روش های خانگی و پزشکی برای درمان بی حسی دست و پا

شنبه 17 فروردین 1398 سلامت
درمان بی حسی دست و پا

برای درمان بی حسی دست و پا، روش‌های خانگی زیادی مانند استفاده از آب گرم و نمک دریا، گنجاندن مواد غذایی حاوی ویتامین B. و منیزیم و نیز مصرف برخی از دمنوش‌های مفید وجود دارد.

علت احساس بی حسی در دست و پا

احساس کرختی، خواب رفتگی و یا بی حسی ممکن است در همه اندام‌های بدن، علی الخصوص در دست و پا رخ دهد. ممکن است گاهی قرار دادن دست و یا پا در یک حالت ثابت برای مدت طولانی منجر به احساس بی حسی و یا احساس سوزن سوزن شود که این حالت عموماً با حرکت دادن دست و پا از بین خواهد رفت اما در موارد دیگر این عارضه ممکن است به دلیل بیماری‌های خطرناک دیگری نیز به وجود بیاید. این مشکل دلایل مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد:
  • بالا رفتن میزان قند در خون به دلیل ابتلا به بیماری دیابت

  • مسمومیت به وسیله خوردن برخی از دارو‌ها

  • بیماری‌های مربوط به اعصاب مرکزی مانند ام اس

  • بروز سکته‌های مغزی

  • ابتلا به سندروم تونل مچ دست

  • درگیر شدن اعصاب ستون فقرات کمر یا گردن و یا ابتلا به بیماری آرتروز

  • از بین رفتن اعصاب دندان‌ها و تاثیر آن بر بی حسی دست و پا

  • ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید

  • کمبود منیزیم و برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین ب ۱۲ در بدن

  • مصرف بیش از حد دخانیات و الکل

راه های درمان بی حسی دست و پا

 

درمان بی حسی دست و پا با روش‌های خانگی

برای از بین بردن احساس کرختی و بی حسی در ناحیه دست و پا روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله مؤثرترین این روش‌ها موارد زیر قابل ذکر است:

۱. بالا نگه داشتن دست و پا

یک روش مهم برای درمان بی حسی دست و پا که در اثر ضعف در گردش خون به وجود آمده، بالا نگه داشتن دست و پا به مدت چند دقیقه است. به این ترتیب گردش خون در ناحیه بی حس شده بهبود خواهد یافت.

۲. قرار دادن دست و پا در آب و نمک دریا

قرار دادن دست و پای بی حس شده در یک ظرف حاوی آب گرم و نمک دریا از رایج‌ترین روش‌های درمان این عارضه است. وجود سولفات منیزیم در نمک دریا سطح منیزیم در بدن را بالا برده و به بهتر شدن گردش خون کمک خواهد کرد.

۳. استفاده از کمپرس گرم

قرار دادن کمپرس گرم بر روی قسمت بی حس شده از درمان‌های اولیه عارضه کرختی و بی حسی دست و پا است. کمپرس گرم باعث آرام شدن ماهیچه‌ها و اعصاب خواهد شد.

۴. مصرف دمنوش دارچین و عسل

درمان بی حسی دست و پا در خانه به کمک دارچین روشی موثر در این خصوص است چرا که دارچین حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم، ویتامین B و منگنز بوده و به بهبود گردش خون در عضلات کمک فراوانی می‌کند. از دمنوش دارچین و عسل به صورت روزانه برای رفع این عارضه استفاده نمایید.

۵. استفاده از حرکات کششی

تحرک، ورزش و حرکات کششی باعث اکسیژن رسانی بهتر و نیز گردش خون موثرتر در عضلات می‌شود که این امر باعث جلوگیری از به وجود آمدن احساس گزگز شدن و یا بی حسی در دست و پا‌ خواهد شد.

۶. به کار بردن روغن‌های گیاهی

ماساژ دادن ناحیه بی حس شده در دست و پا به کمک روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و یا روغن خردل باعث تحریک ماهیچه‌ها و اعصاب شده و در نتیجه عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

۷. مصرف گیاه جینکو

یکی از گیاهان موثر در طب سنتی که برای از بین بردن احساس کرختی و گزگز شدن و درمان بی حسی دست و پا مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از گیاه جینکو است. مصرف این گیاه باعث بالا رفتن جریان خون در بدن و کاهش بی حسی در اندام‌های مختلف بدن می‌شود.

۸. استفاده از مواد غذایی حاوی منیزیم ویتامین B

از جمله دلایلی که باعث احساس بی حسی در دست و پا می‌شود، کمبود منیزیم و ویتامین‌های گروه B بدن است. برای پیشگیری از چنین عارضه‌ای توصیه می‌شود که مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مانند موز، آووکادو، بادام زمینی، ماهی، ماست و شکلات تلخ استفاده شود. همچنین برای تأمین ویتامین‌های گروه B در بدن بهتر است مصرف موادی مانند لوبیا، پنیر، تخم مرغ، جو دوسر، دانه‌های خوراکی، گوشت قرمز و شیر در برنامه غذایی گنجانده شود.

راه های درمان بی حسی دست و پا

تشخیص و درمان بی حسی دست و پا با روش‌های پزشکی

برای استفاده از روش‌های پزشکی جهت درمان بی حسی دست و پا ابتدا بایستی علت زمینه‌ای این عارضه مشخص شود. به طور معمول برای پی بردن به علت اصلی ایجاد بی حسی مکرر در دست و پا نیاز به انجام معاینات بالینی و پزشکی مانند سی تی اسکن، آزمایشات کامل خون، آزمایش الکترو بیوگرافی و و ام آر آی وجود دارد.
پس از تشخیص علت اصلی ابتلا به عارضه بی حسی دست و پا نسبت به رفع علت آن وسیله دارو‌های شیمیایی اقدام می‌شود. به عنوان مثال اگر بیماری دیابت دلیل به وجود آمدن بی حسی در دست و پا است، می‌بایست این بیماری به کمک دارو‌های مخصوص کنترل شود تا بدین ترتیب از بی حس شدن نواحی مختلف بدن جلوگیری به عمل آید. همچنین استفاده از قرص‌ها و مکمل‌های حاوی ویتامین B و منیزیم می‌تواند در این زمینه کارساز و مؤثر باشد.

منبع:ستاره

رژیم لاغری

رژیم لاغری فوق العاده سیب در کاهش وزن

راه های مختلفی برای تقویت قوای جنسی

راه های مختلفی برای تقویت قوای جنسی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا