حمید عسکری: به هیچ وجه مافیای موسیقی نداریم!

شنبه 6 مرداد 1397 سینما

حمید عسکری: به هیچ وجه مافیای موسیقی نداریم!

حمید عسکری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

روزنامه هنرمند/ حمید عسکری خواننده نام آشنای موسیقی پاپ ایران نیاز به معرفی چندانی ندارد. او در سال هشتاد و پنج با آلبوم کما توانست در دنیای شلوغ موسیقی اسم خود را مطرح کند و برخلاف اکثر خواننده هایی که زود چهره و زود هم فراموش می شوند توانست جایگاه خود را در بین برندهای مارکت موسیقی داخلی حفظ کند. با حمید عسکری که ترانه های «قسمت»، «ستاره»، «وقت رفتن» و «خاطره» با صدای او در ذهن مخاطبان مانده و متولد بیست مهر پنجاه و هفت در آبادان است، گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.

 

خواننده ای هستید که استیج را خوب اجرا می کنید، چرا به نسبت خیلی از خواننده ها اجراهای کمتری دارید؟

 مردم از خواننده ای که بیشتر دوست دارند بیشتر استقبال می کنند، در نتیجه هر کسی که بیشتر کنسرت می گذارد بیشتر مورد توجه مردم است و کسانی که کمتر کنسرت می گذارند به همان نسبت کمتر، به خاطر این که آنها از من بیشتر طرفدار دارند.

 

کار خوانندگان دیگر را هم دنبال می کنید و به نظر شما خواننده ای داریم که برای نسل های بعد ماندگار شود؟

بله دنبال می کنم و باید زمان بگذرد تا مشخص شود، از الان نمی شود نتیجه گیری کرد.

 

خودتان را در بین این خواننده ها می دانید؟

عرض کردم که باید سی سال بگذرد تا ببینیم شده ایم یا نه!

 

مافیای موزیک چقدر وجود دارد؟

 مافیای موزیک به هیچ عنوان وجود ندارد، من الان یازده سال است که دارم فعالیت می کنم و چنین پدیده ای را که شما می گویید هنوز ندیده ام. شما بر اساس توانایی و استعداد پیشرفت می کنید و صحبت از مافیا و این مسائل فقط به خاطر نقاط ضعف خودتان است!

 

حسادت بین خواننده ها تا چه حد وجود دارد؟

 مثل همه کارها، در یک اداره هم وقتی یک نفر ارتقاء شغالی می گیرد ممکن است همکارانش به او حسادت کنند، این در همه جای دنیا است ولی در ایران بیشتر، حسادت در وجود انسان هم است، مخصوصا در شغل و در جایی که رقابت وجود دارد حسادت هم وجود دارد.

 

تعداد خواننده ها هر روز در حال افزایش است، نظر شما در این مورد؟

 بهترین اتفاقی که می تواند برای موزیک بیفتد همین است. ما تعداد خواننده های مان نسبت به جمعیت کم است و به نظر من هنوز جا دارد که خواننده ها چند برابر شوند و اتفاق خوبی است.

 

شش آلبوم داشته اید، به نظر می آید موفق ترین آلبوم اولین آلبوم شما بوده است، نظر شما چیست؟

 همین الان بزرگترین خواننده های دنیا را هم که اسم بیاورید، من به شما می گویم که به هر حال یک آلبوم از آلبوم های دیگر بیشتر استقبال شده است، معمولا این اتفاق برای خواننده ها در آلبوم اول بیشتر رخ می دهد چون با آن معروف می شوند و یک چیز طبیعی است.

 

جدا از آلبوم اول، از پنج آلبوم بعدی کدام موفق تر بوده است؟

 فکر می کنم در بازار، آلبوم «کما یک»، آلبوم «کما دو» و آلبوم «خوشبختی» از بقیه موفق تر بوده اند.

 

دو فیلم سینمایی بازی کرده اید، معیارتان برای وارد شدن به دنیای بازیگری؟

 وسوسه ای بود که همیشه مخصوصا در میان هنرمندان است که دوست دارند در صنف بغلی هم فعالیت کنند. صنف بغالی هم همینطور، برای همین می بینید که خواننده ها فیلم بازی می کنند و هنرپیشه ها آلبوم می دهند، یک چیز کاملا طبیعی است که در همه دنیا این موضوع وجود دارد.

 

حمید عسکری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

پس شما به عنوان خواننده ای که وارد سینما شده با ورود بازیگرها به دنیای موسیقی موافقید؟

 اصلا به من ارتباطی ندراد که موافق باشم یا نباشم، اما اگر نظر شخصی من را می خواهید بدانید هیچ ایرادی ندارد، هر کسی اگر استعداد ی در هر زمینه ای دارد می تواند انجام دهد، مخصوصا برای خواننده ها وقتی که پیشنهاد سینمایی دارند این نشانه این است که آن خواننده در صنف خودش موفق بوده است که صنف همسایه می خواهد بیاید و از آن محبوبیت استفاده کند. به نظر من این یک مهر و امضا است که شما بسیار موفق هستید در صنف خودتان که حالا ما می خواهیم از این موفقیت استفاده کنیم برای کار خودمان. این باعث افتخار است که یک خواننده پیشنهاد سینمایی داشته باشد.

 

سینما را ادامه می دهید؟

 نه؛ ادامه نمی دهم!

 

ترانه هم می نویسید، نوشتن چقدر برای شما جدی است؟

 آلبوم کما یک، دو، سه و آلبوم خوشبختی را تقریبا بالای نود درصد ترانه های شان را خودم نوشته ام، آلبوم آخر تنها آلبومی است که من خودم در آن ترانه ندارم.

 

یعنی به سمتی می روید که کمتر ترانه بنویسید؟

 نه، اتفاقا الان دارم به سمتی می روم که فقط خودم بنویسم.

 

بچه داری چگونه است؟

هم شیرین و هم سخت است.

 

باعث شده که حضورتان در موسیقی کمرنگ تر شود؟

صددرصد، وقتی شما بچه دار می شوید، اگر آدمی باشید که خیلی حساس باشید روی بچه و خانواده تان و بخواهید به همسرتان کمک کنید، باید وقت بگذارید برای این کار و وقتی شما وقت می گذارید که وقت زیادی هم می خواهد، زمان کمتری دارید برای کار خودتان و تاثیر منفی روی کارتان می گذارد، البته این دائمی نیست و معمولا یک سال اول خیلی سخت است، الان روتین شده و شرایط بچه آسان تر، من هم تقریبا نود درصد وقتم را می گذارم برای موسیقی.

 

دوست دارید که فرزندتان «کارن» به سمت هنر مخصوصا خوانندگی بیاید؟

خوانندگی را خیلی کار ندارم ولی به سمت موزیک صددرصد، به خاطر این که تمام اطرافیان و دوستان درجه یک من در کار موزیک هستند، پدر کارن هم موزیسین است و احتمالا به صورت «اتوماتیکوار» به این سمت می آید که سراغ موسیقی برود.

 

هنرمندی هستید که استقلالی هستید، نمی خواهید برای این تیم بخوانید؟

 نه، اصلا از این کار خوشم نمی آید. من استقلالی هستم ولی این که کاری بخوانم اصلا، کلا با این فضاها خیلی راحت نیستم.

 

اوقات فراغت تان را بیشتر چگونه می گذرانید؟

 با خانواده و اگر وقت شود فیلم می بینیم.

 

اهل کتاب خواندن نیستید؟

 قدیم ها کتاب می خواندم ولی سال هاست که نه، زیاد هم مهم نیست. توصیه ای که برای مردم دارم، کسانی که وقت نمی کنند یا حوصله زل زدن به کتاب را ندارند، اینها می توانند فیلم خوب ببینند، شما وقتی فیلم خوب می بینید انگار یک کتاب خوب خوانده اید، هیچ فرقی ندارد. فیلم در موضوعات مختلف است، کتاب هم در موضوعات مختلف است. خیلی از فیلم ها اصلا بر اساس داستان یک کتاب ساخته می شوند.

 

پس فیلم را به کتاب ترجیح می دهید؟

 اگر بخواهیم یک مقدار راحت تر صحبت کنیم و یک مقدار این پزهای روشنفکری و «خودپرسوادبینی» را کنار بگذاریم، واقعیت این است که دیدن یک فیلم درجه یک و خوب کمتر از خواندن یک کتاب نیست. مزیت آن این است که امروز آدم دیگر خیلی وقت ندارد که بنشیند و وقت زیادی برای کتاب خواندن بگذارد اما شما در دو، سه ساعت می توانید یک فیلم خیلی عالی را ببینید که تمام اطلاعات و مفاهیمی که در یک کتاب وجود دارد را شما در آن فیلم به کل خیلی راحت می بینید، به عقیده من مردم ما دیگر «کتاب خوان» نخواهند شد پس به جای این که تبلیغات را بگذاریم روی کتاب خواندن، بگذاریم روی فیلم دیدن و مردم را تشویق کنیم به فیلم دیدن و فیلم خوب دیدن، نه چارچنگولی! فیلم خوب که ترجیحا ایرانی هم نباشد چون تعداد فیلم های خوب ایرانی کم است.

 

در پایان، از آلبوم جدید و کارهای جدید صحبت کنید.

 آلبوم جدید که خبری نیست چون اصلا موسیقی دارد به سمتی می رود که در آن مسیر انتشار آلبوم نقش کمتری دارد چون لزومی ندراد. امروز به شکلی شده که تک تراک خیلی سریع منتشر می شود و بهتر می توانید کار کنید، نیازی به انتشار آلبوم نیست و برنامه ای برای آن ندارم اما برنامه برای تعداد زیادی تک تراک دارم و امسال در این زمینه خیلی فعال خواهم بود.

 

عباسعلی اسکتی

 

مرجع : سرپوش

عکس جدید امیر جعفری به عنوان مدل تبلیغاتی

عکس جدید امیر جعفری به عنوان مدل تبلیغاتی

سرنوشت سریال «سرزمین مادری» چه شد؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا