8دمنوش گیاهی/دلایل مفید بودن چای های گیاهی برای سلامتی

سه‌شنبه 12 مهر 1401 سلامت
دمنوش های گیاهی

فواید دمنوش های گیاهی

دمنوش گیاهی واقعی از ریشه، انواع توت ها، گل ها، دانه ها و برگ های گیاهان مختلف تهیه می شوند. چای های غیر گیاهی از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند و حاوی کافئین هستند. آنها شامل چای سیاه، سبز و اولانگ هستند.

دمنوش های گیاهی فواید زیادی برای سلامتی دارند.  بین چای گیاهی واقعی و چای غیر گیاهی تفاوت وجود دارد.

هر دو نوع چای حاوی آنتی اکسیدان  هستند و فواید سلامتی خاص خود را دارند، بنابراین توصیه می شود ترکیبی از این دو را در مقادیر مناسب مصرف کنید تا اثرات مثبت آنها به حداکثر برسد. با این حال، این مقاله بر روی روش‌های بی‌شماری تمرکز دارد که چای‌های گیاهی می‌توانند سلامت شما را بهبود بخشند.

 

دمنوش های گیاهی

دمنوش های گیاهی

1. کاهش وزن(چای های گیاهی به کاهش وزن کمک کنند)

برخی از ترکیبات موجود در دمنوش های گیاهی به عملکرد متابولیک کمک می کنند، که در نتیجه می تواند کاهش وزن را تسهیل کند. کاتچین ها نوعی پلی فنول موجود در چای های گیاهی هستند که به دلیل توانایی آنها در افزایش عملکرد متابولیک مورد تحقیق قرار گرفته است.

ترکیب دمنوش های گیاهی با چای های غیر گیاهی مانند چای سبز می تواند کاهش وزن را به دلیل محتوای کافئین موجود در چای های غیر گیاهی بهبود بخشد.

کافئین به افزایش متابولیسم چربی کمک می کند و می تواند به سوزاندن چربی موثرتر کمک کند.  ترکیب کافئین و کاتچین این اثرات را بهبود می بخشد و سرعت متابولیسم را حتی بیشتر افزایش می دهد.

نوشیدن چای گرم همچنین ممکن است به کاهش وزن از طریق پاسخ حرارتی کمک کند، که توانایی بدن برای افزایش سرعت متابولیسم از طریق تولید گرما است.  چای همچنین اگر چیزی به آن اضافه نشود، کالری صفر دارد و آن را به نوشیدنی عالی برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند تبدیل می کند.

 

2. دمنوش های گیاهی به افزایش انرژی کمک می کند

 

همچنین نشان داده شده است که کاتچین موجود در چای گیاهی باعث افزایش مصرف انرژی می شود که انرژی مورد نیاز بدن برای فعالیت بدنی است.

اگرچه چای سبز یک چای گیاهی واقعی نیست، اما حاوی کافئین و آنتی اکسیدان های زیادی است، بنابراین ترکیب آن با چای های گیاهی واقعی می تواند اثر انرژی بخش را افزایش دهد. نتیجه افزایش انرژی و هوشیاری ذهنی است.

کافئین بیش از حد برای سیستم شما خوب نیست، اما لازم نیست در مورد چای نگران باشید.

چای ها معمولاً حاوی نصف مقدار کافئین یک فنجان قهوه هستند و دمنوش های گیاهی واقعی حاوی کافئین صفر هستند، بنابراین آنها یک انتخاب عالی برای محدود کردن مصرف کلی کافئین شما هستند و در عین حال از فواید کافئین نیز بهره مند می شوند.

ترکیب سالم دمنوش‌های گیاهی و غیر گیاهی نیز با آبرسانی به بدن، به روشی بسیار طعم‌دارتر از آب ساده، بدن شما را تقویت می‌کند.

 

دمنوش های گیاهی

دمنوش های گیاهی

 

3. دمنوش های گیاهی دارای خواص ضد التهابی هستند

 

دمنوش های گیاهی حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که فواید بسیاری برای سلامتی دارند که یکی از آن ها ضد التهاب است. آنتی اکسیدان های موجود در چای گیاهی به تعادل گونه های فعال اکسیژن (ROS) کمک می کند که به وفور در بدن در محل های التهاب تولید می شوند.

التهاب و تولید متعاقب آن ROS با تعدادی از شرایط سلامتی از جمله چاقی، آرتریت، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری خود ایمنی و اختلالات چشمی مرتبط است.

به عنوان مثال، زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان های قوی است و در طب گیاهی برای درمان التهاب و آرتریتبرای دهه ها، اغلب به شکل چای زنجبیل استفاده شده است.

4. دمنوش های گیاهی به سیستم ایمنی بدن کمک می کند

دمنوش های گیاهی نیز دارای برخی از فواید سیستم ایمنی هستند، اما این ادعاها هنوز در حال بررسی هستند. اساساً، ترکیب آنتی اکسیدانی چای های گیاهی برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت ها شناخته شده است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که نوشیدن دمنوش های گیاهی می تواند طول مدت بیماری هایی مانند سرماخوردگی  را از طریق دو مکانیسم کاهش دهد: محتوای آب هیدراتاسیون کافی برای بدن فراهم می کند و آنتی اکسیدان ها برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کار می کنند.

اکیناسه یک چای گیاهی خاص است که برای مبارزه با سرماخوردگی از طریق تقویت ایمنی استفاده می شود. چای های گیاهی همچنین حاوی مقادیر کمی روی، آهن و مس هستند که به ایمنی کمک می کنند. روی و آهن پاسخ ایمنی را افزایش می دهند (9) و مس برای تکثیر سلول های ایمنی مهم است.

 

خواص دمنوش های گیاهی

خواص دمنوش های گیاهی

5.دمنوش های گیاهی کمک به پیشگیری از بیماری های مزمن

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش های گیاهی از استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری می کند. این امر باعث کاهش تشکیل رادیکال های آزاد می شود که به عنوان آسیب رساندن به سلول ها شناخته شده است.

تشکیل رادیکال های آزاد و آسیب و استرس به سلول ها منجر به افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و دیابت نوع 2 می شود.

چای بابونه یک چای گیاهی است که به طور خاص مورد تحقیق قرار گرفته و نشان داده است که از عوارض دیابت جلوگیری می کند و رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند.

چای هیبیسکوس با کاهش فشار خون مرتبط است،) و رویبوس (چای قرمز) حاوی مقدار بالایی از فلاونوئیدها با خواص ضد سرطانی است.

6.  دمنوش های گیاهی به مبارزه با پیری کمک می کنند

پلی فنول ها، از جمله فلاونوئیدها و سایر آنتی اکسیدان های موجود در چای های گیاهی، با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن با اثرات پیری مبارزه می کنند.

 

با افزایش سن با مشکلاتی مانند چین و چروک، بینایی ضعیف، افزایش خطر ابتلا به بیماری و کاهش توانایی برای فعال ماندن مرتبط است. آنتی اکسیدان ها همه اینها را بهبود می بخشند.

تحقیقات نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها ممکن است توانایی بدن را برای شرکت در فعالیت‌های بدنی افزایش دهند. فعال ماندن به تأخیر اثرات پیری کمک می کند و افراد را برای مدت طولانی قوی تر و سالم تر نگه می دارد.

فلاونوئیدها همچنین برای اثراتشان بر سلامت شناختی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و ممکن است از نظر حافظه و سایر عملکردهای سلامت شناختی و روانی فوایدی داشته باشند. آنها همچنین در حال حاضر برای احتمال کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل در حال بررسی هستند.

 

خواص دمنوش های گیاهی

خواص دمنوش های گیاهی

7. دمنوش های گیاهی کمک به بی خوابی و آرامش

دمنوش های گیاهی ممکن است بتواند به خواب و آرامش کمک کند. چای بابونه به طور خاص حاوی ماده ای به نام آپیژنین است که یک آنتی اکسیدان قوی است و نشان داده است که باعث کاهش اضطراب و بهبود خواب می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که چای بابونه ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشد که به گیرنده های بنزودیازپین در مغز متصل می شود تا اضطراب را کاهش دهد و خواب را بهبود بخشد.

بادرنجبویه یکی دیگر از دمنوش های گیاهی است که نشان داده شده است که اثر آرام بخشی دارد و به رفع بی خوابی و اضطراب کمک می کند.

دمنوش هایی با ریشه سنبل الطیب و اسطوخودوس نیز دارای فواید خواب آور هستند، از جمله آرامش بخش و آرام بخش اعصاب. نشان داده شده است که ترکیبات موجود در این دمنوش ها با گیرنده های GABA در مغز متصل می شوند و اثر آرام بخشی ایجاد می کنند و باعث استراحت شبانه می شوند.

 

8. دمنوش های گیاهی در بارداری و شیردهی مفید هستند

دمنوش های گیاهی نیز برای بارداری و شیردهی مفید بودند.  آنها حاوی مقادیر کمی آهن و کلسیم هستند که برای سلامت مادر و نوزاد مهم هستند.

آهن برای حفظ سلامت خون بهینه، جلوگیری از کم خونی در مادر و بهبود انتقال اکسیژن در مادر و نوزاد ضروری است. کلسیم به بهبود سلامت استخوان در مادر و نوزاد کمک می کند.

بهترین دمنوش ها برای بارداری، دمنوش های گیاهی واقعی هستند زیرا فاقد کافئین هستند. چای برگ تمشک قرمز یک انتخاب محبوب است و فوایدی مانند کاهش طول زایمان و کاهش خطر زایمان کمکی یا زایمان با سزارین دارد.

این چای همچنین غنی از آهن است و نشان داده شد که تولید شیر را افزایش می دهد،  حالت تهوع را کاهش می دهد و درد زایمان را کاهش می دهد و در عین حال سلامت کلی رحم را ارتقا می دهد. انیسون و رازیانه دو گیاه دیگری هستند که برای تهیه دمنوش های گیاهی که تولید شیر را تقویت می کنند استفاده می شود.

سایر دمنوش هایی که دارای فواید بارداری هستند عبارتند از نعناع فلفلی، که نشان داده شده است به درمان حالت تهوع، تهوع صبحگاهی و نفخ شکم کمک می کند،  و چای بادرنجبویه، که اثر آرام بخشی دارد و می تواند به اضطراب و بی خوابی در دوران بارداری کمک کند.

 

خواص دمنوش های گیاهی

خواص دمنوش های گیاهی

کلمه پایانی

دمنوش های گیاهی دارای کافئین صفر هستند که آنها را از سایر چای های غیر گیاهی متمایز می کند. فقدان این محرک قوی باعث می شود دمنوش های گیاهی بسیار آرام بخش تر از نوشیدنی های کافئین دار باشند، اما برخی از فواید کلیدی آن را نیز محروم می کند.

همچنین، چای های گیاهی به مراتب بهتر از چای های معمولی دارای آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامت هستند. بنابراین، هر نوع چای فواید خاص خود را دارد و بهترین کار مصرف ترکیبی سالم از چای های گیاهی و کافئین دار است.

به خاطر داشته باشید که این نوشیدنی های درمانی به تنهایی نمی توانند سلامت شما را بهبود بخشند، مگر اینکه آنها را در یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم بگنجانید. علاوه بر این، صرف نظر از اینکه چای چقدر سالم است، نمی تواند بیماری ها را درمان کند، بلکه تنها می تواند به کاهش علائم آنها کمک کند و آنها را قابل کنترل تر کند.

در مجموع، دمنوش‌های گیاهی می‌توانند بدون ایجاد عوارض جانبی نامطلوب به بدن شما انرژی بخشند و هیدراته کنند، که در نهایت می‌تواند به شما کمک کند زندگی سالم‌تر و فعال‌تری داشته باشید.

سیستم ایمنی بدن

11 ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند

سلامت مغز

سلامت مغز/11 عادت روزانه که می تواند به مغز شما آسیب برساند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا