درخت بونسای افرای ژاپنی

شنبه 29 بهمن 1401 گل و گیاه
درخت بونسای افرای ژاپنی

درخت بونسای افرای ژاپنی

بونسای هنر باستانی ژاپنی برای رشد درختان زینتی مینیاتوری یا کوتوله مصنوعی در ظروف با استفاده از تکنیک های کشت است که برای تقلید از شکل و مقیاس درختان با اندازه کامل طراحی شده است.

افرای ژاپنی یکی از خیره کننده ترین درختان برای بونسای هستند و به لطف شاخ و برگ های پاییزی رنگارنگ و سهولت مراقبت از آنها بسیار محبوب هستند. این درختان فشرده یک عادت رشد متوسط را ارائه می دهند که با افزایش سن کند می شود. تاج به طور گسترده دارای انشعاب های لایه ای با برگ های نخل شکل است.

بر خلاف برخی دیگر از نمونه های بونسای، بونسای افرای ژاپنی برای مبتدیان عالی است و برای شاد ماندن به مراقبت و مهارت زیادی نیاز ندارد.

یکی دیگر از مزایای بونسای افرای ژاپنی این است که به اندازه سایر انواع بونسای به نور خورشید نیاز ندارد. شاخه های ظریف و ظریف انعطاف پذیر هستند و به راحتی شکل می گیرند و به خوبی به تکنیک های آموزش بونسای کمک می کنند.

گل بونسای افرای ژاپنی

گل بونسای افرای ژاپنی

مشخصات درخت  بونسای افرای ژاپنی

نام رایج بونسای افرای ژاپنی

نام گیاهی Acer palmatum

خانواده Aceraceae

اندازه بالغ 60-80 اینچ قد

قرار گرفتن در معرض آفتاب جزئی

نوع خاک زهکشی خوب

منطقه بومی ژاپن

گل بونسای افرای ژاپنی

گل بونسای افرای ژاپنی

مراقبت از بونسای افرا ژاپنی

مراقبت از بونسای افرای ژاپنی نسبتا آسان است و بونسای های عالی برای مبتدیان و حرفه ای ها درست می شود. آنها با سرعت رشد متوسط مشخص می شوند و می توان آنها را به راحتی از طریق هرس و سیم کشی منظم آموزش داد.

سیم کشی یک بونسای افرای ژاپنی باید در ماه های تابستان انجام شود، در حالی که درخت هنوز تمام برگ های خود را دارد، و سیم ها نباید بیش از شش ماه در یک زمان روشن بماند.

به طور کلی، افراهای ژاپنی به خوبی به سیم کشی واکنش نشان می دهند زیرا شاخه های آنها انعطاف پذیر هستند و به راحتی شکل می گیرند. مثل همیشه، بهتر است آن را آهسته انجام دهید و در سیم کشی زیاده روی نکنید، زیرا نمی خواهید به درخت آسیب بزنید.
سبک

بونسای افرای ژاپنی به اندازه برخی از نمونه های بونسای به نور خورشید نیاز ندارد. این باعث می شود آنها برای باغبانانی با حیاط خلوت نیمه سایه دار مناسب باشند.

آنها باید در برابر پرتوهای خشن ظهر محافظت شوند و زمانی که در مکان‌هایی قرار می‌گیرند که صبح و عصر و در طول بقیه روز نور خورشید را دریافت می‌کنند، بهترین عملکرد را دارند. آنها به خصوص در ماه های گرم تابستان که نور زیاد خورشید ممکن است برگ ها را بسوزاند به سایه نیاز دارند.

گل بونسای افرای ژاپنی

گل بونسای افرای ژاپنی

شرایط مراقبت از بونسای افرا ژاپنی

خاک

بونسای افرای ژاپنی برای رشد به خاکی با زهکشی خوب و غنی از مواد مغذی با pH بین 5.5 تا 6.5 نیاز دارد.

به طور کلی، استفاده از مخلوط خاک بونسای تجاری در دسترس بهترین است، زیرا آنها به طور ویژه برای حمایت از رشد درختان بونسای فرموله شده اند.خاکی که در ژاپن برای بونسای افرا استفاده می‌شود آکاداما است. به دلیل در دسترس نبودن این نوع خاک می‌توانید از ترکیب‌های زیر استفاده کنید.

 

  1. ترکیب پیت ماس (برای اسیدی شدن خاک)، شن و پرلیت
  2. ترکیب پیت ماس، لیکا و پرلیت
  3. ترکیب پیت ماس و پومیس

می توانید به ترکیب‌های بالا به میزان ۵ تا ۱۰ درصد زغال و زئولیت اضافه کنید.

اب

به طور کلی، درختان بونسای برای زنده ماندن نیاز به رطوبت قابل توجهی دارند و افراهای ژاپنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در طول ماه های بهار و تابستان، این درختان ممکن است نیاز به آبیاری هر روز داشته باشند، اگرچه در ماه های پاییز و زمستان به میزان قابل توجهی به آب کمتری نیاز دارند. خاک باید همیشه در طول بهار و تابستان به طور یکنواخت مرطوب نگه داشته شود، اما هرگز غرق آب نباشد، که می تواند باعث پوسیدگی ریشه ها شود.

دما و رطوبت

مانند بسیاری از درختان بونسای، بونسای افرا ژاپنی برای رشد در فضای باز مناسب است و در داخل خانه به خوبی رشد نمی کند.

اگرچه آنها بومی ژاپن هستند، اما با طیف گسترده ای از آب و هوا در آمریکای شمالی، اروپا، چین و کره سازگار هستند. در حالی که آنها درختانی مقاوم در برابر سرما هستند، فقط می توانند دوره های کوتاه دمای انجماد را تحمل کنند و باید از آب و هوای خشن زمستانی محافظت شوند.

کود

بونسای افرای ژاپنی به کوددهی منظم برای تشویق رشد جدید قوی و مداوم نیاز دارد.

در طول بهار و تابستان، بونسای افرای ژاپنی را یک هفته در میان با کود آلی بونسای یا کود مایع تغذیه کنید. در طول پاییز، به کود بدون نیتروژن بروید و تعداد دفعات تغذیه را کاهش دهید.

تا چند هفته پس از گلدان مجدد بونسای افرا ژاپنی از تغذیه خودداری کنید تا ریشه های ظریف بدون خطر شوک دوباره رشد کنند.

تعویض گلدان:

این گونه بونسای در اندازه ها و میزان رشد مختلف وجود دارند. برخی از بونسای ها نسبت به سایر آن ها بسیار بزرگتر می شوند. برحسب شرایط، محیط رشد، نوع گیاه افرا و سایز گلدان، تعویض آن ها هر یک تا سه سال خواهد بود.

 

کاشت یا تکثیر بونسای افرا

نحوه تکثیر بونسای به صورت بذر، خوابانیدن شاخه و یا پیوند است. برای تکثیر می‌توان بین ماه های فروردین تا خرداد از شاخه های جوان یک ساله قلمه تهیه کرد و در خاک مرغوب و سبک کشت کرد. برای محافظت از سرمازدگی بهتر است، گیاه در پاییز هرس نشود.

بسیاری از گونه های بونسای افرا ژاپنی با ظاهر شگفت انگیز به صورت پیوندی تکثیر شده اند. تکثیر از طریق جمع آوری و کاشت دانه های آن، درختی با ویژگی های درخت بونسایی که شما دنبال آن هستید تولید نمی کند. زیرا شکل و قوت درخت را نمی توان پیش بینی کرد و حداقل سه سال نیز طول می کشد، تا یک نهال جوان به مرحله ای برسد که بتوانید شروع به شکل دادن آن کنید.

معرفی گیاه آشیانتوس

گیاه لیندا یا نخل دم اسبی

گیاه لیندا یا نخل دم اسبی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا