روش‌های طبیعی ایجاد تعادل در هورمون‌

شنبه 16 بهمن 1400 سلامت
روش‌های طبیعی ایجاد تعادل در هورمون‌

روش‌های طبیعی ایجاد تعادل در هورمون‌

سطح هورمون در بدن بسیار اهمیت دارد و میزان زیاد از حد یا کمبود آن هردو خطر آفرین است.هر کاری که ما در طول شبانه روز انجام میدهیم غذاهایی که میخوریم میزان خواب شبانه روزمان همگی برروی سطح هورمون ها تاثیر میگذارد!

 

سطوح هورمون ها در بدن انسان از اهمیت بسیاری برخوردار است و میزان بیش از حد به همان اندازه میزان کم می تواند خطرناک باشد. بدن ما اکوسیستم شکننده ایاست که باید به درستی از آن نگهداری شود. آن چه می خوریم و عادات خوب و بد، همگی بر بهزیستی کلی ما، از جمله سطوح هورمونی تاثیرگذار هستند. سطوح هورمون ها در بدن انسان از اهمیت بسیاریبرخوردار است و میزان بیش از حد به همان اندازه میزان کم می تواند خطرناک باشد.خوشبختانه با انجام و رعایت برخی موارد به صورت روزانه می توانیم هورمون ها را درحالتی متعادل نگه داریم.

روش‌های طبیعی ایجاد تعادل در هورمون‌

روش‌های طبیعی ایجاد تعادل در هورمون‌

تستوسترون

تستوسترون، شناخته شده‌ترین هورمون مردانه است. هنگامی که ترشح این هورمون افزایش می یابد، استخوان و عضله تقویت می شوند. تستوسترون هورمونی کلیدی در دوران بلوغ و بزرگسالی است و آقایان برای تولید اسپرم به آن نیاز دارند. تستوسترون بر میل جنسی و سطوح انرژی تاثیرگذار است. رژیم غذایی نقش قابل توجهی در سطوح هورمون تستوسترون ایفا می کند. محصولات تهیه شده از سویا مانند توفو، آرد سفید یا الکل می توانند سطح این هورمون را کاهش دهند. در سمت مثبت، مواد غذایی مانند انگور، ماهی تن، انار و تخم مرغ از جمله گزینه هایی هستند که ترشح تستوسترون را تقویت می کنند.

روش‌های طبیعی ایجاد تعادل در هورمون‌

روش‌های طبیعی ایجاد تعادل در هورمون‌

استروژن

رژیم غذایی در تغییرات هورمون استروژن نیز موثر است. استروژن هورمونی زنانه است که چرخه قاعدگی را تنظیم می کند و بر رشد پستان و همچنین محافظت از استخوان ها هم در بانوان و هم در آقایان تاثیرگذار است. تثبیت وزن می تواند به حفظ سطوح هورمون استروژن کمک کند. وزن کم می تواند تولید این هورمون را در بدن کاهش دهد، در شرایطی که سطوح بالای استروژن مانند نوعی که با سرطان پستان پیوند خورده است، با چاقی در ارتبط است.  مصرف غلات کامل (سبوس دار)، سویا و میوه ها و سبزیجات تازه به ویژه بروکلی، گل کلم و کلم می تواند به حفظ سطوح سالم از استروژن کمک کند.

آدرنالین 

آدرنالین که با استرس پیوند خورده است، طی موقعیت های حساس و مبارزه ای از طریق باز کردن مسیرهای هوا، افزایش جریان خون به عضلات مهم و تقویت استقامت انرژی بیشتری را در اختیار بدن انسان قرار می دهد. اما میزان بیش از اندازه آدرنالین در شرایطی که با عاملی خطرآفرین مواجه نیستیم موجب سرگیجه، تحریک پذیری، بی قراری و دیگر نشانه های مرتبط با اضطراب می شود. یکی از بهترین روش های کنترل آدرنالین مدیریت استرس است.

برخی روش های طبیعی برای کاهش استرس شامل مدیتیشن و فعالیت جسمانی می شوند. تمرینات تمرکز حواس به کاهش اضطراب کمک می کنند و تمرکز حواس را به محیط اطراف باز می گردانند. این تمرینات می توانند شامل نفس عمیق، نوشیدن یک نوشیدنی گرم یا به سادگی گوش دادن به صداهای اطراف باشند.

روش‌های طبیعی ایجاد تعادل در هورمون‌

روش‌های طبیعی ایجاد تعادل در هورمون‌

کورتیزول

کورتیزول هورمون دیگری است که با استرس پیوند خورده است. طی موقعیت های حساس و استرس‌زا، این هورمون تعادل مایع بدن و فشار خون را حفظ می کند. خارج از این موقعیت ها، کورتیزول بر میل جنسی، سیستم ایمنی و گوارش تاثیرگذار است. اما بالا باقی ماندن سطوح این هورمون به صورت
مزمن می تواند سرکوب سیستم ایمنی، میل جنسی و افزایش فشار خون را به همراه داشته و همچنین، به تغییرات فیزیکی مانند آکنه و چاقی منجر شود. مدیریت استرس همان گونه که برای هورمون آدرنالین گفته شد، اثری مشابه بر هورمون کورتیزول خواهد داشت.

انسولین

در مقادیر مناسب، ورزش می تواند برای سطوح انسولین مفید باشد، به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت، زیرا حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد. سطوح قند خون با کمک این هورمون کاهش خواهد یافت.  اما برای افراد مبتلا به دیابت، نظارت هم بر انسولین و هم قند خون عامل کلیدی است و از ورزش بیش از اندازه باید پرهیز کنند. فعالیت جسمانی بیش از اندازه بدون تنظیم سطوح قند خون می تواند به هیپوگلیسمی (قند خون پایین) منجر شود و به طور بالقوه موجب مشکلات سلامت جدی می شود.

 

هسته زردآلو

هسته زردآلو

قرص های کاهش اشتها

قرص های کاهش اشتها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا