خودروی الکتریکی وندا دندروبیوم با سرعت نهایی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت – فناوری

سه‌شنبه 17 اسفند 1395 فناوری

کمپانی واندا با ارایه‌ی طرح مفهومی یک خودروی سوپراسپرت الکتریکی خود را به عنوان نخستین شرکت سنگاپوری در این زمینه مطرح کرده است.

واندا دندروبیوم (Vanda Dendrobium)، خودرویی است که به عنوان نخستین محصول الکتریکی کمپانی مستقر در سنگاپور واندا الکترونیک به شمار می‌رود و به طور رسمی در نمایشگاه خودروی ژنو از آن رونمایی شده است. اگر این طرح مفهومی به نحوی که در حال حاضر ارایه شده ساخته شود، احتمالا باید منتظر اعلام یک برچسب قیمت هفت رقمی برای این سوپرخودرو باشیم.

وندا دندروبیوم

خودروی دو سرنشینی که در طراحی سقف آن نیز از شکل گلبرگ الهام گرفته شده، حاصل کار همکاری گروه مهندسی پیشرفته‌ی ویلیامز (WAE) با واندا است. در واقع مهندسان این مرکز تقریبا تمام سال ۲۰۱۶ را صرف تنظیم و بهینه‌سازی طراحی‌های اولیه‌ی خودشان کرده‌اند تا ما در نهایت با کانسپتی مواجه باشیم که در نمایشگاه ژنو به نمایش گذاشته شده است. بر پایه‌ی گفته‌ی لاریسا تن، رئیس کمپانی واندا الکترونیک، گام بعدی پیش روی آن‌ها در مسیر ساخت طرح اخیر این است که بتوانند اقدامات مهندسی لازم به منظور تولید محدود دندروبیوم را انجام دهند. منظور تن از این تولید محدود، رقمی در حدود چندده خودرو است و آن‌ها برنامه‌ای برای ساخت چندصد خودرو در مرحله‌ی نخست تولید خود ندارند. در واقع آن‌ها پیش از انجام سرمایه‌گذاری کلان روی تولید این خودرو، می‌خواهند تا واکنش‌ها و میزان استقبال صورت گرفته از طرح مفهومی را در نمایشگاه ژنو مورد بررسی قرار دهند. مدیر عامل این کمپانی همچنین اظهار می‌کند که در صورت قطعی شدن تصمیم آن‌ها برای تولید، ساخت چنین طرحی در حدود دو سال زمان خواهد برد.

وندا دندروبیوم

یان کلوت (Ian Cluett)، مدیر بخش برنامه‌های گروه WAE، در حال حاضر سرپرستی این پروژه را بر عهده دارد و کار ساخت و پرداخت این خودروی نمایشی در ژنو را نیز انجام داده است. جزئیات کامل در مورد سیستم انتقال قدرت الکتریکی طرح دندروبیوم هنوز مشخص نشده است، اما این خودرو برای رسیدن به سرعت بیشینه‌ی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعتی که برای آن اعلام شده، به توانی بیش از ۷۰۰ اسب بخار نیاز خواهد داشت؛ به این توان مورد نیاز باید یک گیربکس دو سرعته و به احتمال زیاد سه موتور الکتریکی را نیز اضافه کنیم که احتمالا یکی از موتورها در جلو و دو موتور نیز در بخش عقب جاگذاری خواهند شد.

وندا دندروبیوم

با این حال برای این که خودروی به نمایش گذاشته شده در حالت فعلی نیز خودرویی با قابلیت حرکت و فراتر از یک ماکت صرف بوده باشد، سازندگان خودرو روی آن از یک موتور و یک بسته‌ی باتری یون لیتیومی استفاده کرده‌اند. این مجموعه در واقع از سیستم طراحی شده توسط WAE برای مسابقات فرمول E استفاده کرده است. گروه WAE چندین چالش رو برای خود در طراحی دندروبیوم تعریف کرده‌اند. یکی از این چالش‌ها، طراحی بخش مرکزی خودرو به صورت قطره‌ی اشک (یا گلابی) است. همچنین در نظر گرفته شده تا اجزای سیستم تعلیق عقب خودرو در معرض دید باشند و شیوه‌ی باز و بسته شدن سقف و درها نیز متفاوت با رویه‌ی معمول باشد.

وندا دندروبیوم

نحوه‌ی باز شدن درها و سقف این سوپراسپرت الکتریکی در واقع عواملی هستند به اسم این خودرو و تعبیر «گلبرگ‌مانند» برای آن معنا می‌بخشند. همه‌ی اینها از شکل طبیعی گل ارکیده پیروی می‌کنند. گفتنی است که گل ارکیده گل ملی کشور سنگاپور است و دندروبیوم هم یکی از گونه‌های همین گل به شمار می‌رود.

بسته نگه داشته درب‌ها و دریچه‌ی سقف خودرو در سرعت ۳۲۰ کیلومتربرساعت یک چالش مهندسی قابل ملاحظه برای گروه سازنده محسوب می‌شود. با اینکه دندروبیوم هنوز در تونل باد آزمایش نشده است، اما کلوت در این باره گفته است که رفتار خودرو و چگونگی آن در کامپیوتر مدلسازی شده است. باریک شدن تدریجی طراحی بدنه‌ی خودرو در بخش‌های عقب آن نیز حجم کمی را برای بسته‌ی باتری لیتیومی باقی می‌گذارد. از سویی WAE نمی‌توانند باتری را بین چرخ‌‌ها جای دهند، چرا که مرکز ثقل خودرو در آن صورت بیش از حد بالا خواهد رفت. قرار دادن باتری بین چرخ‌ها همان روشی است که کمپانی تسلا در خودروهای خود استفاده می‌کند.

وندا دندروبیوم

به عنوان یک نتیجه، به احتمال زیاد این خودرو از یک بسته‌ی باتری نسبتا کوچک بین ۳۰ تا ۵۰ کیلووات‌ساعت بهره خواهند برد و در این زمینه با باتری‌های ۸۰ تا ۱۰۰ کیلووات‌ ساعتی تسلا مدل اس تفاوت خواهد داشت. آرایش و تنظیم سیستم انتقال توان در این خودرو با هدف برآورده ساختن دو خواسته‌ی اصلی انجام می‌شود، رسیدن به سرعت بیشینه‌ی ۳۲۰ کیلومتربر ساعت و داشتن زمان ۲.۷ ثانیه برای رسیدن از حالت ایستا به سرعت ۹۶ کیلومتربر ساعت. در بخش فضادهی داخلی خودرو هم که سرنشینان را در فضای بیش از حد کوچکی قرار می‌دهد نیز باید کارهایی برای بهبود وضعیت انجام شود.

خودرو الکتریکی واندا دندروبیم

گفتنی است که طراحی دندروبیوم و آغاز آن به سال ۱۹۹۶ باز می‌گردد و توسط یک طراح ناشناس ساخته شده است. بر پایه‌ی گفته‌های تن، در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی مورد بازنگری قرار گرفته است. ولی طراح این خودرو همچنان تمایل دارد که ناشناس بماند. واندا الکترونیک یک شرکت مهندسی خصوصی است که سرمایه‌ی آن از طریق سرمایه‌گذارانی در ایالات متحده و چین تامین می‌شود.


منبع : زومیت

هتلی در دوبی آب‌وهوای استوایی می‌سازد+تصاویر-فناوری

یک بدافزار جاسوسی جدید کشف شد-فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا