جنجال مغز‌های کوچک زنگ‌زده!

دوشنبه 2 مهر 1397 سینما

جنجال مغز‌های کوچک زنگ‌زده!

فیلم مغز‌های کوچک زنگ‌زده,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

چند وقتی می‌شد که خبری از واژه‌هایی چون تحریم فیلم‌ها در سینمای ایران نبود. یعنی بعد از آخرین ماه‌های مدیریت تیم جواد شمقدری بر سینما که حوزه هنری با همراهی عده‌ای از سینماگران اصلاح‌طلب پروژه تحریم فله‌ای فیلم‌های اجتماعی را اجرایی کرد، این اتفاق با شیبی تند کمرنگ و کمرنگ‌تر شده بود، تا امسال که دیگر فیلمی درگیر این معضل نشده بود. اما دیروز خبر رسید که مدیران حوزه هنری یک‌بار دیگر یاد این موضوع افتاده‌اند و قصد دارند فیلمی دیگر را از پرده سینماهای تحت مدیریت‌شان دور کنند.

 

روز گذشته با انتشار خبر تحریم فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده به کارگردانی هومن سیدی که قرار بود از ۴ مهرماه به سرگروهی سینما آزادی اکران شود، آغاز دوباره تحریم فیلم‌ها رسانه‌ای شد. بلایی که به ‌سیاق همیشه بر سر یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سال نازل شده و مدیران حوزه به جای این‌که تیغ تیز برخوردهایشان را نثار فیلم‌های سبک و سطحی روی پرده کنند، دوباره یکی از بهترین و البته تلخ‌ترین فیلم‌های سال را هدف گرفته‌اند. ساعتی بعد از انتشار این شایعه، با این‌که خبرگزاری صبا از قول سعید سعدی، تهیه‌کننده مغزهای کوچک زنگ‌زده عنوان کرد که مشکل اکران این فیلم حل شده است، اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد و فیلم در سینماهای حوزه هنری روی پرده نیاید، نمی‌توان گیوتین تحریم را دور از گردن این فیلم دانست.

 

پنجمین ساخته هومن سیدی بعد از فیلم‌های «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «خشم و هیاهو» که زمستان گذشته در نمایش جشنواره‌ای‌اش تحسین بسیاری از منتقدان و کارشناسان مستقل را به دست آورد و یکی از اصلی‌ترین رقبای فیلم‌های به‌وقت شام و تنگه ابوقریب بود، به گفته هومن سیدی ملودرام‌ترین کارش محسوب می‌شود و به لحاظ تکنیکی از زمین تا آسمان با کار‌های قبلی‌اش فرق دارد. فیلم برخوردها و روابط انسانی اعضای محله‌ای حاشیه‌ای را دستمایه روایت متفاوتش قرار داده و همین هم در روزهای جشنواره باعث بروز انتقاداتی شده بود که فیلم را به تلخی، خشونت و سیاه‌نمایی متهم می‌کردند. اتهامی که ظاهرا از نظر عده‌ای از مدیران حوزه هنری قابل قبول بوده و موجب ایجاد شایعه تحریم این فیلم، تنها چند روز قبل از اکران شد؛ شایعه‌ای که با وجود تکذیب از سوی تهیه‌کننده فیلم، به این دلیل که خود مدیران حوزه تاکنون درباره آن واکنشی نشان نداده‌اند، چندان هم بی‌پایه به‌نظر نمی‌رسد و هیچ بعید نیست تکذیب سریع سعید سعدی به‌ دلیل کاستن از حجم حواشی پیرامون فیلم باشد.

 

سعید سعدی البته ساعتی پیش از تکذیب خبر تحریم فیلم گفته بود که «باید حوزه هنری پاسخگوی این اتفاق باشد و من تا روشن‌شدن این موضوع پیگیر آن هستم».

 

بی‌شک در روزهای آتی اخبار بیشتری از این موضوع خواهیم شنید.

 

 

shahrv​and-newspaper.‎​ir

مرجع : سرپوش

رئیس سابق سازمان سینمایی: سينما نبايد ميدان جنگ سياسيون باشد

کارگردان فیلم «رفتن»: زنان فیلم‌های ما از مردان عاشق‌تر و قوی ترند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا