دلایل اصلی احساس نارضایتی در کارمندان – فناوری

پنج‌شنبه 31 فروردین 1396 فناوری

یکی از دلایل عدم رضایت کارمندان از کار، احساس گمنامی در سازمان است. بهتر است برای حل چنین مشکلاتی در انتخاب مدیر دقت کنید.

شما به‌عنوان یک کارآفرین در دنیای کسب و کار علاوه بر تمرکز روی مشتری و خواسته‌های او، باید به سازمان خود و کارمندان آن هم توجه کنید. اگر کارمندان در یک سازمان شاداب و پرانرژی نباشند، ممکن است قطار کسب و کار  از روی ریل منحرف شود. پس به این موضوع مهم توجه کنید و تلاش خود را برای مدیریت آن به کار گیرید. در ادامه با زومیت همراه باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.

پاتریک لنسیونی، مشاور مشهور کسب و کار و نویسنده کتاب پرفروش «پنج اختلال یک تیم» مواردی را درباره سلامت یک سازمان بازگو می‌کند که در ادامه می‌خواهیم درباره آن‌ها بحث کنیم.

او به سه مورد که باعث ناخوشایند شدن کار برای کارمندان در سازمان می‌شود و همچنین کارهایی که کارمندان می‌توانند انجام دهند تا کار برای آن‌ها جذاب‌تر شود، اشاره‌کرده است.

در سایت آمازون از لنسیونی سؤال شد که هدف او از نوشتن این کتاب چه بوده است؛ او در جواب گفت: «من پس از یک تحقیق، فهمیدم احساس رنج در کار می‌تواند تأثیر بسیار مخربی بر روی افراد و سازمان داشته باشد، مخصوصاً در کسب و کار خودم که این اتفاق افتاد. سپس من دلایل این حالت ناخوشایند را پیدا کردم و سعی در برطرف کردن آن‌ها داشتم، پس از ایجاد تغییرات و دیدن نتایج جدید، فهمیدم این تحقیق واقعاً ارزش  صرف وقت داشته است.»

لنسیونی هنگام تعریف کردن «احساس رنج و اندوه» در کار، به چیزهایی اشاره می‌کند که اغلب ما نمی‌خواهیم آن‌ها را بشنویم؛ چون تجربه این شرایط سخت را داشته‌ایم

مقاله کسب و کار - دلایل استعفای کارمندان

یک شغل همراه با رنج و عذاب باعث می‌شود فرد نسبت به کار بدبین باشد و روحیه او کاملا تضعیف شود. این شرایط انرژی کارمندان را می‌خشکاند و شور و اشتیاق و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را تخلیه می‌کند.

به نظر لنسیونی، احساس نارضایتی می‌تواند برای تمام افراد سازمان‌های مختلف در هر جای جهان رخ دهد و مستقیماً بر درآمد آن شرکت نوپا یا کسب و کار تأثیر خواهد گذاشت. بر اساس یک تحقیق، حدود ۷۷ درصد از افراد در محل کار خود احساس رنج و نارضایتی می‌کنند. بر طبق این آمار، کارفرمایان موردمطالعه روی هم رفته حدود ۳۵۰ میلیون دلار در هر سال به خاطر این دلیل از دست می‌دادند.

خب این مشکلات از کجا سرچشمه می‌گیرند؟ جواب این سؤال چند میلیارد دلار ارزش دارد؛ چون می‌توان هر کسب و کاری را با آن نجات داد. به گفته لنسیونی، تنها کسی که حلاّل این مشکلات است و می‌تواند آن‌ها را ریشه‌کن کند، مدیر مستقیم کارمندان خواهد بود.

تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام‌ شده است، بر اساس این تحقیقات، یکی از راه‌های خلاص شدن از این شرایط، چیزی است که در دانشکده‌های کسب و کار و مدیریت به شما یاد نمی‌دهند.

بر اساس کتاب لنسیونی که خصوصیات یک مدیر مناسب را برشمرده است، شما باید در انتخاب مدیر دقت کنید و یک مدیر بی‌ربط به یک بخش سازمان را انتخاب نکنید. او در یک جای کتاب به سه ویژگی کارمندان ناراضی اشاره می‌کند که در ادامه درباره آن‌ها بحث می‌کنیم.

ویژگی‌های کارمندان ناراضی

احساس گمنامی

ناراحتی

این حس زمانی به کارمندان دست می‌دهد که فکر می‌کنند مدیر اصلا به آن‌ها توجهی ندارد و اصلا کارمندان و فعالیتشان را نمی‌بیند. این‌یکی از نشانه‌های اصلی ایجاد احساس ناخوشایند و رنج در کار برای کارمندان است.

احساس عدم توجه دیگران به او

وقتی‌که کارمندان نمی‌توانند هیچ تأثیری که شغل آن‌ها در زندگی دیگر افراد ایجاد می‌کند، ببینند، اصلا حس خوبی به کار خود نخواهند داشت. این شرایط را می‌توان ریشه ایجاد احساس رنج و نارضایتی در کار برای کارمندان نامید. هر کارمند نیاز دارد بداند که کار آن‌ها در سازمان برای مشتری، مدیر و رهبر سازمان مهم است و او نیز درراه رسیدن به هدف نقشی دارد.

عدم توانایی در ارزیابی کارهای خود

علامت سومی که لنسیونی برای احساس ناراحتی در سازمان برمی‌شمرد، «عدم توانایی در ارزیابی کارهای خود» نام دارد. لنسیونی می‌گوید در این شرایط کارمندان نمی‌دانند چه اندازه برای کسب و کار در یک روز یا یک هفته به‌صورت مفید کار کرده‌اند و این مقدار را باید از زبان افراد دیگر مثل مدیر مستقیم خود بشنوند. این هم می‌تواند دلیلی بر احساس نارضایتی و بی‌انگیزگی در کار باشد.

این‌ها نشانه‌های وجود احساس نارضایتی برای کارمندان یک سازمان هستند؛ در ادامه به سه کاری که خود کارمندان در سازمان برای نجات خود از این شرایط می‌توانند انجام دهند، اشاره می‌کنیم.

نقش کارمندان در برطرف کردن این مشکلات

مدیران خود را ارزیابی کنید

چگونه مدیر و رهبر بهتری باشیم

به گفته لنسیونی، اغلب مدیران خلاف آنچه به نظر می‌رسد، می‌خواهند هم خود پیشرفت کنند و هم باعث پیشرفت تیم کاری‌شان شوند. پس کارمندان هم برای شتاب دادن به این علاقه درونی مدیران، می‌توانند در اولین قدم به ارزیابی چیزهایی بپردازند که مدیران به آن‌ها برای پیشرفت علاقه‌مندند. همچنین کارمندان می‌توانند به مدیران در شناسایی و حل کردن یکی از سه نشانه وجود رنج در محل کار سازمان کمک کنند.

به مدیر خود کمک کنید تا بداند به چه چیزی نیازمندید

اگر رابطه مدیرهای سازمان شما دوستانه است، لنسیونی توصیه می‌کند پیش آن‌ها بروید و نیازهای خود را شرح دهید. برای مثال به مدیرتان بگویید: «می‌توانید به من بگویید که کار من چگونه در زندگی بقیه افراد مثل مشتریان تأثیر خواهد گذاشت؟» یا «برای من خیلی جالب است که شما درباره من و چیزهایی که باعث خوشحالی من می‌شوند، بدانید!»

کاری را برای مدیر خود انجام دهید که دوست دارید برای شما انجام دهند

لنسیونی می‌گوید اگر شما به زندگی مدیر خود علاقه‌مند شوید، آن‌ها نیز به‌عنوان یک انسان به زندگی شما علاقه‌مند می‌شوند. البته این بدان معنا نیست که دائم مزاحم مدیرهای خود شوید و درباره زندگی آن‌ها بپرسید. فقط سعی کنید در حد متعادل از زندگی آن‌ها اطلاعاتی دریافت کنید و چیزهایی را که باعث خوشحالی فردی آن‌ها می‌شود، بررسی کنید.

ولی وقتی‌که این سه‌راه را امتحان کردید و دیدید که مدیر سازمان به آن‌ها اصلاً اهمیتی نمی‌دهد و کار شما تأثیری بر او نخواهد داشت، باید به توصیه لنسیونی در این شرایط عمل کنید و به فکر یک کار جدید باشید.


منبع : زومیت

طرح مفهومی رنو RS 2027 معرفی شد - فناوری

جیلی از طرح مفهومی مینی‌ ون شخصی با طراحی جذاب رونمایی کرد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا