جنگ جهانی اول/حقایق جالب در مورد جنگ جهانی اول

جمعه 28 مرداد 1401 گوناگون ، تاریخی
جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول که به عنوان جنگ بزرگ نیز شناخته می شود، در سال 1914 پس از ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند اتریش آغاز شد. قتل او به جنگی در سراسر اروپا تبدیل شد که تا سال 1918 ادامه یافت.

جنگ جهانی اول از برجسته‌ترین رخدادهای تاریخ بشر است و به گونهٔ مستقیم و غیرمستقیم نقش بزرگی در تعیین تاریخ سدهٔ بیستم داشته‌است. این جنگ پایان چندین نظام سلطنتی در اروپا را رقم زد و مایهٔ نابودی چهار دودمان حکومتی هابسبورگ در اتریش، هوهن‌تسولرن در امپراتوری آلمان، آل عثمان در امپراتوری عثمانی و رومانوف در امپراتوری روسیه شد.

زمانی که جنگ تمام شد و قدرت های متفقین ادعای پیروزی کردند، بیش از 16 میلیون نفر – سربازان و غیرنظامیان – کشته شدند.

جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول

چه کشورهای در جنگ جهانی اول شرکت کردند

جنگ جهانی اول بین نیروهای متفقین و قدرت های مرکزی درگرفت در طول درگیری، آلمان، اتریش-مجارستان، بلغارستان و امپراتوری عثمانی (قدرت های مرکزی) علیه بریتانیای کبیر، فرانسه، روسیه، ایتالیا، رومانی، کانادا، ژاپن و … جنگیدند. ایالات متحده (قدرت های متفقین). به لطف فناوری‌های جدید نظامی و وحشت‌های جنگ خندق، جنگ جهانی اول شاهد سطوح بی‌سابقه‌ای از کشتار و ویرانی بود. اعضای اصلی قدرت های مرکزی آلمان، اتریش-مجارستان، امپراتوری عثمانی و بلغارستان بودند.

 

چگونه جنگ جهانی اول آغاز می شود

جرقه‌ای که جنگ جهانی اول را شعله‌ور کرد در سارایوو، بوسنی زده شد، جایی که آرشیدوک فرانتس فردیناند – وارث امپراتوری اتریش-مجارستان – به همراه همسرش سوفی توسط ملی‌گرای صرب گاوریلو پرینسیپ در 28 ژوئن 1914 به ضرب گلوله کشته شد. پرنسیپ و دیگر ملی گرایان در تلاش بودند تا به سلطه اتریش-مجارستان بر بوسنی و هرزگوین پایان دهند.

ترور فرانتس فردیناند زنجیره ای از رویدادها را به وجود آورد: اتریش-مجارستان، مانند بسیاری از کشورهای جهان، دولت صربستان را مسئول این حمله دانست و امیدوار بود که از این حادثه به عنوان توجیهی برای حل و فصل مسئله ملی گرایی صرب استفاده کند

دولت صربستان که متقاعد شده بود اتریش-مجارستان آماده جنگ است، به ارتش صربستان دستور بسیج را داد و از روسیه درخواست کمک کرد. در 28 ژوئیه، اتریش-مجارستان به صربستان اعلام جنگ کرد و صلح ضعیف بین قدرت های بزرگ اروپا به سرعت از بین رفت.

در عرض یک هفته، روسیه، بلژیک، فرانسه، بریتانیای کبیر و صربستان در برابر اتریش-مجارستان و آلمان صف آرایی کردند و جنگ جهانی اول آغاز شده بود.

جنگ‌ پس‌ از چهار سال‌ و با شکست‌ نیروی‌ دولت‌های‌ مرکزی‌ و با انعقاد اجلاس‌ صلح‌ پاریس‌ با شرکت‌ نمایندگان‌ ۳۲ کشور (آغاز: ۱۸ ژانویه‌ ۱۹۱۹) و پیمان‌ ورسای‌، در ۲۸ ژوئن‌ ۱۹۱۹به ظاهر پایان‌ یافت‌،
اما این‌ مذاکرات‌ و معاهده‌ها نه‌ تنها به‌ مشکلات‌ میان‌ کشورهای‌ قدرتمند جهان‌ پایان‌ نداد، بلکه‌ زمینه‌ را برای‌ وقوع‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ فراهم‌ ساخت‌.

 

چگونه جنگ جهانی اول تمام شد؟

نبرد در 11 نوامبر 1918 با توافق آتش بس عمومی توسط دو طرف پایان یافت. جنگ رسماً بین آلمان و متفقین با امضای معاهده ورسای پایان یافت.

جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول

 

حقایق جالب در مورد جنگ جهانی اول

-بیش از 65 میلیون مرد در جنگ شرکت کردند.

– نزدیک به 10 میلیون نفر در جنگ جان باختند

-از سگ ها در سنگرها برای انتقال پیام استفاده می شد. یک سگ پیام رسان آموزش دیده راهی بسیار سریع و قابل اعتماد برای انتقال پیام در نظر گرفته شد.

-آلمانی ها اولین کسانی بودند که در جنگ جهانی اول از شعله افکن استفاده کردند. شعله افکن های آنها می توانستند فواره های آتش را تا 130 فوت (40 متر) شلیک کنند.

-این اولین جنگ بزرگ بود که در آن از هواپیما و تانک استفاده شد.

-90رصد از 7.8 میلیون سرباز اتریش-مجارستانی که در جنگ شرکت کردند یا مجروح شدند یا کشته شدند.

-زمانی که بریتانیایی ها برای اولین بار تانک ها را اختراع کردند، آنها را “لندشیپ” نامیدند.

-گروه تروریستی مسئول ترور آرشیدوک فردیناند، دست سیاه نام داشت.

-دانشمند مشهور ماری کوری به تجهیز ون ها به دستگاه های اشعه ایکس کمک کرد تا پزشکان فرانسوی بتوانند گلوله ها را در مردان مجروح ببینند. این ون ها «پتیتز کوری» به معنای «کوری های کوچک» نامیده می شدند.

-موفق ترین خلبان جنگنده کل جنگ، خلبان جنگنده آلمانی مانفرد آلبرشت فریهر فون ریشتهوفن (1892-1918) یا “بارون سرخ” بود. او 80 هواپیما را بیشتر از هر خلبان جنگ جهانی اول سرنگون کرد.

– هزینه کل جنگ جهانی اول برای ایالات متحده بیش از 30 میلیارد دلار بود.

-قرارداد ۱۹۰۷ نیز به‌ حضور آشکار قوای‌ روس‌ و انگلیس‌ در ایران‌، رسمیت‌ بخشیده‌ بود.

-روس‌ها از ۱۹۰۹ در شمال‌ ایران‌ حضور نظامی‌ داشتند و حتی‌ از مردم‌ مالیات‌ می‌گرفتند.

-انگلیسی‌ها هم‌ عملاً اداره‌ امور بخش‌هایی‌ از جنوب‌ ایران‌ را به‌ دست‌ گرفته‌ بودند.

-ایران‌ فاقد نیروی‌ دریایی‌ و هوایی‌ بود و با نیروی‌ زمینی‌، که‌ عده‌ آن‌ را هفت‌ هزار تن‌ تخمین‌ می‌زنند، نمی‌توانست‌ در برابر تجاوز خارجی‌ از خود دفاع‌ کند

-این جنگ هزاران سرباز را دچار تغییر شکل و ناتوانی کرد. از جراحی ترمیمی برای ترمیم آسیب های صورت استفاده شد، اما از ماسک ها نیز برای پوشاندن وحشتناک ترین تغییر شکل استفاده شد. برخی از سربازان در تمام طول زندگی خود در خانه های سالمندان ماندند.

– جنگ جهانی اول دارای رتبه ششم کشنده ترین درگیری در تاریخ جهان است.

– چهار امپراتوری پس از جنگ جهانی اول فروپاشید: عثمانی، اتریش-مجارستان، آلمان و روسیه.

-جنگ جهانی اول همچنین به عنوان جنگ بزرگ، جنگ جهانی، جنگ ملل و جنگ برای پایان دادن به همه جنگ ها شناخته شد.

-. جنگ جهانی اول بین سالهای 1914-1918 در هر اقیانوس و تقریباً در هر قاره انجام شد. اما بیشتر نبردها در اروپا صورت گرفت.

– فرانسوی ها دارای چیزی بودند که سربازان آلمانی آن را تفنگ شیطانی می نامیدند. این توپ در 75 میلی متر تا 4 مایل دقیق بود. فرماندهان ارتش فرانسه ادعا کردند که تفنگ شیطانی آن در جنگ پیروز شده است.

-فروپاشی امپراتوری عثمانی پس از جنگ جهانی اول به متفقین کمک کرد تا نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهند. سوریه، اردن، عراق و فلسطین تحت عنوان اتحادیه ملل اعلام شدند. فرانسه اساساً کنترل سوریه و بریتانیا کنترل سه حکم باقی مانده را در دست گرفت.

-جنگ جهانی اول باعث تسریع پیشرفت های پزشکی شد. پزشکان مدیریت بهتر زخم و تنظیم استخوان ها را یاد گرفتند. هارولد گیلیس ، پزشک انگلیسی، پیشگام عمل جراحی پیوند پوست بود.

-جنگ جهانی اول ایالات متحده را به بزرگترین قدرت نظامی جهان تبدیل کرد.

زندگینامه چنگیز خان مغول

زندگینامه چنگیز خان مغول

اسکندر مقدونی

زندگینامه اسکندر مقدونی پادشاه مقدونیه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا