جنگل‌ های تازه کشف‌ شده و تأثیر آن‌ها بر شرایط آب و هوای زمین – فناوری

جمعه 9 تیر 1396 فناوری

تغییر آب و هوا و گرم شدن زمین از جمله مسائل مهم زیست‌محیطی هستند که جنگل‌های تازه کشف‌شده، امید برای بهبود این شرایط را افزایش می‌دهند.

بررسی‌ اخیر که درباره‌ی پراکندگی و گسترش جنگل‌ها در جهان صورت گرفته است، نشان از کشف ۴۶۷ میلیون هکتار جنگل و مناطق پوشیده از درخت در جهان دارد. وسعت این مناطق سرسبز و جنگلی تقریبا با ۶۰ درصد وسعت و گستردگی استرالیا برابر است. با در نظر گرفتن این مناطق جنگلی که به‌تازگی کشف شده‌اند، میزان وسعت جنگل‌ها و مناطق سرسبز که سطح کره زمین را پوشانده‌اند حدودا ۹ درصد افزایش می‌یابد؛ بنابراین تخمین‌ زده می‌شود که میزان کربن ذخیره‌شده در گیاهان جنگل‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

جنگل‌های جدید ۹ درصد به میزان جنگل‌های کشف‌شده تا به امروز می‌افزاید

این جنگل‌های جدید به دنبال مطالعاتی انجام‌شده درباره‌ی سرزمین‌های خشک و کم‌‌آب کشف شده‌اند. مناطق خشک و کم‌‌آب از این جهت اهمیت دارند که در این مناطق، میزان آبی که از طریق بارندگی به گیاهان می‌رسد نسبت به آبی که گیاهان از طریق تعریق و تبخیر از دست می‌دهند بسیار کمتر است. نتیجه‌ی این بررسی‌ها که در نشریه‌ی علمی ساینس منتشر شده، حاکی از آن است که در مناطق خشک و کم‌آب، ۴۵ درصد بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، مناطق جنگلی و پوشیده از درخت وجود دارد.

پراکندگی جنگل

بر طبق بررسی‌های انجام‌شده، این جنگل‌های تازه کشف‌شده در مناطقی قرار دارند که چندان عاری از سکنه نیستند. این مناطق عمدتا در قاره‌ی آفریقا، مناطق مرکزی هند، مناطق ساحلی استرالیا، شمال شرق برزیل و جنگل‌هایی در کانادا و روسیه هستند. در مناطق گرم و خشک آفریقا دو برابر آنچه تصور می‌شد مناطق پوشیده از گیاه و جنگل شناسایی شده است. اگرچه تراکم این جنگل‌ها بسیار اندک است؛ ولی از نظر کارشناسان کشف این مناطق برای بهبود شرایط اقلیمی و مقابله با تغییر آب و هوای زمین امیدوارکننده است.

شاید کمی عجیب به نظر برسد که چگونه این مناطق تا به حال ناشناخته باقی مانده‌اند. جواب احتمالی این است که به دلیل تراکم بسیار کم درختان در این مناطق، شناسایی و اندازه‌گیری وسعت این جنگل‌ها کار دشواری بوده است یا اینکه احتمالا به دلیل استفاده از تکنیک‌های قدیمی نقشه‌برداری، وجود این جنگل‌ها مورد تأیید قرار نگرفته است؛ امروزه با استفاده از تکنیک‌های جدید نقشه‌برداری، تراکم درختان و وسعت این جنگل‌ها قابل برآورد است. استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن بالا انجام این مطالعات را امکان‌پذیر کرده است؛ به‌طوری که محققان می‌توانند یک برآورد کلی درباره تعداد و تراکم درختان در منطقه داشته باشند.

جنگل

با در نظر گرفتن اینکه مناطق گرم و کم‌آب (مناطقی که حدودا ۴۰ درصد از سطح خشکی زمین را تشکیل می‌دهند) از آنچه قبلا تصور می‌شد، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار بیشتری دارند و درختان و مناطق جنگلی بیشتری را شامل می‌شوند، بسیاری از محققان معتقد هستند که این یافته‌ برای مقابله با تغییرات آب و هوا، یک فرصت استثنایی و منحصر به فرد ایجاد کرده است. پژوهشگران معتقد هستند با حفظ و نگهداری این جنگل‌ها می‌توان با تغییرات آب و هوا مقابله کرد.

وسعت جنگل‌های کشف‌شده، ۶۰ درصد وسعت استرالیا است

این مناطق خشک و کم ‌آب شامل برخی از اکوسیستم‌هایی می‌شوند که مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند یا اینکه در معرض نابودی قرار دارند. برخی از اکوسیستم‌های موجود در این مناطق از جمله اکوسیستم‌هایی هستند که در اثر تغییرات شدید آب و هوا و فعالیت‌های بخش‌های صنعتی و آلودگی‌های زیست‌محیطی در معرض خطر و نابودی کامل قرار گرفته‌اند. تغییرات آب و هوا باعث می‌شود این مناطق هرروز گرم‌تر و همچنین خشک و کم‌آب‌تر از گذشته شوند؛ در حالی که آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجادشده توسط انسان، آینده‌ی این مناطق را بدتر از وضعیت فعلی آن خواهد کرد.

مدل‌های آب‌‌وهوایی حاکی از آن اهستند که با توجه به شرایط خاص آب‌وهوای مناطق خشک و با گسترش گونه‌های گیاهی و زیستی این مناطق، می‌توان تا پایان قرن حاضر پوشش گیاهی این مناطق را به میزان ۱۱ تا ۲۳ درصد افزایش داد؛ این بدان معنا است که این جنگل‌ها می‌توانند به‌قدری گسترش یابند که در آینده بیش از نیمی از سطح خشکی‌های کره‌ی زمین را پوشش گیاهی فرابگیرد. با در نظر گرفتن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این جنگل‌های تازه کشف‌شده در بیابان‌زدایی، مقابله با تغییرات ‌آب‌و‌هوا و ذخیره‌ی کربن، اکنون این مسئله بسیار مهم است که وضعیت بهبود این جنگل‌ها به‌طور دائم مورد بررسی قرار بگیرد.

کشف این جنگل‌ها به‌طور قابل توجهی صحت و درستی مدل‌های آب و هوایی را که برای محاسبه‌ی میزان کربن ذخیره‌شده در جنگل‌ها به کار می‌رود، مورد تأیید قرار می‌دهد و به‌طور کلی برنامه‌ریزی‌های مربوط به شرایط اقلیمی و آب و هوا را بهبود می‌بخشد. بنابراین کشورها با محاسبه‌ی میزان ذخیره کربن در جنگل‌ها، می‌توانند موفقیت و پیشرفت خود را در جهت اهداف کنوانسیون تغییر آب و هوا، پیمان کیوتو و توافق آب‌وهوایی پاریس بسنجند.

بررسی‌های جدید افزایش میزان کلی ذخیره‌ی کربن در جنگل‌های جهان را نشان می‌دهند که این افزایش ۱۵ تا ۱۵۸ گیگاتن تخمین زده می‌شود؛ این بررسی‌ها افزایش ۲ تا ۲۰ درصدی ذخیره‌ی کربن و اطلاعات صحیح‌تری درباره‌ی وضعیت فعلی ذخیره‌ی کربن در جنگل‌ها و میزان اُفت آن را نشان می‌دهند. اطلاعات به‌دست‌آمده، پایه و اساس برنامه‌ریزی‌های آینده برای بهبود وضعیت محیط زیست خواهند بود؛ همچنین می‌توان از آن‌ها در ارائه‌ی مدل‌های آب و هوایی کمک گرفت.

کشف این جنگل‌ها و بررسی‌های انجام‌شده، همچنین بر اهمیت حفظ و نگهداری و گسترش این مناطق جنگلی تأکید می‌کند. این تحقیقات با کمک محققانی از ۱۴ سازمان علمی-پژوهشی از سرتاسر جهان و بخش Global Forest Survey از سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد انجام شده است.


منبع : زومیت

فیلتر کردن خودکار کامنت ها در لایو ویدیو و پست های اینستاگرام - فناوری

دولتی ترین خودروهای ایران-فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا