جگوار برقی و رولزرویس فانتوم کلاسیک؛ خودروهای ازدواج سلطنتی

سه‌شنبه 1 خرداد 1397 فناوری

 

در مراسم ازدواج شاهزاده هری و مگان مارکل از رولزرویس فانتوم IV مدل ۱۹۵۰ ملکه انگلیس و نسخه‌ی الکتریکی جگوار E تایپ زیرو با تجهیزات مدرن، استفاده شد.

مراسم عروسی شاهزاده هری با مگان مارکل به پایان رسید و یکی از جالب‌ترین قسمت‌های آن، استفاده از خودروهای بریتانیایی بود. دوشس (بانوی دوک) ساسکس در خودروی رولزرویس فانتوم IV مدل ۱۹۵۰ رانندگی کرد، که بسیار آشنا به نظر می‌رسید. این همان خودرویی است که برای ملکه الیزابت دوم ساخته شده بود، البته زمانی که هنوز له سلطنت نرسیده بود. در حقیقت این خودرو اولین رولزرویس متعلق به ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ است، که اختصاصی بودن آن را نشان می دهد.

1950 Rolls-Royce Phantom IV / خودروی کلاسیک رولزرویس فانتوم IV

به جز صاحبان متمول از خانواده سلطنتی، چه چیزی باعث می‌شود تا خودروی رولزرویس فانتوم IV مدل ۱۹۵۰ نسبت به دیگر محصولات برند بریتانیایی ویژه‌تر باشد؟ فانتوم IV فقط یکی از هجده خودرویی محسوب می‌شود، که رولزرویس بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ ساخت. توجه داشته باشید که همه این ۱۸ خودرو برای مشتریان خاص این برند بریتانیایی ساخته شدند که از طبقه اعیان انگلیس به شمار بودند. در حقیقت تنها اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا و دیگر سران دولت این فرصت را داشتند تا با شاهکار لوکس رولزرویس رانندگی کنند.

1950 Rolls-Royce Phantom IV / خودروی کلاسیک رولزرویس فانتوم IV

حضور مگان مارکل در رولزرویس فانتوم IV، پیوستن او به اعضای خانواده سلطنتی را با همان شیوه حمل‌ونقل کلاسیک، تائید کرد. کیت میدلتون آخرین فردی بود که در سال ۲۰۱۱ و طی سفر خود به وست‌مینستر ابی برای مراسم ازدواج سلطنتی با شاهزاده ویلیام از این خودروی رولزرویس فانتوم IV استفاده کرده بود.

1950 Rolls-Royce Phantom IV / خودروی کلاسیک رولزرویس فانتوم IV

در حال حاضر تنها ۱۶ دستگاه خودروی فانتوم IV در جهان وجود دارد، از جمله این خودرو که دوشس جدید در عروسی سلطنتی استفاده کرد. شاید بتوان ۱۵ دستگاه خودروی دیگر را در موزه‌ها و دیگر مجموعه‌های عمومی یا خصوصی پیدا کرد. با توجه به این‌که این خودروها قدمتی حدود ۶ دهه دارند، نمی‌توان با اطمینان گفت که همه‌ آن‌ها، مثل خودروی عروس سلطنتی، به خوبی حرکت کنند.

1950 Rolls-Royce Phantom IV / خودروی کلاسیک رولزرویس فانتوم IV

اما خودروی دیگری نیز در مراسم تازه عروس و داماد مورد استفاده قرار گرفت؛ نسخه‌ی الکتریکی جگوار E تایپ کلاسیک. خودروی عروس سلطنتی که از قلعه شروع به حرکت کرد، جگوار کلاسیک الکتریکی بود که از نوع ای‌-تایپ زیرو (E-type Zero) محسوب می‌شود. البته در ادامه مگان مارکل در خودروی لوکس رولزرویس فانتوم IV معروف ملکه قرار گرفت. خودروی الکتریکی جگوار کلاسیک در سال ۲۰۱۷ در رویداد تک فست (tech Fest) در لندن رونمایی شد و قرار بود که تا سال ۲۰۲۰ تمام محصولات تولیدی از این تیپ، برقی باشند.

Jaguar Classic electric E-type Zero / خودروی الکتریکی کلاسیک جگوار ای-تایپ زیرو

جگوار ای-تایپ زیرو براساس نمونه‌ی مدل ۱۹۶۸ بازتولید شده است که فرآیند تبدیل آن به خودروی الکتریکی در کارخانه جگوار لندرور در کاونتری – حدود ۱۶ کیلومتری کارخانه براونز لین که محصولات سری ای-تایپ در آن تولید می‌شوند- انجام گرفت. شاهزاده هری برای خروج از خانه در قلعه و رفتن به پذیرایی عصرانه در خانه فراگمور متعلق به شاهزاده چارلز، از خودروی الکتریکی جگوار ای-تایپ زیرو استفاده کرد.

Jaguar Classic electric E-type Zero / خودروی الکتریکی کلاسیک جگوار ای-تایپ زیرو

با قرار دادن باتری لیتیوم یون به جای پیشرانه ۶ سیلندر قدیمی خودرو و نصب موتور الکتریکی ۲۲۰ کیلووات و دنده کاهشی مستقر در پشت آن – به جای جعبه دنده چهار سرعته – خودروی برقی جگوار ای-تایپ زیرو عملا توزیع وزن خود را شبیه به نسخه اصلی بنزینی حفظ می‌کند. اگر چه خودروی برقی زیرو در واقع ۴۵ کیلوگرم سبک‌تر است که باید فرمان‌پذیری خوبی از خود ارائه دهد. یک شفت کمکی جدید، انرژی تولیدی موتور الکتریکی را به دیفرانسیل اصلی و گرداننده نهایی متصل می‌کند.

Jaguar Classic electric E-type Zero / خودروی الکتریکی کلاسیک جگوار ای-تایپ زیرو

عملکرد خودروی الکتریکی نسبت به مدل ۲۵۰ اسب بخاری اولیه بهبود می‌یابد و می‌تواند در زمان ۴.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ این در حالی است که مدل اولیه این آزمون را در زمان ۵.۵ ثانیه طی می‌کند. اگرچه با استفاده از آیرودینامیک و گرداننده نهایی، بیشینه سرعت خودروی الکتریکی مشابه مدل اصلی خواهد بود، اما جگوار لندرور آن را به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود نمی‌کند. با این حال جگوار ای-تایپ زیرو در زمان ۱۰ ثانیه به بیشینه سرعت خود دست می‌یابد که ۶ ثانیه سریع‌تر از مدل اصلی است.

Jaguar Classic electric E-type Zero / خودروی الکتریکی کلاسیک جگوار ای-تایپ زیرو

نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که با قرار دادن باتری و سیستم محرکه برقی جدید در فضایی که قبلا توسط پیشرانه و جعبه دنده خودروی اصلی پر شده بود، جگوار ای-تایپ زیرو می‌تواند بدون تغییر ساختاری قابل توجهی دوباره به مدل قبلی تبدیل شود. در واقع بدنه و تجهیزات داخلی خودروی الکتریکی به جز چراغ‌های LED (برای بهبود بهره‌وری انرژی) و پنل ابزار دیجیتال داشبورد، تغییر خاصی به خود ندیده است.

Jaguar Classic electric E-type Zero / خودروی الکتریکی کلاسیک جگوار ای-تایپ زیرو

مقاله‌های مرتبط:

مطمئنا خودروی برقی جگوار ای-تایپ زیرو دارای ویژگی‌های مدل اصلی نیست و اگرچه شعاع حرکتی آن به ۲۷۰ کیلومتر محدوده شده است، اما پروژه جالبی به نظر می‌رسد. تیم هنینگ مدیر جگوار لندرور کلاسیک اعتقاد دارد که بازگشت خودروهای کلاسیک به جاده، می‌تواند تجربه جالبی ایجاد کند.

هنینگ می‌گوید:

این ترکیب منحصربفرد در خودروی الکتریکی جگوار ای-تایپ زیرو، احساس رانندگی نفس‌گیری را برای سرنشینان ایجاد می‌کند. ما منتظر واکنش مشتریانمان هستیم، چرا که ما به طور مداوم شرایط بازار را بررسی می‌کنیم تا اگر واکنش مناسبی نشان داده شد، عرضه این خودروی برقی را آغاز کنیم.

خودروی الکتریکی جگوار کلاسیک ای-تایپ زیرو از فناوری توسعه یافته برای مدل جدید جگوار I-Pace استفاده می‌کند، که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد. جگوار هنوز تصمیم قاطعی برای تیراژ تولید خودروی الکتریکی کلاسیک خود نگرفته است و به نظر می‌رسد که همه چیز به علاقه مشتریان بستگی داشته باشد. به همین علت باید ببینیم که در آینده نزدیک چه واکنش‌هایی به ساخت و تبدیل این خودروی کلاسیک برقی نشان داده خواهد شد.

دانلود

منبع : زومیت

طرح مفهومی eVTOL؛ تاکسی هوایی آینده

اسکیزوفرنی علاوه بر مغز، قلب بیماران را هم مختل می‌کند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا