دستور پخت خورش متن جن

پنج‌شنبه 1 تیر 1402 آشپزی
دستور پخت خورش متن جن

دستور پخت خورش متن جن

اگر به دنبال ایجاد تنوع در غذاهای خود هستید و علاقه‌مند به تست کردن مزه‌های جدید هستید، به شما پیشنهاد می‌دهیم تا این غذای خوشمزه را امتحان کنید. خورش متن جن با ظاهری شبیه به خورشت فسنجان تهیه می‌شود و مواد اصلی آن شامل گوشت مرغ، قیسی، کشمش، گردو و رب انار هستند. اما تفاوت اصلی بین خورش متن جن و خورش فسنجان در استفاده از کشمش و قیسی است که علاوه بر ایجاد طعم متفاوت، ارزش غذایی آن را نیز بیشتر می‌کند.

کشمش حاوی مقدار زیادی آهن است و مصرف مداوم آن می‌تواند آهن مورد نیاز بدن را تامین کند. در مقایسه با گوشت گاو، ۱۰۰ گرم کشمش حاوی ۸۸/۱ میلی‌گرم آهن است، در حالی که ۱۰۰ گرم گوشت گاو حاوی ۲ الی ۴ میلی‌گرم آهن است. همچنین، کشمش سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها است و به انرژی بدن کمک می‌کند. به همین دلیل، مصرف کشمش می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان و رشد نامتعارف سلول‌ها و کنترل قند خون موثر باشد.

طرز تهیه خورش مُتَن جَن

طرز تهیه خورش مُتَن جَن

مواد لازم خورش مُتَن جَن

  • سینه مرغ 800 گرم
  • مغز گردو 200 گرم
  • قیسی 10 عدد
  • کشمش 150 گرم
  • رب انار 2 قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • گلپر 1 قاشق چایخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
مواد لازم خورش مُتَن جَن

مواد لازم خورش مُتَن جَن

دستور تهیه خورش مُتَن جَن :

  1. ابتدا مغز گردو را آسیاب کرده تا به شکل پودر درآید. در قابلمه‌ای روغن را بر روی حرارت ملایم داغ کرده و پیاز خرد شده به صورت نگینی را به آن اضافه کنید.
  2. پیاز را تفت دهید تا نرم و شفاف شود و رنگی بگیرد، سپس زردچوبه را به آن اضافه کرده و دو تا سه دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید تا یکدست شوند.
  3. سینه مرغ را به قطعات درشت خرد کرده و به پیاز اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ مرغ تغییر کند و اطراف آن سرخ شود.
  4. پودر گردو را به مرغ اضافه کرده و چند دقیقه‌ی دیگر به تفت دادن ادامه دهید تا گردو کمی سرخ شود. به مرغ مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کرده و هم بزنید، سپس رب انار را بیفزایید و حدود دو تا یک دقیقه رب انار را تفت دهید.
  5. سپس یک فنجان آب سرد در قابلمه بریزید و مواد را هم بزنید تا کاملاً یکدست شوند. پس از اینکه گردو به روغن افتاد، دو فنجان آب سرد دیگر را در قابلمه ریخته و حرارت را ملایم کنید. سپس صبر کنید تا تکه‌های مرغ کاملاً بپزند.
  6. رب گوجه فرنگی را با یک قاشق غذاخوری روغن در تابه‌ای تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. کشمش و قیسی را شسته و در آب سرد خیس کنید. سپس بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، آن‌ها را در آبکش بریزید تا آب آن‌ها خارج شود.
  7. پس از پخت مرغ، آن را از قابلمه خارج کنید و رب تفت داده شده، کشمش و قیسی را به قابلمه اضافه کنید، دو فنجان دیگر آب سرد را نیز در قابلمه بریزید و اجازه دهید گردو به روغن بیفتد.
  8. وقتی خورش کاملاً جا افتاد، قطعات مرغ را همراه با گلپر به آن اضافه کرده و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر ریز جوش بزند تا آماده سرو شود. در نهایت خورش متن جن را در بشقاب بریزید، روی آن را با خلال بادام و دانه انار تزیین کرده و همراه با پلو یا کتهنوش جان کنید.
دستور تهیه خورش مُتَن جَن

دستور تهیه خورش مُتَن جَن

نکات طلایی پخت خورش مُتَن جَن

دستور پخت این غذا با گوشت مرغابی هیچ تفاوتی با پخت آن با مرغ ندارد و کافیست فقط گوشت مرغابی را جایگزین گوشت مرغ کنید. برای بهبود مزه این خورش، می‌توانید از آب انار ترش استفاده کنید. به این منظور، به دستور پخت داده شده یک یا دو لیوان آب انار اضافه کنید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به این طریق، این غذا را بجوشانید. سپس می‌توانید آن را با خلال‌های بادام و زرشک تزئین کنید.

 

پخت فسنجان مرغ

گل کلم تنوری خوشمزه و رژیمی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا