دونالد ترامپ: آماده توافق واقعی با ایران هستیم

چهارشنبه 3 مرداد 1397 دسته‌بندی نشده
ذونالد ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر توافق هسته‌ای برجام را «فاجعه» توصیف کرد و گفت که او به دنبال «توافق واقعی» با ایران است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرای در شهر کانزاس بار دیگر برجام را «یکجانبه و وحشتناک» خواند.

او که در جمع کهنه‌سربازان سخنرانی می‌کرد گفت: «من آمریکا را از توافق هسته‌ای یکجانبه و وحشتناک ایران خارج کردم و ایران دیگر آن کشور سابق نیست.»

ترامپ اضافه کرد: «باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، اما آماده توافق واقعی هستیم، نه توافقی که توسط دولت قبلی حاصل شد و فاجعه بود.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

بسته پیشنهادی اقتصادی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه به ایران ارائه شد. آقای روحانی ساعاتی بعد از ارائه این بسته در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی روز سه‌شنبه گفت که او توصیه «جورج واشنگتن را به یاد می‌اورد که «بهترین راه برای حفظ صلح، آماده بودن برای جنگ است.»

منبع:سرپوش

قیمت سکه در بازار آزاد امروز۱۳۹۷/۸/۱۰

قیمت سکه، طلا و ارز 1397/5/3

دستور تهیه دسر ماست

دستور تهیه دسر ماست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا