خواص رزماری( اکلیل کوهی )/10خواص شگفت انگیز گیاه  رزماری

دوشنبه 18 مرداد 1400 سلامت
گیاهان دارویی

آشنایی با خواص شگفت انگیز گیاه  رزماری

 

رزماری، گیاه بومی نواحی مدیترانه است. رزماری یا همان اکلیل‌کوهی گیاهی است از خانواده نعنائیان که با نام لاتین رزمارینوس به معنای نسیم دریا شناخته می‌شود.این گیاه به‌عنوان چاشنی در غذاها کاربرد فراوانی دارد. دلیل استفاده از رزماری تنها به‌خاطر بو و طعم آن نیست، بلکه خواص فراوان این گیاه برای سلامتی نیز عاملی برای استفاده از آن در غذاهای مختلف شده است.

رزماری یا اکلیل کوهی یک گیاه پرخاصیت است، به جرأت می‌توان گفت که این گیاه دارویی مثل چای سبز با انواع سرطان مبارزه می‌کند

رزماری این گیاه خوشبو که نخستین مرتبه کنار سواحل دریای مدیترانه کشف شده است بوته‌ای بوده و برگ‌های سبزتیره، باریک و سوزنی شکل چرم گونه دارد و تا ارتفاع دو متر رشد می‌کند. گل‌های این گیاه آبی کم‌رنگ بوده و انواعی از آن دارای برگ‌های نقره ای و نوارهای طلایی رنگ است که سبز آن فراوان‌تر و بیشتر کشت می‌شود. این گیاه بیشتر در مناطق مدیترانه‌ای دیده می‌شود ولی بصورت عمده در کشورهای مراکش، تونس، اسپانیا، یوگسلاوی، ایتالیا، فرانسه و امریکا کشت می‌شود. کشت این گیاه با آب و هوای ایران نیز سازگاری دارد.

 

خواص گیاه رزماری

خواص گیاه رزماری

خواص گیاه رزماری( اکلیل کوهی ) 

1. تقویت عملکرد مغز

رزماری به عنوان یک محرک شناختی طبیعی عمل می کند. این گیاه می تواند عملکرد و کیفیت حافظه ما را بهبود بخشد. به طور خاص، رزماری به تقویت تمرکز، هوشیاری و هوش می پردازد. مطابق با تحقیقات منتشر شده در پیشرفت های روانشناختی درمانی، عطر رزماری می تواند باعث افزایش دقت، غلظت، عملکرد و سرعت فرد شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که رزماری به دلیل اثر درمانی آن به طور قابل توجهی می تواند از پیری مغز جلوگیری کند. این خاصیت همچنین به توانایی رزماری در جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند.

 

2. بهبود عملکرد هضم

رزماری گیاهی رایج است که برای درمان سوء هاضمه در اروپا استفاده می شود. با تشکر از خواص ضد التهابی قوی، رزماری به طور سنتی برای تسکین  ناراحتی معده، اسهال، نفخ و یبوست استفاده شده است. بنابراین، بهتر است که شما برای تنظیم حرکات روده و همچنین دستگاه گوارش، رزماری را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

 

3.  کاهش سرفه

برگ ‌های رزماری توانایی از بین بردن مخاط و خلط از سیستم تنفسی را دارند و از این طریق سرفه، آسم، آنفولانزا و سرماخوردگی را تسکین می دهند. اسید موجود در رزماری، که به آن اسید رزماریک گفته می شود، می تواند از تجمع مایعات در ریه ها جلوگیری کند.

 

4- پیشگیری از سرطان

این گیاه مرکب از منگنز، رزماریک اسید، کارنوزول، اسید کارنوسیک و سایر عصاره ها است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد تکثیر هستند. این خصوصیات به توانایی رزماری در از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک می کند. این گیاه در درمان انواع سرطان‌ها مانند سرطان پستان، پروستات، گردنه ی رحم، روده بزرگ، خون، ریه، کبد، لوزالمعده و مثانه نتایج بسیار امیدوارکننده ای را نشان داده است.

 

5-خواص رزماری برای لاغری

چای و دمنوش رزماری شما را لاغر می‌کند. خاصیت ضد هیپروگلیسمی و ضد التهابی موجود در گیاه رزماری باعث چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود. اگر قصد لاغر شدن دارید، این دمنوش را در برنامه و رژیم لاغری خود بگنجانید.

 

خواص رزماری

خواص رزماری

6. بهبود عملکرد کبد

رزماری به دلیل توانایی آن در رفع مشکلات دستگاه گوارش، واقعاً پاک کننده و تقویت کننده  طبیعی کبد است. رزماری که به دلیل اثرات مفید کبدی شناخته شده است، می تواند میزان صفرا تولید شده توسط کبد را افزایش داده و از آسیب کبدی به طور طبیعی جلوگیری کند.

عصاره برگ ‌های رزماری در افراد مبتلا به سیروز کبدی اثرات محافظتی  را ایجاد می کند. این گیاه می تواند بافت ناخواسته و تغییرات عملکردی کبد، ناشی از سیروز را مهار کند.

 

7. درمان بیماری های لثه

یک تحقیق نشان داد که دهانشویه های گیاهی حاوی رزماری می تواند در کاهش ورم لثه و خونریزی در افرادی که بیماری لثه دارند در صورت استفاده دو بار در روز بعد از وعده های غذایی به مدت حدود 2 هفته کمک کند.

به نظر می رسد این دهانشویه گیاهی به عنوان  یک دهانشویه ضد باکتریایی که دارای کلروهگزایدین گلوکونات 0.2٪ است موثر واقع می شود.

 

8.  سلامت قلب

گیاه رزماری سلامت قلب شما را تضمین می‌کند. خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در گیاه رزماری باعث بهبود گردش خون و رفع گرفتگی عروق خونی می‌شود؛ درنتیجه شما قلب سالم‌تری خواهید داشت

 

9.  تقویت سیستم ایمنی

اجزای فعال موجود در رزماری دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطان و آنتی اکسیدان است. بنابراین استفاده از رزماری یک روش شگفت انگیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. در نتیجه، به بدن ما کمک می کند تا در فصول سرما و آنفولانزا به بیماری مبتلا نشویم. این داروی گیاهی برای کاهش خطر التهاب موثر است و می تواند برای برخی از اختلالات خود ایمنی مفید باشد. اثر شفابخش موجود در رزماری باعث تسکین بیماری‌های فعلی شما می شود در حالیکه آنتی اکسیدان ها بدن شما را از باکتری ها و سموم مضر که بسیاری از آن ها به طور بالقوه باعث بیماری می شوند، خلاص می کنند.

10. تسکین دردهای معده

به‌طور سنتی در برخی فرهنگ‌ها از رزماری به‌عنوان درمان معده‌درد، یبوست، نفخ و اسهال استفاده می‌شود. این ویژگی‌ها تا حد زیادی به‌خاطر خاصیت ضدالتهابی رزماری است. بنابراین افزودن رزماری به رژیم غذایی‌تان می‌تواند به‌سرعت موجب تنظیم حرکات روده‌ای و سیستم گوارشی‌تان شود.

خواص گیاه رزماری

خواص گیاه رزماری

طبع گیاه رزماری ( اکلیل کوهی ) 

رزماری گیاهی با طبع گرم از طیف وسیعی از روغن‌ها، فنولیک اسیدها و فنولیک دیترپن‌ها تشکیل شده است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی دارد. حتی بو کردن این گیاه هم می‌تواند تأثیر آرام‌بخشی روی شما داشته باشد. در ادامه با خواص رزماری بیشتر آشنا می‌شوید، با ما همراه باشید.

آب مروارید

آب مروارید چیست/ علت،علائم ودرمان آب‌مروارید

COVID-19

برای محافظت بهتر از COVID-19 از 2 ماسک استفاده کنید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا