راه‌هایی مؤثر برای افزایش تمرکز – فناوری

دوشنبه 29 خرداد 1396 فناوری

پرت شدن حواس این روزها به‌آسانی رخ می‌دهد. چه کنیم که بتوانیم بر کاری که انجام می‌دهیم، تمرکز بیشتری داشته باشیم؟

می‌گویند حواس‌ پرتی نفرین دنیای مدرن است. فعالیت‌های بسیاری وجود دارند که می‌تواند مقدار زیادی از زمان و سرمایه را هدر دهند. گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به از دست دادن هواپیمایتان منجر شود. لذت تماشای برنامه‌های جدید تلویزیونی می‌تواند شما را از خواندن یک گزارش غافل کند. بسته‌های دریافتی از خوراکی‌ها تا اسباب‌بازی حیوانات می‌توانند ضربه‌های چشمگیری به کارت اعتباری (جیب) شما بزند. اگر ندانید زمان شما، پول شما و حواس شما کجا می‌روند، بی‌شک حواستان پرت است.

حواس‌ پرتی عادتی است زیرک و مقاوم! اما مانند هر عادت دیگری راه‌هایی برای شکست خوردن و مقابله دارد. «موفقیت»، به گفته نیک بل – مؤسس بزرگ‌ترین گروه دیجیتالی استرالیا – در گرو تمرکز مدام است. اما چگونه می‌توان بر حواس‌ پرتی غلبه کرد؟ با زومیت همراه شوید.

حواس پرتی

نیک بل، یکی از اعضای YPO، اولین شرکت خود، WME را در سال ۲۰۰۸ تأسیس کرد. در آن زمان او در حساب بانکی خود ۴۰۰ دلار پس‌انداز داشت و یک آپارتمان که برای دکوراسیون آن از تکه‌هایی که در خیابان پیدا کرده بود استفاده شده بود. در این شرکت آن‌ها به طراحی اپلیکیشن، طراحی وب و بازاریابی دیجیتال می‌پرداختند و این موضوع به او یک درس مهم درباره تمرکز داد: «به باور مردم ما گروهی بی‌خاصیت بودیم که هر کاری می‌کردیم و در هیچ یک مهارت نداشتیم». به همین دلیل او شرکت‌های دیگری تأسیس کرد که فقط در یک زمینه خاص فعالیت می‌کردند؛ مانند شرکت AppCore که فقط به طراحی اپلیکیشن می‌پرداخت. بدین ترتیب در سال ۲۰۱۳، مجموعه شرکت‌های WME از سرمایه ۵ میلیون دلاری به ۱۳ میلیون دلار رسیدند. او به یک نکته دیگر نیز در زمینه افزایش تمرکز اشاره می‌کند؛ «من تفریح بیش از حد در شب‌های پنجشنبه، جمعه و شنبه را نیز متوقف کردم. این کار کسب و کار من را دگرگون کرد». بل، به‌تازگی با داشتن بیش از ۶۷ میلیون دلار سرمایه و ۶۵۰ کارمند در سراسر جهان، یک‌سوم کسب و کار خود را به قیمت ۳۹ میلیون دلار فروخت.

اما چه راه‌کارهای عملی برای مبارزه با حواس‌ پرتی وجود دارد؟

۱. عوامل تحریک‌کننده را شناسایی کنید

شرکت‌های بازاریابی اغلب از سندرم «پابرهنه بودن بچه کفاش» (معادل کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد) رنج می‌برند؛ چرا که آن‌ها معمولا با وجود این‌که نتایج بسیار خوبی برای مشتریانشان به دست می‌آورند، فراموش می‌کنند خودشان را نیز بازاریابی کنند. بل این مشکل را با یک روش پیشگیرانه حل کرد. او از یک نیروی مجزای بازاریابی داخلی در شرکت بزرگ‌تر خود استفاده کرد. «ما یک بخش بازاریابی داخلی داریم که از ۱۰ نفر تشکیل شده است. آن‌ها تنها روی بازاریابی برندهای خودمان تمرکز دارند». ابتدا عواملی که بیشترین تأثیر را بر حواس‌ پرتی شما دارند، پیدا کنید و سپس فرآیندی طراحی کنید که با آن‌ها مبارزه شود.

Stay focused

۲. از چیزهایی که می‌توانید، دوری کنید

برخی از چیزهایی را که می‌توانند باعث حواس‌ پرتی شوند، می‌توان به‌سادگی نادیده گرفت و کنار گذاشت. مثلا اگر یکی از شبکه‌های اجتماعی بیشتر از آنچه مد نظر شما است، وقتتان را به خودش اختصاص می‌دهد، می‌توانید اپلیکیشن آن را از روی گوشی خود پاک کنید. اگر کسب و کارتان هر چیزی غیر از بازاریابی دیجیتال است، سعی کنید تا می‌توانید به آنچه شما را از اصل موضوع دور می‌کند فکر نکنید. «یک فرد یا شرکت حرفه‌ای را استخدام کنید تا اگر خودتان دانش یا منابع لازم را در اختیار ندارید به شما برای عملی کردن ایده‌هایتان کمک کند.» اگر بودجه محدودی دارید، ابتدا یک استراتژی بازاریابی را عملی کنید تا بازار را بشناسید و از شرایط آن اطلاعات اولیه‌ای به دست آورید.

۳. در مورد این‌که چه کارهای جایگزینی انجام دهید، از قبل فکر کنید

گاهی افراد برای آنکه سیگار نکشند، آدامس می‌جوند. این یک راهکار و تصمیم هوشمندانه است که به شما کمک می‌کند بر وسوسه حواس‌ پرتی غلبه کنید. بل می‌گوید برای آنکه افراد را متمرکز و علاقه‌مند نگه دارد، از جلسه‌های هفتگی کمک می‌گیرد. «پیش از ۹ صبح، یک جلسه سریع برای مدیران ارشد برگزار می‌کنیم. هر مدیر ارشد باید یک پروژه را در هفته به بهترین شکل به پایان برساند و نتیجه را تا پایان هفته پیش از ساعت ۵ بعدازظهر اعلام کند».

۴. محیط خود را عوض کنید

حواس پرتی

علاوه بر این‌که باید عادت‌هایی را که به‌طور معمول باعث حواس‌ پرتی می‌شوند کنار بگذارید، گاهی لازم است کمی تغییرات فیزیکی نیز در محیط اطرافتان ایجاد کنید. این کار را می‌توانید با تغییر محل کار یا اتاقتان امتحان کنید. مثلا بل می‌گوید در سال ۲۰۱۴ اتاق کار خودش و گروهی را که با آن‌ها کار می‌کرد، یک طبقه جابه‌جا کرد. او بر این باور است که گاهی باید در همکاران و کارمندان نیز تغییر ایجاد کرد. به همین منظور کارمندانی که نمی‌خواستند در روند کار کردنشان و افزایش بازدهی‌شان تغییری ایجاد کنند اخراج کرد. اگر یک فرد برای نقشی که باید ایفا کند مناسب نیست، بهتر است از آن نقش کنار رود. این کار هم برای آن‌ها و هم برای شرکت بهترین گزینه است.

۵. روش‌های معمول زندگی را عوض کنید

اگر تغییر محل کار یا افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند به بازیابی تمرکز کمک می‌کند، می‌توانید این تغییر را در کاری که انجام می‌دهید نیز اعمال کنید. مثلا می‌توانید هرازگاهی به بخش فروش سری بزنید! بل می‌گوید ارتباط داشتن با هسته مرکزی کسب و کار شرکت به او تمرکز بیشتری بخشید و او توانست این بازیابی تمرکز را به تیمش نیز منتقل کند. همه قابل آموزش هستند؛ اگر افراد فکر می‌کنند در بخش‌های دیگر می‌توانند بازدهی بیشتری داشته باشند یا ایده‌های اجرایی و عملی جالبی در بخش‌های دیگر سازمان دارند، می‌توانند آن‌ها را نیز امتحان کنند و با کمی آموزش، دانش و تمرکز لازم برای کار کردن در بخش تازه را به دست آورند.


منبع : زومیت

همراه اول آخرین وضعیت ترابردپذیری را اعلام کرد - فناوری

سیارک عامل مرگ دایناسورها به بدترین جای ممکن اصابت کرده است - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا