دلیل اصلی وزوز گوش چیست؟ – گوناگون

شنبه 30 بهمن 1395 گوناگون

وزوز گوش عبارت است از شنیدن صدایی غیر عادی طبیعی در گوش یا درک آن در سر در غیاب صدای خارجی است که این حالت می‌ تواند به صورت موقتی یا دائمی باشد.

وزوز گوش به دو دسته ذهنی وعینی تقسیم می شود که معمولاً وزوز گوش ذهنی است و صدا فقط توسط بیمار شنیده می‌شود.اگر وزوز گوش خفیف باشد درحالت آرامش شنیده می ‌شود ولی اگر خیلی شدید باشد در شنوایی فرد تداخل به وجود می ‌آورد و می ‌تواند منجر به اختلال در فعالیت، خواب و عصبی ‌شدن فرد شود.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در باره عواملی که درایجاد وزوز گوش نقش دارند، گفت: فلزات سنگین ازجمله سرب می تواند سبب وزوز گوش شود که این ماده می تواند در هوا، آب یا غذا باشد.

دکتر پدارم برقعی، داروها و مواد شیمیایی را از دیگر عوامل ایجاد وزوز گوش اعلام کرد و افزود: مصرف برخی از داروها می تواند روی گیرنده شنوایی تاثیر گذاشته و ایجاد وزوز کند.

وی اظهار کرد:داروهای دسته مایسین ها از جمله جنتامایسین و استرپتومایسین و نیز داروهای شیمی درمانی در بروز این عارضه نقش موثری دارند. اگر فردی براثر استفاده از این داروها دچار آسیب شنوایی شود، عارضه آن دائمی و برطرف نخواهد شد.

متخصص گوش، گلو و بینی ادامه داد که برخی از داروها مانند ایندرال (برای بیماران قلبی) و پیشگیری از بارداری می توانند به طورموقت سبب آسیب شنوایی و وزوز گوش شوند که با قطع مصرف آنها، مشکل هم برطرف می شود.

وی به نقش آلودگی های صوتی در ایجاد وزوز گوش اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل مهم در ایجاد کننده وزوز گوش، آسیبی است که به گیرنده های شنوایی براثر صداهای بلند محیطی ایجاد می شود.

فلوشیپ گوش بیان کرد: صداهای بلند محیطی به دلیل ایجاد رادیکال های آزاد، گیرنده های شنوایی را دچار مشکل کرده و براثر آسیب رساندن به سلول گیرنده شنوایی، می تواند ایجاد وزوز کند.

وی همچنین یکی دیگر از دلایل وزوز گوش را پیرگوشی اعلام کرد و افزود: این عارضه معمولاً در سنین بالا و به علت ضعیف شدن عصب شنوایی بروز می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:علاوه بر صداهای محیطی، استرس و فشارهای عصبی، خستگی، بی خوابی های شدید می تواند سبب ایجاد وزوز گوش شوند.

وی اظهار کرد که گوش درد باعث وزوز گوش در افراد نمی شود و این بیماری رابطی به عارضه وزوز گوش ندارد.

برقعی با اشاره به اینکه مشکل فک و صورت می تواند به ایجاد نوعی صدا بیانجامد گفت: این صدا با وزوز گوش متقاوت است.

** بیش از 20 درصد افراد بالای 60 سال عارضه وزوز گوش مبتلا هستند

متخص گوش، گلو و بینی، وزوز گوش را یکی از بیماری شایع دانست و گفت: پیش بینی می شود بیش از 20درصد افراد بالای 60 سال و 50 درصد افراد بالای 80 سال به وزوز گوش مبتلا باشند.

وی با اشاره به اینکه هرچه سن افراد بالاتر می رود شدت وزوز گوش بیشتر می شود، بیان کرد: بالا رفتن سن افراد، میزان، درصد شیوع و شدت این عارضه را بیشتر می کند.

برقعی با طرح این سوال که چه میزان صدا در داخل گوش را می توان وزوز نامید و چقدر از این عارضه، آزار دهند است، گفت: وزوز گوش به معنی شنیدن صداهایی در داخل گوش است که ممکن است شبیه هیاهو، زنگ و سوت باشد. افرادی که تحمل شان کم است، حتی با وزوز ضعیف به پزشک مراجعه کنند و افرادی دیگری که تحمل بیشتر است، وزوز شدید را تحمل کرده و به پزشک مراجعه نکنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: زنان بیشتر از مردان دچار عارضه وزوز گوش می شوند و آنان بیشتر براثر این عارضه به پزشکان مراجعه می کنند.

وی به تاثیر منفی وسایل الکترونیکی از جمله تلفن همراه بر گوش اشاره کرد و گفت که هرچند هنوز این موضوع ثابت شده و مقالات مستندی دال بر ابنکه تلفن همراه بتواند ایجاد وزوز گوش نقش دارند یا به آن آسیب شنوایی می رسانند، نداریم اما این وسایل جز چیزهای مشکوک هستند و از مصرف بی مورد آنها باید خودداری کرد.

** تاثیر ویتامین های C و E در پیشگیری از وزوز گوش

وی ادامه داد: ویتامین های C و E می توان برای پیشگیری از این عارضه استفاده کرد و از این طریق آسیب صداهای بلند به گوش را کمتر کرد.

برقعی، مهمترین راه های پیشگیری از این عارضه را اجتناب از عوامل تشدید کننده وزوز گوش دانست و گفت: افرادی مانند موسیقی دان ها و کارگران کارخانجات که طولانی مدت در معرض صداهای بلند هستند، بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند.

وی بااشاره به اینکه وزوز گوش به شرایط جسمی و روحی هرفرد بستگی دارد، گفت: داروهایی ضد رادیکال های آزاد از بروز این بیماری در افراد جلوگیری می کنند.

برقعی، توجه نکردن به این صدا را مهترین راه درمان این عارضه اعلام کرد و گفت: باید سعی کنیم که به صورت ارادی به آن توجه نکنیم و ذهن، فکر و حواس خود را از این صدا به سایر صداها جلب کنیم.

برقعی با اشاره به اینکه درمان های متعدد و متنوعی برای وزوز گوش وجود دارد، گفت: برای درمان، ابتدای مریض باید با اراده خودش به این صدا توجه نکند و پس از آن با مصرف برخی داروها اقدام به درمان این عارضه کند.

ایرنا/2024

منبع : جام نیوز

کشف یک قاره جدید در اقیانوس آرام!/ ببینید - گوناگون

راز چپ دست ها برملا شد - گوناگون

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا