درمان کمردرد ناشی از برداشتن اجسام سنگین

چهارشنبه 11 آبان 1401 بازار
درمان کمردرد ناشی از برداشتن اجسام سنگین

موارد مختلفی از تصادف تا افتادن و حتی یک عطسه محکم می تواند به کمردرد حاد در فرد منجر شود. یکی از رایج ترین دلایل ایجاد کمردرد، شکل نامناسب بدن و روش برداشتن اجسام است. این نکات به شما در مراقبت از کمرتان در زمان برداشتن اجسام سنگین کمک می کند.

آسیب دیدگی کمر به دلیل روش غلط برداشتن اجسام

برداشتن اجسام سنگین می تواند باعث وارد شدن فشار به عضلات یا کشیدگی رباط های کمر و ایجاد کمردرد شود. یکی دیگر از آسیب دیدگی های رایج و شدیدتر برداشتن اجسام سنگین، بیرون زدگی دیسک کمر است. ترکیب نیروی وارده ناشی از برداشتن اجسام سنگین و روش اشتباه در انجام این کار، احتمال بروز آسیب دیدگی را افزایش می دهد. بروز این مصدومیت در حین برداشتن جسم از روی زمین، بردن یک جسم به بالای سر و یا چرخیدن در حین حمل جسم نیز ممکن است.

اگر برداشتن اجسام به روش درستی انجام نشود، می تواند با آسیب دیدگی کمر همراه شود. کمردرد یکی از رایج ترین مشکلات در میان مردم جهان است و چهار نفر از هر پنج نفر، حداقل یک مرتبه در زندگیشان با کمردرد مواجه شده اند.

نشانه‌های کشیدگی عضلات کمر در نتیجه برداشتن اجسام سنگین

کشیدگی عضلات کمر می تواند عارضه بسیار دردناکی باشد و نشانه ها با توجه به محل آسیب دیدگی می تواند متفاوت باشد. اگر کمردردتان به دلیل برداشتن اجسام سنگین بوده، این نشانه ها را احتمالا در کمرتان خواهید دید:

  • مشکل در صاف ایستادن
  • مشکل در خم شدن یا پیاده روی
  • اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر
  • کمردردی که با حرکت بدتر می شود و یا استراحت متوقف می شود.
  • محدودیت انعطاف پذیری
  • دردی به شکل تیر کشیدن در باسن و پاها
  • خشکی و درد عضلات کمر
  • درد در زمان پیاده روی و ایستادن

دلایل و عوامل خطرزای کشیدگی کمر ناشی از برداشتن اجسام سنگین

کشیدگی بیش از حد تاندون یا عضله می تواند به کشیدگی کمر منجر شود. کار بسیار سخت و سنگین یا استفاده از روش اشتباه در برداشتن اجسام سنگین می تواند به کشیدگی کمر منجر شود. از آثار درازمدت فعالیت های تکراری و استفاده بیش از حد از بعضی عضلات نیز می توان به کشیدگی کمر اشاره کرد.

روش یا حالت نامناسب بدن برای برداشتن اجسام سنگین از مهمترین عوامل ایجاد کمردرد است و برای پیشگیری از وقوع این مشکل باید آن را اصلاح کرد. برای مثال گرد کردن بیش از حد کمر می تواند فشار زیادی بر ستون فقرات و لگن وارد کند و احتمال بروز کشیدگی در آن را افزایش دهد.

از دلایل احتمالی کمردرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرکات تکراری که فشار زیادی بر عضلات کمر وارد کند
  • چرخیدن در حین برداشتن اجسام سنگین
  • برداشتن اجسامی که خیلی سنگین باشند
  • حالت نامناسب بدن در زمان بلند کردن اجسام سنگین
  • انجام کارهایی مثل نظافت منزل که فشار زیادی به بدن می آورد.

پارامترهایی نیز وجود دارد که می تواند خطر کشیدگی عضلات کمر را در یک نفر افزایش دهد و در اینجا می خواهیم به بعضی از آنها اشاره کنیم:

  • کوتاه بودن عضلات همسترینگ
  • عضلات ضعیف شکم و کمر
  • داشتن اضافه وزن
  • خم کردن زیاد کمر
  • ورزشهایی که شامل کشیدن و هل دادن مدام باشد

آسیب دیدگی‌های ناشی از برداشتن اجسام سنگین

کشیدگی عضلانی

حرکات تکراری یا برداشتن اجسام سنگین می تواند منجر به کشیدگی عضلات کمر شود و کشیدگی بیش از حد و یا حتی پارگی این عضلات می تواند بسیار دردناک باشد. پارگی یا اسپاسم عضلانی بعد از کشیدگی می تواند ناشی از بروز زخم در عضلات باشد و سفتی و خشکی عضلات هم نتیجه این موضوع خواهد بود.

پارگی دیسک

آسیب دیدگی دیسک می تواند ناشی از برداشتن اجسام سنگین در حرکاتی مثل ددلیفت یا اسکوات باشد. دیسک، حکم بالشتک ضربه گیر بین استخوان‌های ستون فقرات را دارد و پارگی دیسک زمانی رخ می دهد که مایع درون دیسک به بیرون ترشح می کند. اما باید گفت که پارگی دیسک الزاما با کمردرد همراه نمی شود و گاهی با دردی در باسن و پاها همراه می شود که به آن درد سیاتیک گفته می شود.

درمان کمردرد ناشی از برداشتن اجسام سنگین

اگر بعد از برداشتن اجسام سنگین شاهد کمردرد شدیدی بوده اید، بهتر است که با یک پزشک متخصص مثل فیزیوتراپ یا ارتوپد مشورت کنید. اما اگر دردتان خفیف بود، می توانید از روشهای درمان خانگی برای کاهش دردتان استفاده کنید. کمردرد در اکثر موارد با گذشت زمان کاهش می یابد.

استراحت

استراحت می تواند به کاهش درد کمک کند، اما باید از استراحت مطلق طولانی خودداری کنید. عدم فعالیت در بازه های زمانی طولانی می تواند به خشکی و ضعف عضلانی منجر شود و درد همراه با حرکت را بدتر کند. در عوض سعی کنید مدت کوتاهی را به پشت دراز بکشید و زیر زانوهایتان بالش بگذارید. با کاهش دردتان می توانید تمارین ورزشی ملایمی مثل شنا و پیاده روی را شروع کنید و به روند ریکاوری خود کمک کنید. اگرچه استراحت می تواند در کوتاه مدت موثر باشد، اما باید برای حفظ تناسب اندام و توان حرکتی خود، به فعالیتتان ادامه دهید.

ماساژ

با ماساژ کمر می توانید به شل شدن عضلات گرفته و کاهش دردتان کمک کنید؛ بعلاوه با کمک ماساژ می توان ترشح اندورفین (یک مسکن طبیعی در بدن) را تحریک کنید. می توانید برای ماساژ کمرتان در خانه از کرم های مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

مصرف داروهای ضدالتهاب

مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAID) می تواند به کاهش التهاب، درد و تورم کمک کند. اما اگر در حال مصرف داروهای دیگری نیز هستید، باید باید پزشکتان برای اطمینان از عدم تداخل دارویی، مشورت بگیرید. این را هم باید گفت که اگرچه این داروها به کاهش درد کمک می کنند، اما می توانند عوارض جانبی مختلفی نیز داشته باشند. بنابراین مصرف طولانی مدت آنها به توصیه نمی شود؛ در غیر اینصورت می توان از داروهای تجویزی دیگر مثل شل کننده های عضلانی یا مسکن استفاده کرد.

قراردادن بسته‌های سرد و گرم بر روی کمر

می توانید از مزایای سرمادرمانی برای کاهش درد ناشی از برداشتن اجسام سنگین استفاده کنید، اما حتما باید آن را قبل از گذاشتن روی پوست درون یک تکه پارچه یا حوله بپیچید. قرار دادن یخ بر روی آسیب دیدگی کمر می تواند به کاهش فوری تورم، التهاب و درد کمک کند. می توانید از آن در صورت نیاز و یا در دو الی سه روز اول بعد از آسیب دیدگی، در هر 3 تا 4 ساعت و به مدت 10 الی 20 دقیقه استفاده کنید.

می توانید بعد از فروکش کردن درد، قراردادن گرما بر روی ناحیه دردناکی را آغاز کنید. گرما به بهبود جریان خون در ناحیه آسیب دیده کمک می کند و فرایند بهبود را تسریع کند. معمولا فاصله بین گرما درمانی و سرمادرمانی، باید یک فاصله دو تا سه روزه داشته باشند تا التهاب کمی کاهش پیدا کند. می توانید برای این منظور از پد حرارتی الکتریکی یا بطری آب گرم استفاده کنید، اما برای جلوگیری از سوختگی پوست بهتر است که از استفاده بیش از 20 دقیقه ای گرما بر روی پوست خودداری کنید.

استفاده از پانسمان کشی ارتوز

می توانید به دنبال یک وسیله پوشیدنی و حمایتی کمر باشید، اما ابتدا باید با پزشک یا فیزیوتراپ خود برای انتخاب گزینه مناسب وضعیت خودتان مشورت کنید. حالت ایده آل به صورتی است که بتوانید از آن در کوتاه مدت و در حین انجام حرکات سنگین و تکراری نیز استفاده کنید؛ برای مثال می توان به انواع کمربند و گردنبند اشاره کرد که با حمایت از ستون فقرات، فشار و کشیدگی ناشی از حرکات مختلف را کاهش می دهد.

قطعات بتنی پلاستیکی

قطعات بتنی یا پلاستیکی

آفر-ویژه-تور-استانبول

آفر ویژه تور استانبول لحظه آخر آبان 1401

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا