های قرن بیستم بود اما نامش همیشه زیر سایه «ادیسون» آورده می‌شد.
  • یه هشت زبان زنده صحبت می کند. از جمله صربستانی، چک، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، مجارستانی، ایتالیایی و زبان لاتین مسلط بود.
  • فناوری ارتباط بی سیم را در فواصل دور ایجاد کرد.
  • اولین موتوری را ساخت که با جریان متفاوت کار می کرد.
  • ادعای ساخت ابر اسلحه ای را داشت که میتوانست به جنگ پایان دهد.
  • نیکولا تسلا هیچگاه بیش از ۲ ساعت به خواب نرفته ویک بار بصورت بی وقفه وبدون استراحت ۸۴ ساعت مشغول کار بود.
  • از اختلال وسواس فکری-عملی رنج می‌برد، و به کبوترهای پارک مرکزی نیویورک بسیار علاقه داشت؛  او به گیاه‌خواری نیز علاقه داشت.
  • حافظه‌ی نیکولا تسلا بسیار قوی بود. او کتاب‌های زیادی می‌خواند و آنها را به طور کامل حفظ می‌کرد.
  • او حافظه‌ی تصویری دقیقی نیز داشت و تنها با شنیدن نام یک جسم، جزئیات آن را به خوبی به یاد می‌آورد.
  • نیکولا تسلا هیچ‌گاه ازدواج نکرد. او در جایی عنوان کرده بود که تصور می‌کند شخصیتش برای یک زن ارزشی ندارد.
حقایق جالب درباره نیکولا تسلا

حقایق جالب درباره نیکولا تسلا

استخدام نیکولا نسلا در شرکت ادیسون

در سال ۱۸۸۲، پوشکاش تسلا را برای کار در شعبه‌ی پاریس شرکت بین‌المللی توماس ادیسون اعزام کرد. زمینه‌ی اصلی کار شرکت ادیسون، طراحی، نصب و اجرای سیستم‌های روشنایی داخلی با لامپ رشته‌ای بود. تسلا در شعبه‌‌ی ایوری سور سن (Ivry Sur Seine) این شرکت مشغول به کار شد.

او که استعداد بالایی در فراگیری علوم جدید داشت، تجربیات زیادی در مدت کار در این شرکت فراگرفت. مدیران شرکت ادیسون که متوجه استعداد بالای او شده بودند، مسئولیت‌های بیشتری از جمله طراحی دینام و موتورهای پیشرفته را به او واگذار کردند. تجهیزات شعبه‌های دیگر شرکت ادیسون که نیاز به تعمیر داشتند نیز برای تسلا ارسال می‌شدند.

بیوگرافی شهره لرستانی

زندگینامه شهره لرستانی | تغییر نام به مازیار + تغییر جنسیت

بیوگرافی پاشا جمالی

بیوگرافی پاشا جمالی خواجه شمشاد سریال جیران

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا