10خواص مریم گلی/ اقدامات احتیاطی و نحوه مصرف آن

چهارشنبه 2 آذر 1401 سلامت
خواص مریم گلی

فواید مریم گلی برای سلامتی

خواص مریم گلی:مریم گلی از خانواده Labiatae/Lamiaceae است و بومی خاورمیانه و نواحی مدیترانه است، اما اکنون در اروپا و آمریکای شمالی رشد می کند. معمولا در آشپزی استفاده می شود.

مریم گلی در طب سنتی نیز کاربرد داشته است. در واقع کمیسیون E آلمان برای داروها و وسایل پزشکی استفاده پزشکی از مریم گلی را برای التهاب و سوء هاضمه (سوء هاضمه) پذیرفته است.

ترکیبات زیست فعال موجود در مریم گلی شامل آلکالوئیدها، کربوهیدرات ها، اسیدهای چرب، ساپونین ها، ترپن ها/ترپنوئیدها، کاتچین ها، کورستین و اسید رزمارینیک می باشد.

مریم گلی از طریق بسیاری از ترکیبات فعال زیستی، کاربردهای زیادی برای سلامتی دارد که در بسیاری از سیستم های طب سنتی نشان داده شده است. موارد زیر برخی از مزایای برتر آن است که با شواهد فعلی پشتیبانی می شود.

 

فواید مریم گلی برای سلامتی

فواید مریم گلی برای سلامتی

1. دیابت را بهبود می بخشد

مریم گلی یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند از بدن در برابر رادیکال های آزاد تولید شده به دلیل سطح بالای قند خون محافظت کند.  علاوه بر این، عصاره مریم گلی فعالیتی شبیه انسولین دارد و می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، همانطور که مطالعات حیوانی نشان داده است.

چای مریم گلی اثری شبیه متفورمین دارد. متفورمین یک داروی ضد دیابت محبوب برای دیابت نوع 2 است که گلوکز را در کبد کاهش می دهد و عملکرد انسولین را بهبود می بخشد.

در یک مطالعه، مصرف مریم گلی به صورت قرص با 150 میلی گرم عصاره سه بار در روز باعث کاهش سطح قند خون 2 ساعت بعد از غذا و بهبود سطح لیپید در بیماران دیابتی شد. با این حال، بر سطح قند خون ناشتا تأثیری نداشت.

 

2. به کاهش سطح کلسترول کمک می کند

مصرف مریم گلی می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند

مریم گلی روی کلسترول تاثیر دارد. می تواند نسبت کلسترول خوب به بد را مدیریت کند و در نتیجه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط با کلسترول را بهبود بخشد.

در مطالعه ای مشاهده شد که مصرف 500 میلی گرم کپسول عصاره مریم گلی سه بار در روز در کاهش سطوح تری گلیسیرید، کلسترول تام و LDL (کلسترول بد) موثر بوده و سطح HDL (کلسترول خوب) را بهبود می بخشد. عصاره همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی را نشان داد.

 

3. علائم یائسگی را بهبود می بخشد

یائسگی یک دوره سازگاری بزرگ است زیرا بدن زن دستخوش تغییرات فیزیولوژیکی می شود. برخی از علائم ناشی از تغییرات هورمونی که زنان تجربه می کنند عبارتند از: گرگرفتگی، بی خوابی، تعریق شبانه، سرگیجه، سردرد و تپش قلب.

مریم گلی به طور سنتی برای درمان تعریق شبانه و گرگرفتگی از جمله سایر علائم یائسگی استفاده می شود.

در یک مطالعه، مصرف 100 میلی گرم قرص عصاره مریم گلی، سه بار در روز، باعث بهبود گرگرفتگی، تپش قلب، درد عضلات و مفاصل، افسردگی و عصبی شد و به طور قابل توجهی اضطراب را در زنان یائسه کاهش داد.

 

4. حافظه و سلامت مغز را بهبود می بخشد

مریم گلی به بهبود حافظه و سلامت مغز کمک می کند

تمام گونه های مریم گلی، از جمله مریم گلی معمولی، مریم گلی چینی و مریم گلی اسپانیایی، در درمان بیماری آلزایمر و در نتیجه از دست دادن عملکرد ذهنی استفاده شده اند.

در یک مطالعه، مصرف 600 میلی گرم عصاره مریم گلی به مدت 29 روز حافظه و توانایی انجام وظایف را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود بخشید. این پیشرفت ها هم کوتاه مدت و هم بلند مدت مشاهده شد.

پیشنهاد می شود که مریم گلی همچنین می تواند در پیشرفت زوال عقل در طول زمان مفید باشد.

 


5. درد را کاهش می دهد

مریم گلی مقداری ظرفیت تسکین درد را نشان می دهد و می تواند اسپاسم شکمی را که در طول دوره های اسهال یا قولنج تجربه می شود کاهش دهد.

مریم گلی می تواند التهاب دخیل در ایجاد درد را کاهش دهد. فعالیت مسکن سیج همچنین برای کاهش درد افراد تحت شیمی درمانی مفید است.

 

6. با چاقی مبارزه می کند

از مریم گلی می توان برای مبارزه با چاقی نیز استفاده کرد

فعالیت های کاهش دهنده کلسترول و کاهش گلوکز خون مریم گلی به خوبی شناخته شده است و قبلاً در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. علاوه بر این، مریم گلی با بهبود متابولیسم چربی می تواند از تجمع چربی در بدن جلوگیری کند.

مریم گلی تولید آنزیم های هضم کننده چربی ها را افزایش می دهد و اسید کارنوزیک موجود در مریم گلی از افزایش سطح تری گلیسیرید جلوگیری می کند و از افزایش وزن جلوگیری می کند.

 

7. از سلامت دهان و دندان محافظت می کند

مریم گلی فعالیت ضد باکتریایی بالقوه ای در برابر بسیاری از گونه های باکتری دارد، همانطور که در مطالعات لوله آزمایش نشان داده شده است نشان داده شده است که عصاره مریم گلی دارای اثر محافظتی در برابر باکتری هایی است که باعث پوسیدگی دندان می شوند.

در یک مطالعه، دهانشویه مریم گلی مورد استفاده در کودکان مدرسه‌ای، کلنی استرپتوکوک موتانس را که باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شود، کاهش داد.

 

8. ممکن است به بهبود پوست کمک کند

استفاده از مریم گلی می تواند به بهبود زخم و عفونت کمک کند

خاصیت ضد التهابی مریم گلی آن را به یک عامل بالقوه در التیام زخم ها و عفونت های پوستی تبدیل می کند.

در مطالعات حیوانی، استفاده موضعی از عصاره مریم گلی باعث بسته شدن سریعتر زخم و اصلاح پوست شد.

علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و قابض مریم گلی می تواند التهابات پوستی مانند درماتیت را مهار کند.

 

9. ممکن است برخی از مشکلات معده را درمان کند

در برخی از کشورهای خاورمیانه از مریم گلی برای درمان مشکلات گوارشی از جمله معده درد استفاده می شود.

به دلیل پتانسیل ضد التهابی قوی آن، مطالعات حیوانی با موفقیت از مریم گلی برای درمان اسهال و کولیت اولسراتیو استفاده کرده است. بافت ها را بهبود می بخشد و پاسخ التهابی روده بزرگ را کاهش می دهد.

 

10. ممکن است با سرطان مبارزه کند

ترکیبات پلی فنول مریم گلی همچنین از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری می کند. نوشیدن چای مریم گلی از تشکیل سلول های سرطانی در روده بزرگ جلوگیری می کند. آنها یک اثر بازدارنده رشد بر روی سلول های سرطان سینه دارند.

عصاره مریم گلی همچنین می تواند از جهش باکتری های خاص ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند.

 


اقدامات احتیاطی مصرف مریم گلی

تاکنون هیچ مطالعه ای عوارض جانبی مصرف مریم گلی را گزارش نکرده است. با این حال، عصاره مریم گلی به شکل روغن از برگ ها (بیش از 15 گرم برگ) می تواند باعث استفراغ، ترشح بزاق، ضربان قلب نامنظم، سرگیجه، گرگرفتگی و واکنش های آلرژیک شود.

به زنان باردار و کودکان توصیه می شود از مصرف مریم گلی و عصاره های آن خودداری کنند.

کلمه پایانی

مریم گلی گیاهی است که به دلیل طعمی که می تواند به گوشت ها و سایر غذاها بدهد بسیار مورد علاقه است. علاوه بر این، مریم گلی دارای پلی فنول های مفیدی است که می تواند از بسیاری جهات برای سلامت انسان مفید باشد – از اعمال اثرات ضد باکتری مفید در جلوگیری از تشکیل پوسیدگی دندان تا ارائه اثرات ضد درد که می تواند درد شکم در اسهال را درمان کند.

مریم گلی همچنین مقداری فعالیت ضد سرطانی دارد و خاصیت مسکن آن می تواند به تسکین درد بیماران در طول شیمی درمانی کمک کند. در حالی که استفاده و مصرف مریم گلی تا حد زیادی بی خطر است، باید از مصرف بیش از حد و استفاده آن توسط زنان باردار و کودکان خودداری شود.

سلامت دندان

سلامت دندان/چگونه دندان های خود را به درستی مسواک بزنید

خستگی

خستگی/13 غذای انرژی زا برای غلبه بر خستگی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا