درد آرتروز و سرما

شنبه 20 آذر 1400 سلامت
آرتروز

یکی از شایع ترین مشکلات افراد مبتلا به آرتروز یا درد مفاصل، افزایش درد در سرما و رطوبت است. شما نیز ممکن است جزو آن دسته از کسانی باشید که عقیده دارند، درد مفاصل شان در آب و هوای سرد و یا مرطوب بیشتر می شود.

 

برخی از افراد تجربه افزایش درد و ورم مفاصل را در روز بارانی و سرد و کاهش ورم مفاصل و درد را در روزهای گرم و خشک ذکر می کنند، اما تحقیقات به عمل آمده در مورد آرتروز، نشان دهنده نتایج متناقض است.

دکتر محسن سروش، متخصص روماتولوژی در این باره می گوید:

«آرتروز جنبه ارثی دارد، بویژه اگر فردی زمینه های مستعد کننده این بیماری مانند چاقی، نداشتن تحرک بدنی و انجام فعالیت های نامناسب فشارآورنده به مفاصل را داشته باشد، در سنین جوانی به این بیماری مبتلا خواهد شد.

 

آرتروز

آرتروز

بی شک، کسانی که زمینه ژنتیکی را دارند، زودتر به آرتروز مبتلا می شوند. عوامل محیطی مانند آب وهوا دخالتی در بروز آرتریت روماتوئید ندارند، اما استرس زیاد در افراد می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. »

وی در پاسخ به این سوال که آیا زندگی در جای سرد و مرطوب به بیماری آرتروز منجر می شود، توضیح داد:

«این قضیه از نظر علمی به اثبات نرسیده است. زندگی در جای سرد و مرطوب باعث ابتلا به آرتریت روماتوئید نمی شود. هر جایی که بیمار مبتلا به آرتروز راحت باشد، جای مناسبی برای زندگی اش است.

البته بیشتر اوقات سرما باعث اسپاسم عضلانی و درد مفصلی می شود، ولی این به معنای عود بیماری آرتروز نیست.»

به طور طبیعی هیچ فردی با سرما نباید دچار درد و مشکل در مفاصل شود، زیرا سرما فقط تشدید کننده این ناراحتی هاست و نباید آن را عاملی در بروز دردهای مفصلی و بیماری های وابسته به آن محسوب کرد.

 

آرتروز

آرتروز

مهم ترین علت درد مفاصل در فصول سرد سال، سرمازدگی و گرفتگی عضلات است. در واقع سرمای شدید باعث می شود بدن فرد از خود انقباض نشان دهد و منجر به بروز دردهایی همچون کمردرد، زانودرد و … شود

در فصول سرد به علت انقباض و انبساط ناگهانی عضلات و مفاصل، افرادی که دچار مشکلات مفاصل نظیر آرتروز، گرفتگی مفصل و یا کوتاهی مادرزادی تاندون هستند، ناراحتی شان تشدید شده و مشخص می شود که وی دچار یکی از این درگیری هاست.

گاهی اوقات جابجاشدن از محیط گرم به محیط سرد، سبب می شود تا سرما روی مفاصل و عضلات اثر گذاشته و تولید درد کند و در واقع عضلات دچار تحریک عصبی شوند.

علت افزایش درد مفاصل با سرما

مهم ترین علت درد مفاصل در فصول سرد سال، سرمازدگی و گرفتگی عضلات است. در واقع سرمای شدید باعث می شود بدن فرد از خود انقباض نشان دهد و منجر به بروز دردهایی همچون کمردرد، زانودرد و … شود.

همچنین سرما منجر به درد در سطوح مفصلی می شود، به طوری که می توان گفت بدن نیز در برابر این موضوع، ژس العمل نشان می دهد.

علت دیگر می تواند این باشد که کاهش فشار هوا اجازه می دهد تا مایع به بافت های بدن وارد شده و به فضای اطراف مفاصل گسترش یافته و باعث افزایش درد شود.

از جمله دلایل دیگر افزایش درد مفاصل در سرما می توان به افت آستانه درد در آب و هوای سرد اشاره کرد، چرا که معمولا هنگام شدت هوای سرد، کمتر احتمال دارد فرد به خارج از خانه رفته و ورزش کند و این روی خلق و خوی بیمار تاثیر گذاشته و به تشدید درد آرتروز کمک می کند.

کاهش درد مفاصل با کمپرس سرد و گرم

گرما و سرما هر کدام می توانند در کاهش درد مفاصل نقش موثری بازی کنند. گرمای موضعی به شل کردن ماهیچه ها کمک می کند و سرد کردن برای کاهش تورم و درد مفصلی موثر است و استفاده متناوب از درمان گرم و سرد می تواند برای کنترل درد آرتریت مفید باشد.

البته مراقب باشید هنگام استفاده از درمان سرد و گرم مثل کیسه یخ یا کیسه آب گرم، پوست به طور مستقیم تحت دمای بالا یا پایین نباشد تا آسیبی نبیند.

توصیه ها

افراد مبتلا به آرتروز در فصل سرما تا جایی که امکان دارد، باید در خانه بمانند.

استحمام با آب گرم، مصرف داروهای مسکن و استفاده از طب سوزنی هم می تواند به آنها کمک کند تا با تشدید علائم آرتروز مواجه نشوند.

 

فواید عناب

ماریجوانا

ماریجوانا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا