نحوه پخت بریون اصفهان با گوشت یا جگر سفید

شنبه 31 فروردین 1398 آشپزی
بریونی

مواد لازم:

 

گوشت گوسفندی سردست: ۱ کیلوگرم

چربی گوسفند: دو تا سه تکه هر کدام به اندازه نصف کف دست

پیاز متوسط: ۲ عدد

زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار دلخواه

نمک: ۱ قاشق مرباخوری برای داخل مواد گوشت و ۱ قاشق غذاخوری برای آبگوشت بعد از برداشتن گوشت‌های پخته شده

روغن مایع: ۱ استکان

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری برای گوشت و ۱ قاشق غذاخوری برای خلال بادام

خلال بادام: ۱ پیمانه

زرشک: ۱ پیمانه

 

پخت ژیگویی ایرانی

‌طرز تهیه بریون اصفهان با گوشت یا جگر سفید؛ بریون بخوریم یا بریونی؟

طرز تهیه بریون اصفهان

ابتدا باید گوشت و چربی را با ۸ لیوان آب سرد، پیاز، ادویه‌جات به جز نمک و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع در یک قابلمه مناسب بپزید.

گوشت باید کاملا پخته شود اما آب گوشت نباید کاملا جذب شود. مقداری از آب گوشت را نگه دارید. بعد از پخته شدن گوشت و چربی آن‌ها را از آب جدا و در چرخ‌گوشت چرخ کنید. در اواسط چرخ کردن گوشت دو قاشق آب گوشت به گوشت در حال چرخ شدن اضافه کنید. این کار گوشت شما را پوک‌تر و لذیذتر می‌کند.

چربی را باید همراه با گوشت چرخ کنید تا گوشت لطیف شود و حالت پرزدار پیدا نکند. ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، نمک، فلفل سیاه و نوک قاشق چایخوری دارچین به گوشت اضافه کنید.

در مرحله بعد زرشک و خلال بادام را با مقداری شکر تفت دهید و سپس مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. می‌توانید در صورت تمایل مقداری خلال پسته هم اضافه کنید که البته اختیاری است.

در ادامه کار باقی مانده روغن مایع را با یک قاشق چای‌خوری نمک و کمی زردچوبه به آب گوشت اضافه کنید و اجازه دهید آب گوشت داغ شود. یک کاسه از آب گوشت را بردارید و کنار بگذارید. در یک ماهیتابه پهن و ترجیحا مسطح ( در قسمت وسط گودی نداشته باشد) ½ ملاقه آب گوشت بریزید و زمانی که به جوش آمد و روی آن حباب تشکیل شد یک عدد نان را داخل آب گوشت بچرخانید تا رنگ بگیرد.

تعداد نان‌ها بهتر است به اندازه تعداد بریون‌ها یا بیشتر باشد. این کار را می‌توانید همزمان با سرخ شدن بریون‌ها انجام شود تا نان‌ها گرم بمانند. اگر چه برخی افراد بریون را سرخ می‌کنند اما طرز تهیه بریون اصفهان به روش حرفه‌ای این است که هر عدد بریون را در کفگیر بریون درست کنید.

 

 

 

پخت دلمه مرغ (با سینه و ران مرغ)

پخت دلمه مرغ (با سینه و ران مرغ)

دستور پخت فلفل شکم پر با فیله مرغ

دستور پخت فلفل شکم پر با فیله مرغ

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا