حکم شرعی فرو بردن تمام سر در آب

سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1398 گوناگون
حکم شرعی فرو بردن تمام سر در آب برای روزه‌دار چیست؟  از نظر اکثر مراجع تقلید، یکی از مبطلات روزه فرو بردن تمام سر در آب است؛ البته برخی از مراجع نظر نسبتا متفاوتی در این زمینه دارند. بطور مثال آیت‌الله سیستانی فرو بردن تمام سر در آب را موجب باطل شدنِ روزه نمی‌دانند و حکم دیگری برای این مسئله قرار داده‌اند. در ادامه، به بررسی این باطل‌کننده‌ی روزه و مسائل مربوط به آن نظیر شنا در استخر، افتادن ناگهانی در آب، استفاده از لباس غواصی و نظر سایر علما درباره‌ی این مسئله خواهیم پرداخت.

۱. دیدگاه آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و شبیری زنجانی

فرو بردن تمامِ سر درآب بصورت عمدی، برای روزه‌دار حرام است و موجب باطل‌شدن می‌شود. توجه داشته‌باشید که تفاوتی ندارد که بقیه‌ی بدن شما در آب باشد یا بیرون از آب چرا که در هرصورت اگر سر شما بصورت کامل در آب فرو برود، روزه‌تان باطل است. البته آب ریختن بر سر بوسیله پارچ آب، دوش آب و … باعث باطل‌شدنِ روزه نمی‌شود و روزه‌دار برای استحمام‌کردن با مشکلی مواجه نیست، ولی برای شنا مسئله فرق می‌کند.

۲. نظر آیت‌الله سیستانی

آیت‌الله سیستانی نظر متفاوتی در این زمینه دارند؛ ایشان معتقد هستند که فروبردن تمام سر در آب موجب باطل‌شدنِ روزه نمی‌شود ولی کراهت شدید دارد.

۳. نظر آیت‌الله خامنه‌ای

آیت‌الله خامنه‌ای معتقد هستند که فروبردن تمام سر در آب، محل اشکال است و بنابر احتیاط، باید آن روزه را قضاکرد. البته باید به این مسئله توجه داشته‌باشید که سایر مراجع تقلید، در این زمینه نظر متفاوتی دارند و مقلدان آن مراجع، باید نظر دقیق ایشان را در این زمینه جویا شوند

 

فرو بردن نیمی از سر در آب

فرو بردن تمام سر در آب، باعث باطل‌شدنِ روزه می‌شود ولی فرو بردن سر در آب بصورتی که ابتدا نیمی از سر را داخل آب ببریم و بعد از آن که از آب خارج کردیم، نیم دیگر را داخل آب ببریم،روزه را باطل نمی‌کند. البته این مسئله درباره موی سر صدق نمی‌کند. مو به عنوان قسمتی از سر محسوب نمی‌شود و اگر تمام سر بجز موها داخل آب برود، بازهم روزه باطل می‌شود.

شک به فرو رفتن تمام سر در آب

اگر روزه‌دار شک کند که آیا تمام سر در آب فرو رفته است، روزه‌اش صحیح است و نیاز به قضا کردن ندارد.

افتادن ناگهانی در آب

اگر بصورت اتفاقی و ناخودآگاه، تمامِ سر روزه‌دار داخل آب برود، روزه‌اش باطل نمی‌شود اما باید فورا سر خود را از آب خارج کند.

فراموش‌کردن روزه

اگر روزه‌دار فراموش کند که روزه است و سر خود را بصورت کامل در آب فرو کند، روزه‌اش صحیح است. البته اگر در این حین متوجه شد که روزه است، باید فورا سر خود را از آب خارج کند.

شنا برای روزه‌دار

شناکردن بصورتی که تمام سر در آب فرو رود، مطابق با دیدگاه اکثر مراجع تقلید باعث باطل‌شدن روزه می‌شود و روزه‌دار باید از این عمل دوری کند. البته رفتن به استخر برای روزه‌دار مانعی ندارد ولی باید دقت کند که تمام سرش داخل آب نرود. توجه داشته‌ باشید که حتی اگر تمام بدنش بجز قسمتی از سر بیرون از آب باشد، روزه‌اش اشکالی ندارد. البته نباید فراموش کنیم که مطابق با نظر آیت‌الله سیستانی، شناکردن به نحوی که تمام سر در آب فر و برود، روزه را باطل نمی‌کند ولی کراهت شدید دارد.

غواصی برای روزه‌دار

شایان ذکر است که برخی مراجع تقلید، شنا کردن با لباس غواصی را برای روزه‌دار جایز می‌دانند و شناکردن با این شرط را باعث باطل‌شدن روزه نمی‌دانند. البته در میان مراجع در این‌ باره اختلاف نظر وجود دارد و برخی از مراجع  اظهار کرده‌اند که اگر لباس غواصی به نحوی باشد که به سرِ روزه‌دار بچسبد، روزه را باطل می‌کند و روزه‌دار باید یا از این کار اجتناب کند یا از لباسی استفاده کند که به سر روزه‌دار نچسبد. ( لباسی که برای حفاظت سر از خیس‌شدن، کلاه داشته‌باشد)

آب مطلق

در اصطلاح فقهی، به آب بدون هیچ ناخالصی آب مطلق می‌گویند. یعنی گلاب و دیگر مایعات در شمار آب‌های مطلق قرار نمی‌گیرند. بعضی از مراجع تقلید بیان کرده‌اند که تفاوتی ندارد روزه‌دار سر خود را در آبِ مطلق یا آب غیر مطلق (نظیر گلاب) فرو کند؛ در هرصورت حکم شرعی چنین است که روزه باطل می‌شود.

نجات از غرق

اگر روزه‌دار برای نجات‌دادنِ شخص دیگری شنا کند درحالی‌که سرش در آب فرو رود، روزه‌اش باطل است. البته چنانکه قبلا اشاره شد، این عمل مطابق با فتوای آیت‌الله سیستانی، باعث باطل‌شدنِ روزه نمی‌شود.

نتایج لاتاری ۲۰۲۰ و برندگان گرین کارت آمریکا مشخص شدند

تاریخ شروع و پایان ماه رمضان 98

تاریخ شروع و پایان ماه رمضان 98

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا