راهکار تازه‌ دانشمندان برای پیش‌بینی اوتیسم در کودکان

دوشنبه 16 اسفند 1400 سلامت
اوتیسم

امکان پیش‌بینی اوتیسم از طریق بررسی تغییرات مغز بررسی و رشد بیش از حد حجم مغز در طول سال‌های اولیه زندگی یک نوزاد می‌تواند خطر در معرض ابتلا به اختلال اوتیسم را افزایش دهد‌.

اوتیسم

اوتیسم

 

سرویس علم و فناوری- محققان می‌گویند که بیماری اوتیسم از طریق بررسی تغییرات مغز نوزاد انسان می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد.

شبکه خبری سی ان ان با انتشار گزارشی در این‌باره، نوشته است: نتیجه مطالعه‌ای که در مجله علمی «نیچر» منتشر شده است نشان می‌دهد که بررسی و رشد بیش از حد حجم مغز در طول سال‌های اولیه زندگی یک نوزاد می‌تواند خطر در معرض ابتلا به اختلال اوتیسم را افزایش دهد‌. در این بررسی اشاره شده که در صورت وجود این ارزیابی‌ها و کنترل‌های لازم فرد می‌تواند در سن دو سالگی خطر ابتلا به این اختلال را تشخیص دهد.

در این روش تشخیصی جدید از «ام ار ای» مغز و اسکن‌های بدست آمده از آن برای تطبیق‌دادن عملکرد مغز فرد با عملکرد مبتلایان به اوتیسم استفاده می‌شود. در این روش ناتوانی رشد با علائم رفتار معمولا بین سنین ۲ تا ۴ سالگی تشخیص داده می‌شوند. دکتر هیتر مودی هازلت یکی از روانشناسان مشغول به کار در موسسه برای معلولیت رشدی که در این بررسی شرکت داشته است می‌گوید تحقیقات بیشتری مورد نیاز هستند تا بتوان به راهکاری قطعی برای پیشگیری از افزایش ابتلای کودکان به اوتیسم رسید.

اوتیسم علائم رایجی دارد مانند مشکل در ارتباط و رفتارهای تکراری در کودک. در امریکا در حدود یک کودک از هر ۶۸ کودک با اختلال اوتیسم شناسایی شده‌اند. اگر یک خواهر و یا برادر کودک مبتلا به اوتیسم باشد خطر ابتلای به این اختلال در او ممکن است افزایش یابد. تحقیقات نشان می‌دهند نسبت این مورد یک در هر پنج مورد است. این در حالیست که تنها یک در ۱۰۰ مورد از افرادی که خواهر یا برادرشان مبتلا به اوتیسم نبوده‌اند به این اختلال دچار شده‌اند.

در این بررسی، یک گروه از کودکان در معرض خطر بالای ابتلا به اوتیسم از میان ۱۰۶ نوزادی که خواهر یا برادر بزرگترشان مبتلا اوتیسم بوده و یک گروه کم‌خطرتر از ۴۲ نفر از نورادان با سابقه خانوادگی ابتلا به اوتیسم بررسی شده‌اند. او و تیم تحقیقاتی با استفاده از فناوری «ام ار ای» برای اندازه‌گیری رشد مغز نوازدان در بازه زمانی ۶ تا ۲۴ ماهگی کار خود را انجام دادند. به طور خاص، این تیم تحقیقاتی اندازه‌گیری حجم کلی، سطح و ضخامت قشر مغز را در مناطق خاص بررسی می‌کردند.

هازلت و همکارانش تشخیص دادند که قشر مغز نوازدان پس از ابتلا به اوتیسم رشد بیش از اندازه‌ای در مقایسه با نوزادانی داشته که در حال حرکت به سوی ابتلا به این اختلال بوده است. پس از آن بررسی الگوریتم براساس تمام اندازه‌گیری مغز نشان داد که در حدود ۸۰ درصد از ۱۵ فرد در معرض خطر بالای ابتلا به اوتیسم ظرف مدت ۲۴ ماه اختلال به آن را نشان دادند.

در این بررسی مشخص شده است که در فاصله ۱۲ تا ۲۴ ماهگی اندازه طبیعی مغز در افرادی که در حال ابتلا به اوتیسم هستند به میزان غیر‌عادی رشد می‌کند. این محقق می‌گوید که گسترش سطح قشر مغز به نظر می‌رسد بر اثر افزایش تکثیر چیزی به عنوان سلول‌های پیش‌ساز عصبی باشد که از آن تحت عنوان پیش‌نورون‌های نابالغ یاد می‌شود.

او می‌گوید با این روش می‌توانید تغییرات در رشد مغز را در اوایل ۶ ماه تا ۱۲ ماهگی نوزاد متوجه شوید و خیلی زود تلاش کنید راهی برای جلویگری از ابتلا به اختلال اوتیسم در فرد بیابید.

قاتلان سریالی

قاتلان سریالی چگونه متولد می شوند؟

سکسکه

سکسکه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا