پیری پوست

سه‌شنبه 9 آذر 1400 سلامت
پیری پوست

پیری پوست

نباید در استفاده از لایه بردارها دچار افراط شوید‎

همه ما تلاش می کنیم که پوست سالم و زیبایی داشته باشید و تمام توان خود را در مقابله با چین و چروک، لکه های قهوه ای، خطوط دور چشم و غیره به کار می گیریم. اما گاهی در این راه خطاهایی مرتکب می شویم که نتیجه عکس داده و منجر به پیری زودرس پوست می شوند. در این مطلب شما را بیشتر با این خطاها آشنا می کنیم.

درست است که لایه بردارها باعث تمیزی و رفع آلودگی های پوست می شوند، اما نباید در این کار دچار افراط شوید، چون باعث از بین رفتن لایه طبیعی محافظ پوست می شود و به این ترتیب پوست حساس و آسیب پذیر شده و در معرض پیری قرار می گیرد.

استفاده از لایه بردار مناسب به نوع پوست بستگی دارد. حین استفاده از آنها نباید پوست را با فشار زیادی بسابید. بهتر است به یک بار لایه برداری در هفته اکتفا کنید. باید بدانید که لایه برداری باعث می شود که کرم های دیگر تا عمق بیشتری در پوست نفوذ کنند. بنابراین لازم است که نوع آن به خوبی و با مشورت پزشک انتخاب شود.

شستشوی زیاد پوست

برخی از شوینده ها و ژل ها ، لایه چربی طبیعی پوست را از بین می برند. در واقع شستشوی زیاد پوست باعث آسیب پذیرتر شدن آن می شود. اگر مشاهده کردید که شوینده ای باعث خشک و کشیده شدن پوست تان می شود، نشان می دهد مناسب نیست.

بهتر است با توصیه پزشک صابونی حاوی روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن بادام انتخاب کنید.می توانید صابون را در آب حل کرده و محلول را به صورت ضربه ای و آرام به پوست بزنید. بعد از شستشو نیز بلافاصله کرم مرطوب کننده بزنید تا از تبخیر رطوبت آن جلوگیری شود.

انتخاب نادرست کرم ضدچروک

مانند هر نوع کرم دیگری، کرم ضدچروک نیز باید با دقت استفاده شود. نوع این کرم باید متناسب با نیاز پوست و جنس آن انتخاب شود. قبل از هر چیزی، کرم ضدچروک باید با اثرات اشعه های ماورای بنفش خورشید مقابله کند. البته یادتان باشد اگر قرار باشد که فقط یک کرم ضدچروک انتخاب کنیم، حتما کرم ضدآفتاب خواهد بود، چون بیشترین تاثیر را در پیشگیری از بروز چین و چروک ناشی از نور آفتاب دارد.

در گام بعدی لازم است که حدود سن سی سالگی کرم ضدچروک مخصوص پوست خودتان را تهیه کنید که به صورت کرم یا سرم وجود دارد. بهتر است کرم ضدچروک را به صورت مایل به سمت بالا و قسمت خارجی صورت بزنید. حواستان باشد که حین زدن کرم روی صورتتان چین ایجاد نکنید. از حرکات ملایم ضربه ای برای جذب کرم استفاده کنید. این کار باعث تحریک عضلات صورت می شود.

توصیه می کنیم پلک بالا، گوش ها، گردن و کناره گونه ها را فراموش نکنید.اگر امکانش را دارید به کرم ضدچروک تان چند قطره روغن گل سرخ یا آرگان اضافه کنید تا بدون چرب شدن پوستتان تاثیر آن بیشتر شود.

توجه داشته باشید که برخی از کرم های ضدچروک حاوی اسیدهای میوه (AHA) هستند که باعث احیای سلول های پوست می شوند.

می توان از این کرم ها بدون نگرانی برای پوست های چرب استفاده کرد، اما این کرم ها ممکن است باعث تحریک و قرمزی پوست های خشک شوند. در این صورت از کرمی استفاده کنید که میزان AHA آن بیش از 8 درصد نباشد.

آفتاب یکی از نخستین عوامل بروز چین و چروک و لک پوستی است‎

استفاده از مواد آرایشی قدیمی

لوازم آرایشی – بهداشتی نیز تاریخ مصرف دارند. تاریخ انقضای این محصولات بعد از باز شدن برای هر محصول زمان مشخصی دارد. به این ترتیب که برای محصولات مایع مانند شیرپاک کن، ریمل، کرم پودرهای مایع، ضدآفتاب و غیره به مدت 6 تا 9 ماه، برای محصولات جامد مانند رژ لب یک سال و برای عطر، لاک ناخن یا پودرها (مثل پنکیک) سه سال در نظر گرفته شده است. بعد از این محدوده زمانی محصولاتی که استفاده می کنید حاوی میزان زیادی باکتری خواهند بود و تاثیر خود را از دست خواهند داد.

متخصصان حوزه زیبایی معتقدند با اینکه هر محصول زیبایی به دلیل داشتن مواد نگهدارنده ، مدت زمان طولانی بدون میکروب قابل نگهداری و استفاده است، اما گذشت زمان باعث می شود که کیفیت آن دچار افت شود. بنابراین بهتر است تاریخ انقضا را بخصوص در محصولاتی مانند کرم ضدآفتاب جدی بگیرید.

عدم استفاده از کرم مرطوب کننده

هیچ گاه کرم مرطوب کننده صورت و بدن تان را فراموش نکنید. روزانه پوستتان را با این کرم مرطوب کنید و حدود یک و نیم لیتر آب بنوشید. این کار باعث می شود که دیرتر کارتان به استفاده از کرم ضدچروک بکشد، چون پوست نرم و مرطوب، کمتر و دیرتر دچار چین و چروک می شود.

متخصصان توصیه می کنند از کرم های سرشار از اسیدهای چرب استفاده کنید. همچنین می توانید از کرم های بر پایه اسیدهیالورونیک یا آلوئه ورا استفاده کنید که مانند یک اسفنج، آب را جذب می کنند.

پاک نکردن آرایش

تا می توانید کمتر آرایش کنید و بویژه در پاک کردن درست آن کوشا باشید، چون یکی از عواملی که باعث پیری زودهنگام پوست می شود پاک نکردن آرایش قبل از خواب است. در طی خواب شب، ترکیبات مواد آرایشی وارد پوست می شود و اثرات مخربی روی سلول ها می گذارند. توصیه می کنیم صبح نیز با یک پنبه آغشته به آب پاک کننده میسلار پوست خود را تمیز کنید تا آلودگی های آن از بین برود و برای استفاده از کرم ضدآفتاب یا مرطوب کننده آماده باشد.

تمیز نکردن قلموهای آرایشی

قلموهای آرایشی می توانند به لانه باکتری ها تبدیل شوند. بنابراین بهتر است هر ماه یک مرتبه آنها را با شامپو شسته و آب بکشید.

یادتان باشد که لوازم آرایشی بهداشتی خود را به کسی قرض ندهید و از لوازم افراد دیگر استفاده نکنید، چون پوست به میکروب های مخصوص خود عادت می کند، اما به میکروب های پوست دیگران واکنش نشان می دهد.

استفاده از روغن های مینرال در پوست های چرب

روغن های مینرال باعث تشدید میزان سبوم می شوند. این روغن ها در برخی کرم ها یا ترکیبات روغنی مانند وازلین وجود دارند. اگر پوست چربی دارید، بهتر است از روغن های گیاهی مانند روغن آرگان، روغن زیتون یا روغن آواکادو استفاده کنید، چون این ها منافذ پوست را مسدود نمی کنند. در حالت کلی نباید از محصولات بسیار چرب استفاده کنید.

خوب نخوابیدن

کم خوابی تاثیر خود را روی صورت می گذارد. افرادی که کم می خوابند دچار تیرگی پوست، گودی زیر چشم و رنگ پریدگی می شوند. برای مقابله با این مسائل و پیشگیری از پیری زودهنگام پوست باید هر شب 7 تا 8 ساعت در محیطی آرام، تاریک و با دمای مناسب بخوابید.

به عقیده برخی متخصصان می توان با ماساژ، گودی پای چشم را کاهش داد. به این ترتیب که با انگشت ها زیر چشم ها را به مدت 5 تا 10 ثانیه بمالید. کاهش گودی و تیرگی زیر چشم ها به بهداشت زندگی فردی نیز بستگی دارد. برای این کار باید از مصرف موادغذایی چرب، شیرین، شور، نوشیدن الکل و همچنین دیرشام خوردن پرهیز کنید. مصرف میوه های قرمز بخصوص انگور قرمز برای کاهش گودی زیر چشم مفید است.

عدم استفاده از کرم ضدآفتاب

برای مقابله با پیری پوست، از آن در برابر نور خورشید محافظت کنید. استفاده از کرم ضدآفتاب حتی در روزهایی که هوا ابری است لازم می باشد، چون ابرها نمی توانند مانع از رسیدن اشعه های ماورای بنفش به زمین و پوست ما شوند. یادتان باشد که علاوه بر پوست صورت، کرم ضدآفتاب را به گردن و دست هایتان نیز بزنید. آفتاب یکی از نخستین عوامل بروز چین و چروک و لک پوستی است.

پیری پوست

پیری پوست

افزایش مصرف کربوهیدارت‌ها

میگرن

پهلوی چپ

خواب راحت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا