خواص روغن نعناع فلفلی /23 فواید و کاربرد شگفت انگیز روغن نعناع

شنبه 12 شهریور 1401 سلامت
خواص روغن نعناع

فواید و کاربرد شگفت انگیز روغن نعناع فلفلی

مزایای سلامتی روغن نعناع شامل توانایی آن در بهبود هضم، کاهش مشکلات تنفسی، سردرد، حالت تهوع، تب، اسپاسم معده و روده و همچنین درد است. به دلیل وجود منتول، منتون و متیل استرها، روغن نعناع فلفلی و نعناع فلفلی کاربردهای گسترده ای در ساخت صابون، شامپو، سیگار، خمیر دندان، آدامس، چای و بستنی پیدا می کنند.

 

روغن نعناع چیست؟

نعناع تلاقی بین نعناع آبی و نعناع است و بومی اروپاست. این گیاه ضد میکروبی به دلیل کاربردهای دارویی خود شناخته شده است و تاریخچه طولانی و چشمگیر آن اغلب عنوان معتبری را به عنوان قدیمی ترین داروی جهان به آن می دهد. بر خلاف بسیاری از گیاهان و اسانس های دیگر، فواید بی شماری نعناع فلفلی و روغن آن برای سلامتی توسط علم مورد مطالعه و اثبات قرار گرفته است. این روغن حاوی مواد معدنی و مواد مغذی متعددی از جمله منگنز، آهن، منیزیم، کلسیم، فولات، پتاسیم و مس است. همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین A و ویتامین C است.

از مزایای سلامتی این قدیمی ترین روغن دارویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خواص روغن نعناع


خواص روغن نعناع

1-درد عضلات و مفاصل را کاهش می دهد

روغن نعناع را می توان به صورت خارجی برای تسکین درد عضلانی استفاده کرد. اعتقاد بر این است که وجود آنتاگونیسم کلسیم در روغن نعناع به از بین بردن درد از مناطق آسیب دیده کمک می کند. در صورت آسیب دیدگی یا زخم، این روغن را به صورت موضعی روی ناحیه مورد نظر بمالید تا تورم کاهش یابد، درد تسکین یابد و احتمال التهاب ناراحت کننده مفاصل از بین برود. علاوه بر این، محقق ریچارد وایز، یک ترکیب تسکین درد از مخلوطی از روغن آلوئه ورا، روغن اکالیپتوسروغن لیمو، روغن پرتقال، روغن نعناع و روغن رزماری به ثبت رساند.

 

2-از سینوس جلوگیری می کند

استنشاق این روغن به رفع گرفتگی سینوس ها کمک می کند و از سایر مشکلات از جمله احتقان بینی، آسم، برونشیت، سرماخوردگی و سرفه جلوگیری می کند.

3-اشتها را سرکوب می کند

مصرف چند بو کردن روغن نعناع فلفلی یا مالیدن آن به سینه یا شقیقه‌ها می‌تواند به کاهش هوس کمک کند و سریع‌تر احساس سیری کنید.

 

4-انرژی را افزایش می دهد

اگر سندرم خستگی مزمن دارید، روغن نعناع می تواند بسیار مفید باشد. خواص ضد درد آن به بهبود سطح انرژی، تمرکز و تمرکز کمک می کند و در نتیجه به شما کمک می کند در زندگی روزمره خود بهتر کار کنید.

5-از آلرژی جلوگیری می کند

روغن نعناع فلفلی همراه با روغن میخک و اکالیپتوس می تواند با شل کردن مجرای بینی و پاکسازی بینی از هرگونه گل و گرده، از خطر ابتلا به آلرژی جلوگیری کند.

 

خواص روغن نعناع

خواص روغن نعناع

6-تب را کاهش می دهد

همچنین طبیعت خنک کننده دارد و متعاقباً برای کاهش تب استفاده می شود. اغلب به آن “مبرد” می گویند، به این معنی که می تواند احساس سرمای شدید را در هر ناحیه آسیب دیده ایجاد کند.

 

7-مراقبت از پوست

روغن نعناع حاوی منتول است که برای پوست مفید است زیرا احساس خنکی می دهد. علاوه بر این، پوست کدر را تغذیه می کند و بافت پوست چرب یا چرب را بهبود می بخشد.

 

8-آکنه را پاک می کند

این عامل ضد میکروبی به پاکسازی طبیعی آکنه با حفظ پوست از هرگونه آلرژن یا باکتری مولد جوش کمک می کند.

 

9-سردرد را تسکین می دهد

به گفته محققان کلینیک نورولوژی دانشگاه کیل آلمان، روغن نعناع به دلیل خواص خنک کنندگی و ضدالتهابی که دارد، یک درمان خانگی خوب برای تهوع و سردرد است. برای تسکین سریع درد سردرد، کافی است آن را به شکل رقیق شده مستقیماً روی پیشانی یا شقیقه ها بمالید. استنشاق این روغن به دلیل اثرات آرامش بخش و تسکین دهنده آن می تواند عوارض تهوع و بیماری حرکت را از بین ببرد. علاوه بر این، بر اساس مطالعه ای که در سال 2007 انجام شد، این دارو درد میگرن را در بیماران خاص ظرف 15 دقیقه پس از استفاده موضعی کاهش می دهد.

 

10-باعث رشد مو می شود

روغن نعناع دارای اثرات ضد عفونی کننده، احیا کننده و محرک است که به رفع خشکی و تحریک پوست سر کمک می کند، رشد مو را برای کسانی که از طاسی رنج می برند تحریک می کند و به مو ظاهری درخشان و شاداب می بخشد. مخترعان تاداشی فوکوما و رنزو هاتوری فرمولی را به ثبت رساندند که به عنوان محرک رشد مو عمل می کند، که شامل استفاده از روغن نعناع نیز می شود.

 

خواص روغن نعناع

خواص روغن نعناع

 

11-حالت تهوع را کاهش می دهد

مالیدن مخلوطی از روغن نعناع و آب پشت گوش می تواند حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

12-مشکلات تنفسی را کاهش می دهد

منتول که به وفور در روغن نعناع وجود دارد به پاکسازی مجاری تنفسی کمک می کند زیرا خلط آور است. در نتیجه از آن در مالش ها و مومیایی های سرد متعدد استفاده می شود. هنگامی که این مالش های سرد روی قفسه سینه اعمال می شود، می توانند به سرعت احتقان بینی و تنفسی را برطرف کنند.

استفاده از روغن نعناع فلفلی ضد اسپاسم و ضد التهابی است و به طور قابل توجهی التهاب نای و سرفه را تسکین می دهد.

 

13-تسکین سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

روغن نعناع می تواند ماهیچه های صاف دستگاه گوارش را شل کند، به همین دلیل است که یکی از اجزای رایج داروهای بدون نسخه است. دکتر ادزارد ارنست و همکاران، دانشگاه اکستر، بریتانیا،  این دارو یک تسکین دهنده عالی برای سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) است که سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با درد شکم یا درد مشخص می‌شود. درد و ناراحتی.

 

 

14-تسکین قولنج

این روغن به طور گسترده برای درمان قولنج نوزادان بدون خطر عوارض جانبی منفی استفاده می شود.

 

15-ازسندرم تخمدان PCOS جلوگیری می کند

روغن نعناع به تعادل سطوح نوسان هورمون کمک می کند و در نتیجه از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز جلوگیری می کند.

 

خواص روغن نعناع

خواص روغن نعناع

16-هضم غذا را بهبود می بخشد

روغن نعناع یک ماده ضد نفخ است و بنابراین به دفع گاز اضافی کمک می کند. همچنین برای کسانی که کم اشتها هستند مقوی خوبی است و به مشکلات نفخ، درد شکم، بیماری حرکت، حالت تهوع و ناراحتی معده کمک می کند. تحقیقات اولیه ثابت کرده است که وقتی با روغن زیره ترکیب شود، می توان از آن برای درمان سوزش سر دل استفاده کرد. مردم اغلب چند قطره روغن نعناع فلفلی را در یک لیوان آب می ریزند و بعد از غذا می نوشند تا به هضم غذا کمک کند.

 

17-استرس را کاهش می دهد

مانند بسیاری از اسانس های دیگر، نعناع فلفلی به دلیل طبیعت طراوت بخش خود می تواند استرس، افسردگی و خستگی ذهنی را تسکین دهد. همچنین در برابر اضطراب و بیقراری موثر است. علاوه بر این، فعالیت ذهنی را تحریک می کند، ذهن را پاک می کند و شناخت را تقویت می کند.

 

18-اسپاسم را برطرف می کند

روغن نعناع فلفلی برای گاستروسکوپی، کولونوسکوپی و در حین تنقیه باریم دو کنتراست که در داخل مجرا استفاده می شود بسیار موثر است. فواید بیشتر روغن نعناع که ممکن است ناشی از خواص ضد اسپاسم آن باشد در حال بررسی است.

 

19-از عفونت ادراری (UTI) جلوگیری می کند

روغن نعناع را می توان برای عفونت های دستگاه ادراری (UTI) استفاده کرد. اگرچه به طور سنتی استفاده می شود، تحقیقات علمی رسمی هنوز برای درک جزئیات این ویژگی خاص در حال انجام است. روغن نعناع دارای خواص ضد باکتریایی فراوانی است که ممکن است دلیل اصلی این باشد که چرا می تواند اثرات و دفعات عفونت های دستگاه ادراری را در کاربردهای جایگزین کاهش دهد.

 

20-ایمنی را تقویت می کند

روغن نعناع می تواند ایمنی فرد را در برابر بیماری های مختلف تقویت کند و معمولاً توسط افرادی با سیستم ایمنی ضعیف یا افرادی که به نظر می رسد اغلب از بیماری رنج می برند استفاده می شود. روغن نعناع همچنین دارای اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی است، به همین دلیل است که از آن در بسیاری از درمان‌های جایگزین استفاده می‌شود. این ماده از کافور، منتول و کارواکرول تشکیل شده است که به برخی از گونه های باکتریایی خطرناک مانند E. coli، سالمونلا و عفونت های استاف مقاوم هستند.

 

خواص روغن نعناع

خواص روغن نعناع

21-گردش خون را بهبود می بخشد

اثرات محرک روغن نعناع فلفلی برای افزایش گردش خون نشان داده شده است. مطالعات نشان داده است که به محض تماس بخار اسانس با انتهای انتهای عصب بویایی، ضربان نبض و گردش خون افزایش می یابد. اثر محرک افزایش گردش خون به اکسیژن رسانی به اندام های بدن و افزایش متابولیسم کمک می کند. این منجر به عملکرد شناختی بالاتر و محافظت در برابر بیماری های عصبی می شود. علاوه بر این، افزایش گردش خون می تواند دیابتی ها را از عوارضی که از قبل به دلیل عدم تعادل سطح گلوکز در معرض خطر قرار دارند، جلوگیری کند.

 

22-از تبخال جلوگیری می کند

روغن نعناع بخشی از برخی مطالعات اولیه به عنوان یک عامل ضد ویروسی بوده است که می تواند شانس عفونت تبخال و شیوع مجدد را کاهش دهد.

 

23-سایر مزایای

روغن نعناع به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی، بوی بد دهان (یا بوی بد دهان) را از بین می برد، به مبارزه با میکروب ها و دندان درد کمک می کند. جای تعجب نیست که این ویژگی ها به این معنی است که به خمیر دندان های متعدد اضافه می شود. گاهی اوقات، استنشاق بخار روغن می تواند ضد التهاب و ضد درد باشد، بنابراین حتی می توان آن را به اکسیژن بعد از عمل، به ویژه پس از جراحی های دهان، اضافه کرد.

 

خواص روغن نعناع

خواص روغن نعناع

موارد مصرف روغن نعناع

  1. شامپو: برای درمان شوره سر و شپش می توانید روغن نعناع را با شامپو خود مخلوط کنید. روغن نعناع را می توان در بسیاری از محصولات دیگر مو و راه حل های جایگزین برای طاسی، شوره سر و سایر بیماری های مرتبط با مو نیز یافت.
  2. دافع حشرات: کنه ها، مورچه ها، عنکبوت ها، سوسک ها، موش ها و سایر حشرات را می توان با استفاده از روغن نعناع به راحتی از خانه دور نگه داشت.
  3. مراقبت از ناخن: تحقیقات قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد استفاده موضعی از روغن می تواند احتمال عفونت قارچی ناخن را کاهش دهد.
  4. دندان درآوردن: از مخلوط روغن نعناع و روغن نارگیل (نسبت 1:1) برای کمک به کودک خود برای تحمل درد دندان درآوردن استفاده کنید. می توانید آن را به آرامی روی لثه های آنها بمالید.
  5. آفتاب سوختگی: روغن نعناع با آبرسانی به پوست سوخته و تسکین درد، یک دستور العمل خانگی برای آفتاب سوختگی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

هشدار: استفاده بیش از حد از روغن نعناع خطراتی دارد، از جمله موارد زیر:

واکنش های آلرژیک مانند گرگرفتگی، اسپاسم زبان و زخم های دهان
سوزش سردل
سردرد
سوزش مقعد

 

فواید روغن اکالیپتوس

فواید اسانس اکالیپتوس برای بدن/9 فواید غیرمنتظره

بخار درمانی

10 مزیت شگفت انگیز بخار درمانی برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا