اشرافی ترین غذای جهان خاویار سیاه

جمعه 26 اردیبهشت 1399 گوناگون
خاویار سیاه اشرافی ترین غذای جهان

خاویار از تخم ماهیان خاویاری یکی از  گرانترین غذاهای جهان است. ایران یکی از بزرگترین تولید کنند گان این غذای دریایی گران قیمت است .دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند.

فیل ماهی بزرگ‌ترین ماهی آب‌های داخلی ایران است که از نظر کیفیت خاویار رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده‌ است . هر ماهی خاویار  ۲ یا ۳ سال یک بار تخم ریزی می‌کند و بین ۱۴ و ۱۷ سالگی بالغ می‌شود .

خاویار یکی از اشرافی‌ترین صبحانه جهان محسوب می‌گردد. بعضی آن را به شکل خام یا همراه با زرده تخم مرغ  میل می‌کنند و افرادی نیز به آن را همراه با سبزیجات معطر یا قطعه کوچکی از نان و کره می‌خورند.

 

بیشتر بخوانید :کمیابترین خوراکی های جهان

 

خاویار یک ماده غذایی پر انرژی است که طعم و بویی بسیار خوشایند دارد. پروتین موجود در خاویار متشکل از اسیدهای آمینه آرزین، هیستامین، ایزولوسین، لیزین و میتونین است. چربی موجود در خاویار نیز به دو دسته عمده تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از «۲۵ درصد کلسترول» و «۷۵ درصد لستین».

با مصرف خاویار از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می شود ، برای اینکه در خاویار غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا۳ بسیار بالاست.

مصرف خاویار خصوصا خاویار ارگانیک که سموم، مواد شیمیایی و آفت کش‌ها نداشته باشد ، در زنان باردار باعث افزایش رشد مغز، چشم و هوش جنین می‌شود. همچنین  در ورزشکاران موجب افزایش عضلات و بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

Image result for خاویار

مصرف خاویار در  بیماران تحت شیمی درمانی توصیه می‌شود چون که موجب افزایش قوای جسمی می‌شود.در ایران  سواحل بندر ترکمن  مهم‌ترین محل صید ماهیان خاویاری است که به تنهایی نیمی از خاویار ایران در آنجا صید می‌شود.

Image result for خاویار

در حال حاضر، مزارع زیادی برای پرورش ماهی  خاویاری در کشور وجود دارد که بیشتر  آن‌ها در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان قرار دارند و مابقی نیز در بقیه استان‌ها مانند هرمزگان، فارس، قم، خوزستان و … پراکنده شده‌اند.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خاویار در جهان است و کشورمان سالانه در حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون بچه ماهی خاویاری از گونه قره برون را در دریا رها می‌سازد.

خاویار  64 درصد چربی، 35 درصد پروتئین، و تنها یک درصد کربوهیدرات دارد.یک قاشق غذاخوری خاویار، حاوی  40 کیلوکالری انرژی، 4 گرم پروتئین و 3 گرم چربی می باشد .  چربی‌های اشباع آن پایین و بر عکس چربی‌های غیر اشباع  در آن بالاتر است، بنابراین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا-3 است و همچنین  30 درصد کلسترول روزانه را داراست.

قیمت طلا، دلار، سکه امروز

آخرین قیمت‌ سکه، طلا و دلار دربازار امروز ۱۳۹۹/۲/۲۷

کشوره های که صفر اسکناس هایشان بر باد رفت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا