درد عصب و علت درد عصبی /7 راه کنترل درد عصب

سه‌شنبه 12 بهمن 1400 سلامت
درد عصب

افراد مبتلا به درد عصبی آن را به طرق مختلف احساس می کنند. برای برخی، این یک درد خنجر کننده در نیمه شب است. برای برخی دیگر، علائم می تواند شامل سوزن سوزن شدن مزمن، سوزن سوزن شدن یا سوزش باشد که در طول روز احساس می کنند.

تحمل درد عصبی کنترل نشده ممکن است سخت باشد. اما با درمان، اغلب می توان آن را به اندازه کافی کنترل کرد.

چگونه درد عصبی را کنترل کنیم؟

درد عصبی یا نوروپاتی محیطی ، همانطور که از نظر پزشکی شناخته شده است ، با درد ، بی حسی و ضعف مشخص می شود که ناشی از آسیب عصبی است. این درد معمولاً به پا و دست محدود می شود.

درد عصب یا نورالژیدردی است که در طول یک عصب یا مسیر عصبی خاص گسترش می‌یابد.

علت بروز پی‌درد می‌تواند بخاطر تحریک عصب باشد که آن هم بنوبه خود از اثر فشاری بر روی عصب ناشی می‌شود که می‌تواند از جانب یک دیسک بین مهره‌ای، انقباض یک ماهیچه، گیر افتادن عصب، التهاب و در نهایت آسیب مستقیم به یک عصب مثلاً در یک حادثه باشد.

دیابت شایعترین علت این بیماری است. با این حال ، دلایل دیگر ، از جمله آسیب ها ، عفونت ها و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض برخی سموم نیز می توانند باعث درد عصب شوند.

درد عصب

درد عصب

سه نوع اعصاب در بدن وجود دارد:

اعصاب اتونومیک.: این اعصاب فعالیت های غیر ارادی یا تا حدی ارادی بدن شما از جمله ضربان قلب، فشار خون، هضم و تنظیم دما را کنترل می کنند.

آسیب عصب اتونوم ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

-ناتوانی در احساس درد قفسه سینه، مانند آنژین صدری یا حمله قلبی

-تعریق زیاد (معروف به هایپرهیدروزیس) یا تعریق خیلی کم (معروف به آنهیدروزیس)

-سبکی سر

-خشکی چشم و دهان

-یبوست

-اختلال عملکرد مثانه

-اختلال عملکرد جنسی

 

اعصاب حرکتی :این اعصاب با انتقال اطلاعات از مغز و نخاع به عضلات، حرکات و اعمال شما را کنترل می کنند.

آسیب به اعصاب حرکتی ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

-ضعف

-آتروفی عضلانی

-انقباض، همچنین به عنوان fasciculation شناخته می شود

-فلج

اعصاب حسی: این اعصاب اطلاعات را از پوست و ماهیچه های شما به نخاع و مغز منتقل می کنند. سپس اطلاعات پردازش می‌شوند تا به شما اجازه احساس درد و سایر احساسات را بدهد.

آسیب عصبی حسی ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

-حساسیت

-بی حسی

-گزگز یا سوزن سوزن شدن

-سوزش

از آنجایی که اعصاب برای همه کارهای شما ضروری است، درد و آسیب عصبی می تواند کیفیت زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

تحمل درد عصبی

تحمل درد عصبی

 

چه چیزی باعث درد عصبی و آسیب عصبی می شود؟

بیماری های خود ایمنی. انواع مختلف بیماری های خودایمنی می توانند علائم درد عصبی و آسیب عصبی را ایجاد کنند.

سرطان. سرطان می تواند به طرق مختلف باعث درد عصبی و آسیب عصبی شود. در برخی موارد، توده های سرطانی ممکن است به اعصاب فشار وارد کنند یا آنها را خرد کنند

دیابت. تا 70 درصد از افراد مبتلا به دیابت از آسیب عصبی رنج می برند که با پیشرفت بیماری احتمال آن بیشتر می شود. نوروپاتی دیابتی یک عارضه جدی است و ممکن است بر هر سه نوع نورون تاثیر بگذارد.

عوارض دارویی و مواد سمی. مواد مختلفی که به صورت عمدی یا ناخواسته وارد بدن می شوند، توانایی ایجاد درد عصبی و آسیب عصبی را دارند. اینها شامل داروها، مانند برخی از شیمی درمانی برای سرطان و داروهای خاصی است

کمبودهای تغذیه.کمبودهای تغذیه ای کمبود برخی مواد مغذی، از جمله ویتامین B6 و B12، ممکن است علائمی از درد عصبی و آسیب عصبی، از جمله ضعف یا احساس سوزش ایجاد کند

بیماری عفونی. برخی از بیماری های عفونی این توانایی را دارند که بر اعصاب بدن شما تأثیر بگذارند. این شرایط شامل بیماری لایم، ویروس‌های هرپس، HIV و هپاتیت C است.

 

درد عصبی و آسیب عصبی

درد عصبی و آسیب عصبی

چگونه می توانید درد عصبی را کنترل کنید؟

با توجه به نکاتی که در زیر ذکر شده است می توان درد عصب را در خانه کنترل و مراقبت کرد.

1-پماد ها و کرم های موضعی:

برخی از پماد ها و کرم های بدون نسخه می توانند به تسکین درد عصب کمک کنند. این داروها به عنوان بی حس کننده های موضعی عمل می کنند. یعنی آنها ناحیه درد را بی حس می کنند. کپسایسین ، یکی از مشتقات فلفل قرمز ، یکی از مواد اصلی مورد استفاده در این داروها است. برخی دیگر از روغن های گیاهی به عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده استفاده می کنند.

 

2-مکمل ها:

کمبود ویتامین B12 دلیل بسیار مهمی در نظر گرفته می شود ، و گاهی اوقات نیز کاتالیزوری برای درد عصب است. در مواردی مانند این ، مکمل ها یا آمپول های ویتامین B12 تجویز می شوند. اگرچه تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است ، اما مکمل های خاصی ، به ویژه گاما-لینولنیک و آلفا-لیپوئیک اسید می توانند به تسکین درد عصب ناشی از دیابت کمک کنند.

 

3-مسکن ها:

مسکن های OTC موجود هستند که می توانند درد عصب را مهار کنند. با این حال ، مسکن هایی مانند ایبوپروفن ، آسپرین و استامینوفن برای درد شدید اعصاب واقعاً خوب عمل نمی کنند.

درد عصب

درد عصب

4-طب سوزنی:

این بار رویکرد افتخاری چینی تسکین دهنده اثبات درد عصب است. طب سوزنی مواد شیمیایی را آزاد می کند که درد را بی حس می کند ، یا از سفر سیگنال های درد به مغز جلوگیری می کند.

 

5-فیزیوتراپی و ماساژ:

فیزیوتراپی به ویژه می تواند عضلات ضعیف را که می توانند از آسیب عصبی حاد و درد ناشی شوند ، بهبود و تقویت کند. اگرچه شواهد بیشتری لازم است ، اما با توجه به تعداد کمی از مبتلایان به این بیماری ، ماساژ می تواند همراه با اسپاسم عضلانی بسیار دردناک باشد که اغلب می تواند ناشی از درد عصبی باشد.

 

6-تکنیک های آرام سازی:

در ترکیب با رویکردهای فوق الذکر ، روش های آرام سازی می توانند تا حد زیادی در تسکین درد عصبی ناتوان کننده کمک کنند. این تکنیک ها علاوه بر اینکه در مقابله و کاهش چند مرحله استرس از زندگی که می توانند باعث درد عصبی شوند مفید هستند ، ممکن است در واقع درد واقعی را ریشه یابی کنند.

 

7-اصلاحات شیوه زندگی:

این یکی همیشه برنده است! خوردن یک رژیم غذایی متعادل که همه مواد مغذی را به مقدار یکنواخت تضمین کند ، هرگز نمی تواند اشتباه باشد. تمرینات منظم به مدت حدود 30-45 دقیقه می تواند انواع مختلف درد را برطرف کند. عصب درد یکی از آنهاست.

 

بیماری دیابت

بیماری دیابت / علائم و عوارض دیابت

چریش

فواید دارویی روغن چریش

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا