خانواده سالم/ رابطه سالم والدین و فرزند نتایج سالمی را به همراه دارد

یکشنبه 23 آبان 1400 موفقیت
خانواده سالم

خانواده سالم اصلی ترین نهاد تربیتی جامعه

فرزندپروری یک هنر است، در حالی که برخی در آن طبیعی هستند، برخی دیگر باید در مورد آن بیاموزند تا بهتر عمل کنند. در هر صورت، تجهیز خود به دانش مربوطه می تواند به شما در این روند کمک کند. به خصوص، اگر احساس می کنید که فرزندتان اخیراً ارتباطش قطع شده یا عصبانی شده است، وقت آن است که علائم را بشناسید و روی تقویت رابطه خود با فرزندتان تمرکز کنید.

از آنجا که خانواده اصلی ترین و مهم ترین  نهاد تربیتی جامعه است، باید سالم باشد.  خانواده ای سالم است که میان افراد آن به خصوص  پدر ومادر و فرزندان رابطه درستی حاکم باشد.

برای رسیدن به رابطه سالم، اصول و شیوه هایی وجود دارد که پدر ومادر باید دانایی و مهارت لازم را داشته باشند تا بتوانند با این اصول پیوند روحی و فکری با اعضای خانواده برقرار نموده، نقش تربیتی خود را اعمال نمایند.

در این مطلب با هدف  ایجاد  اصول و شیوه های موثر ارتباط با فرزندان ضمن اشاره به انواع ارتباطات (کلامی و رفتاری) به اصول حاکم بر ارتباط موفق می پردازد؛ زیرا تحقیقات نشان داده است عدم هماهنگی پیام های کلامی و غیر کلامی می تواند مانع ارتباط روشن وموثر بین افراد شود.

اصولی همچون؛ اصل دانایی، اصل آشناسازی با واقعیت ها، اصل احساسات و ایجاد امنیت روانی، اصل اعتدال، اصل تعدیل انتظارات و… از جمله اصولی هستند که در این مقاله با توجه به آیات و روایات مورد بحث و بررشسی قرار گرفته اند.

نتیجه تحقیق مزبور نشان می دهد والدین باید از شیوه ها و راهکارهای مناسب در برقراری ارتباط با فرزندان آگاهی داشته باشند. برای مثال در دوران کودکی با محبت کردن، بازی کردن و… می توان به کودک شخصیت داد و با ایجاد امنیت روحی و روانی ارتباط موثری با او برقرار کرد، در حالی که در دوران نوجوانی وضع به گونه ای دیگر است و با ایجاد عزت نفس، تقویت اعتماد به نفس و… می توان زمینه های رشد و کمال نوجوان را فراهم نمود و راه ارتباط با او را فراهم کرد.

 

 

خانواده اصلی ترین نهاد تربیتی جامعه

 

در اینجا یک بینش کوتاه در مورد چگونگی پیمایش موفقیت آمیز چنین سناریوی چالش برانگیزی وجود دارد.

گذراندن زمان باکیفیت با فرزندتان:

زمان با کیفیت به زمانی اطلاق می‌شود که به نوعی مهم با فرزندتان سپری می‌شود. زمان آن فرا رسیده است که برای توجه کامل و بی تقسیط به فرزند خود در نظر گرفته شده است. به گفته روانشناسان، گذراندن زمان با کیفیت با فرزندان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا به تقویت پیوند بین شما و فرزندتان، درک بهتر فرزندتان و ایجاد احساس مهم بودن و دوست داشتن فرزندتان کمک می کند. مشکلات رفتاری کودک شما ممکن است به این دلیل باشد که او وقت بیشتری از شما می خواهد.

 

تقویت مثبت برای ترویج رفتارهای خوب:

به عنوان والدین، بسیار طبیعی است که بخواهید فرزندتان مطیع باشد و از رفتارهای بد عاری باشد.

 

خانواده اصلی ترین نهاد تربیتی جامعه

خانواده اصلی ترین نهاد تربیتی جامعه

 

نادیده گرفتن رفتارهای منفی برای از بین بردن آنها:

گاهی اوقات، به عنوان والدین، باید از اشتباهات یا رفتارهای بد کودک خود چشم پوشی کنید تا آنها را از بین ببرید. این بدان معناست که سرزنش کردن فرزندتان از شکست یا دلسرد کردن او که به اندازه کافی خوب نیست، زیرا او رفتار خوبی ندارد، می تواند به فرزندان شما آسیب روانی وارد کند و به هیچ وجه نمی تواند آنها را به فرد بهتری تبدیل کند. گاهی اوقات نادیده گرفتن برخی از اشتباهات، شکست ها یا رفتار بدشان می تواند به آنها در غلبه بر ایراداتشان کمک کند.

 

شناخت مراحل روانی-جنسی کودکی:

به گفته روانشناسان، پنج سال ابتدایی زندگی کودک است که نقش مهمی در شکل گیری شخصیت بزرگسالی او دارد. همانطور که کودک به رشد خود ادامه می دهد، بسته به تخلیه تمام انرژی جنسی یا میل جنسی انباشته شده، تنش و لذت با آن افزایش می یابد. از آنجایی که مراحل روانی-جنسی کودک در رشد شخصیت او اهمیت زیادی دارد، درک آن برای والدین برای بهبود کیفیت رابطه شما با فرزندانشان بسیار مهم است.

اطمینان از یک رابطه عملکردی و سالم بین شما و فرزندتان بهترین راه برای تقویت حس تعهد، توجه، ارتباط و همکاری است. همچنین، ارتباط سالم بین شما و فرزندتان می‌تواند به کاهش تعارضات و استرس کمک کند و در عین حال ذهن‌های جوان را به انتخاب‌های سالم در زندگی و تعیین ارزش‌های فردی قوی تشویق کند.

 

ganone frekans

قانون فرکانس چیست؟

آلبالو فروش

راز موفقیت معروف ترین آلبالو فروش تهران

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا