دستور پخت میرزا قاسمی رشتی شمالی

پنج‌شنبه 14 دی 1402 آشپزی
میرزا قاسمی رشتی

دستور پخت میرزا قاسمی رشتی شمالی

میرزا قاسمی، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که از خطه شمال کشور مشتق شده است. این غذا با استفاده از بادمجان کبابی، گوجه‌فرنگی و تخم مرغ تهیه می‌شود. طعم و عطر خاص این غذا ناشی از سیر فراوانی است که در آن استفاده می‌شود. میرزا قاسمی را می‌توان به عنوان یک پیش غذا در مهمانی‌ها یا به عنوان یک وعده غذایی تهیه و سرو کرد. همچنین، می‌توان آن را درون تارت‌های نمکی آماده کرده و به صورت لقمه‌ای و تک نفره سرو نمود.

مواد لازم برای طبخ میرزا قاسمی

  • بادمجان : 5 عدد متوسط
  • گوجه فرنگی تازه : 2 عدد
  • سیر : یک حبه
  • تخم مرغ : 3 عدد
  • روغن ، فلفل و نمک : به مقدار لازم
مواد لازم برای طبخ میرزا قاسمی

مواد لازم برای طبخ میرزا قاسمی

طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی

برای تهیه میرزا قاسمی خوشمزه، ابتدا باید بادمجان‌ها را شسته و سپس روی منقل ذغال یا اجاق گاز کبابی کباب کنید. وقتی بادمجان‌ها به طور کامل کباب شدند، آن‌ها را در یک سینی قرار داده و روی آن با پلاستیک می‌پوشانید تا پوست آن‌ها راحت جدا شود.

در مرحله دوم، بادمجان‌ها را پوست کنده و ساطوری کرده و کنار گذاشته، پیاز را شسته و پوست آن را پوشش می‌دهید و با رنده درشت آن را رنده کنید.

در مرحله سوم، تابه‌ای مناسب را با کمی روغن روی حرارت قرار می‌دهیم تا داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم. وقتی پیاز طلایی شد، سیر رنده شده یا خرد شده را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم.

مرحله چهارم، پس از تفت دادن سیر، نمک و زردچوبه و پودر فلفل را به آن اضافه کرده و با خوبی تفت می‌دهیم تا بوی ادویه‌ها خارج شود. در این مرحله رب گوجه‌فرنگی را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می‌دهیم تا رنگ باز کند.

مرحله پنجم، گوجه‌فرنگی‌ها را می‌شوییم و پوست آن‌ها راجدا کرده و سپس در غذاساز پوره می‌کنیم. سپس آن را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می‌دهیم تا آب گوجه‌فرنگی تبخیر شود.

مرحله ششم، وقتی که سس غلیظ شد، بادمجان‌های کبابی و ساطوری شده را به آن اضافه کرده و یک ربع ساعت به آن زمان می‌دهیم تا سس به خورد بادمجان‌ها برود و بادمجان‌ها با سس تفت بخورند. تخم مرغ را می‌توانید جدا کنید و در میرزا قاسمی استفاده کنید.

مرحله هفتم، در نهایت میرزا قاسمی را در تابه بسته و برای پختن تخم مرغ، روی حرارت قرار می‌دهیم. می‌توانید تخم مرغ‌ها را درون میرزا قاسمی شکسته و همزد تا تخم مرغ درون آن بافت ایجاد شود. در نهایت، میرزا قاسمی را با نان بربری تازه و سبزی خوردن سرو کرده و لذت ببرید.

طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی

طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی

نکات مهم پخت میرزا قاسمی شمالی

برای خوش رنگ تر شدن میرزا قاسمی می‌توانید از یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی استفاده کنید. همچنین، برای تزئین آن می‌توانید از گردو خرد شده استفاده کنید و یا گوجه‌فرنگی‌ها را هم کباب کرده و به آن اضافه کنید.

برای تهیه تخم مرغ می‌توانید آن‌ها را درون یک ظرف با کره تهیه کرده و در آخر، آن‌ها را روی میرزا قاسمی قرار دهید تا ظاهر آن جذاب‌تر شود.

در صورتی که می‌خواهید بادمجان‌ها را سرخ کنید، بهتر است آن‌ها را قبل از کباب کردن، در آب و نمک خیس کنید تا تلخی آن‌ها کمتر شود.

میزان افزودن سیر به میرزا قاسمی، به دلخواه شما بستگی دارد و می‌توانید طعم آن را با پیاز نیز تغییر دهید.

برای تهیه میرزا قاسمی، بهتر است از بادمجان‌های کشیده و براق با قلم مشخص استفاده کنید و پس از کباب کردن، آن‌ها را ساطوری خرد کنید.

در صورتی که نمی‌خواهید گوجه‌فرنگی‌ها پوره شوند، می‌توانید آن‌ها را ریز خرد کنید.

در افزودن روغن به میرزا قاسمی، بهتر است دست و دلباز باشید و مقدار روغن را با توجه به ترجیح شما تنظیم کنید.

طعم و مزه سیر، یکی از عناصر مهم در میرزا قاسمی است و آن را بسیار خوشمزه می‌کند، اما در صورتی که دوست ندارید از سیر استفاده کنید، می‌توانید به جای آن از پیاز استفاده کنید.

 

 

 

حلوا زنجبیلی

طرز تهیه حلوا حلوا زنجبیلی تبریزی/خواص آن

بلغور جو دوسر

6 خواص بلغور جو دوسر/پخت دمی بلغور جو خوشمزه و رژیمی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا