خواص فوق العاده روغن ریحان/ 13 خواص شگفت انگیز آن

جمعه 23 مهر 1400 سلامت
ریحان آنتی بیوتیکی قوی

خواص فوق العاده روغن ریحان

روغن ریحان نوعی روغن گیاهی است که از طریق گیاه ریحان گرفته شده،و مزایای سلامتی بسیاری دارد. روغن ریحان شامل انواع مختلفی است که برای تقویت سلامتی در نظر گرفته شده است. این نوع ترکیبات از linalool تشکیل شده است، ماده ای که در تعدادی از آزمایشات علمی به برای کاهش استرس به اثبات رسیده است.

لیست مطالب

1-روغن ریحان چیست؟
2-خواص و فواید روغن ریحان
3-فواید ریحان برای سلامتی
4-عوارض جانبی روغن ریحان

روغن ریحان چیست؟

روغن ریحان که از گیاه Ocimum basilicum به دست می آید از روغن های ضروری پر خاصیت است که به نام روغن ریحان شیرین نیز شهرت یافته است.

این روغن اگرچه معمولا به عنوان تقویت کننده طعم غذاها شناخته می شود اما استفاده از آن فراتر از دنیای آشپزی می باشد و قرن ها است به دلیل خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی در طب سنتی استفاده می شود.

 

خواص روغن ریحان

خواص روغن ریحان

خواص و فواید روغن ریحان:

 

روغن ریحان دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن می باشد که از آن جمله می توان به درمان عفونت گوش، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، بهبود خلق و خو، کاهش استرس، سلامت دهان و دندان، درمان آکنه و سلامت مو اشاره کرد.

 

1. ضد باکتری قوی

روغن ریحان به دلیل خاصیت ضد میکروبی قوی با طیف گسترده ای از باکتری ها، مخمرها و کپک های غذایی مقابله می کند و در برابر باکتری مشهور ای کولای موثر است.

2. سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سرماخوردگی و آنفلوآنزا از بیماری های ویروسی هستند و به نظر می رسد روغن ریحان به دلیل خاصیت ضد ویروسی طبیعی می تواند به عنوان درمان طبیعی این بیماری ها اثر بخش باشد.

 

3. آرام کننده عضلانی

روغن ریحان به لطف خاصیت ضد التهابی به تسکین دردهای عضلانی کمک کرده و می توان از آن به عنوان شل کننده عضلانی طبیعی استفاده کرد.

کافیست چند قطره از این روغن را با روغن نارگیل رقیق کرده و روی عضلات و مفاصل دردناک و متورم بمالید.

برای تاثیر فوری توصیه می شود مقداری نمک اپسوم، چند قطره روغن اسطوخودوس و روغن ریحان را به آب حمام افزوده و ناحیه دردناک را در آب قرار دهید.

4. درمان عفونت گوش

به نظر می رسد روغن ریحان به دلیل خاصیت ضد باکتریایی برای درمان عفونت گوش موثر است و به کاهش درد و ورم ناشی از آن کمک می کند.

برای این منظور کافیست چند قطره روغن ریحان را با مقداری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کرده و به ناحیه پشت گوش و کف پا بمالید تا روند درمان عفونت گوش تسریع پیدا کند.

5. بهبود خلق و خو و افزایش انرژی

روغن ریحان روغنی انرژی بخش و محرک است که روی سیستم عصبی و آدرنال اثر گذاشته و استنشاق آن به احیای هوشیاری ذهنی و رفع خستگی کمک می کند.

بسیاری از افراد معقدند این روغن علائم کرختی و سستی، مه مغزی و مشکلات خلق و خو را برطرف می کند.

 

6. تقویت کننده گوارش

یکی دیگر از خواص فوق العاده روغن ریحان کمک به بهبود هضم و درمان یبوست می باشد.

برای رفع مشکلات گوارشی و بهبود هضم می توانید یک یا دو قطره روغن ریحان خالص به آب گرم یا چای افزوده و میل کنید، یا آن را استنشاق کرده یا مستقیما به نواحی دردناک مانند شکم یا کمر ماساژ دهید.

 

روغن ریحان

روغن ریحان

7.درمان استفراغ و حالت تهوع

از روغن ریحان می تواند برای جلوگیری از استفراغ استفاده شود، به خصوص هنگامی که منبع تهوع بیماری حرکتی است، اما علاوه بر این دلایل دیگری نیز دارد. روغن اسانس ریحان همچنین می تواند درمانی عالی برای خارش ناشی از گزش و همچنین نیش زنبورهای عسل، حشرات و همچنین مارها باشد.

8. سلامت دهان و دندان

روغن ریحان به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی به سلامت دندان ها کمک کرده و از دهان و دندان در برابر باکتری ها محافظت می کند.

برای ضد عفونی کردن دهان و رفع بوی بد آن می توانید چند قطره روغن ریحان خالص را به دهانشویه یا خمیر دندان خود اضافه کنید یا از آن به عنوان یکی از مواد مورد استفاده در دهانشویه و خمیر دندان خانگی خود بهره ببرید.

9. ضد آکنه

جوش و آکنه معمولا به دلیل عوامل باکتریایی، چربی بیش از حد پوست و عفونت ایجاد می شود و روغن ریحان به دلیل خواص ضد باکتریایی خود می تواند به عنوان درمان خانگی آکنه موثر باشد.

این روغن یکی از چند روغن ضروری مشهوری است که از پوست در برابر عوامل بیماری زایی که به آکنه منجر می شود محافظت کرده و برای پاکسازی ضایعات ناشی از آکنه مفید است.

 

11. سلامت مو

برای رفع چربی های اضافی و ضایعات انباشته شده روی پوست سر به دلیل استفاده مکرر از براق کننده های مو کافیست یک یا دو قطره روغن ریحان را به شامپوی خود اضافه کنید.

ترکیب روغن ریحان با جوش شیرین و سرکه سیب نیز به حفظ تعادل PH پوست سر کمک می کند.

12. دفع کننده حشرات

روغن های فرّار موجود در روغن ریحان شما را تا مدتی از حشرات مزاحم خلاص کرده و حتی به درمان نیش حشرات و زنبور کمک می کنند.

 

13.درمان بیماری ها و زخم های پوستی

روغن ریحان با استفاده صحیح روی پوست، به راحتی می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را کاهش دهد. همچنین خاصیت ضد باکتریایی روغن ریحان، آن را به یک محلول عالی برای بهبود بریدگی ها به همراه سایر آسیب های سطحی تبدیل می کند.

 

 

مزایا روغن ریحان

مزایا روغن ریحان

فواید ریحان برای سلامتی

ریحان یکی از سالم ترین گیاهانی است که پیدا خواهید کرد.

این ماده حاوی آهن ، کلسیم ، منیزیم ، ویتامین C و ویتامین K است و دارای آنتی اکسیدان های قوی است که التهاب را کاهش می دهد.

مواد شیمیایی شیمیایی موجود در این گیاه فوق العاده غذایی از سرطان جلوگیری می کند. خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی احتمالاً استفاده از ریحان به عنوان یک ماده نگهدارنده دفاکتو در سنت های آشپزی آب و هوای گرمتر مانند جنوب شرق آسیا را توضیح می دهد.

ریحان به سادگی یک غذای شگفت انگیز است که شما باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا طعم خوبی دارد و برای شما مفید است

 

روغن ریحان

روغن ریحان

عوارض جانبی روغن ریحان:

 

روغن ریحان در کنار همه فوایدی دارد در برخی موارد ممکن است با عوارض جانبی همراه بوده و برای سلامتی خطرناک باشد، از جمله:

    • استفاده از روغن ریحان در دوران بارداری به دلیل تاثیر آن روی هورمون ها و عملکرد عضلات و اعصاب توصیه نمی شود.
    • افرادی که بیماری صرع مبتلا هستند نباید از این روغن استفاده کنند.
    • همانند سایر روغن های ضروری، قبل از استفاده از روغن ریحان در نواحی حساس بدن حتما تست حساسیت انجام دهید و در صورت بروز تحریکات پوستی همچون قرمزی، سوزش، کهیر یا واکنش های آلرژیک از آن استفاده نکنید.
    • از اعمال این روغن به چشم و قسمت های داخلی گوش یا بینی اجتناب کنید.

 

روغن ریحان

روغن ریحان

چگونه روغن ریحان درست کنیم

1 فنجان روغن زیتون
ریحان ، 1کیلو

طرز تهیه

برگ های ریحان را از ساقه جدا کنید
روغن را در یک ظرف بریزد ریحان را با احتیاط داخل ظرف بریزید درب ظرف ببندید
به مدت 1 روز در آستانه پنجره آفتابی نگهداری شود
بعد از یک روز از قیف برای صاف کردن روغن و از یک قاشق برای خرد کردن برگهای آخر روغن استفاده کنید
برگ ریحان را دور بریزید
روغن را به یک شیشه تزئینی منتقل کنید
تا 1 هفته در یخچال قرار دهید

جلوگیری از تونل کارپ

10 نمونه از حرکات کششی دست برای جلوگیری از تونل کارپ

rafe khate labkhand va akhme

رفع خط لبخند و اخم/ با 7 ماسک خانگی خط لبخند و خط اخم را از بین ببر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا