توصیه‌های یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ جهان به مؤسسان استارتاپ – فناوری

چهارشنبه 9 اسفند 1396 فناوری

سرمایه‌گذاران برتر چه استارتاپ‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند و چه انتظاراتی از کارآفرینان و تیم مدیریتی شرکت‌ها دارند؟

در طول ۲۰ سال گذشته، نیهال مهتا روی ۲۰۰ شرکت موفق، ازجمله Ipsh و LocalResponse سرمایه‌گذاری کرده است. یکی از اولین شرکت‌هایی که نظر او را به خود جلب کرد، شرکت AdMob بود. مهتا اعتراف می‌کند که در آن زمان، هنوز تنها چیزی که از اصول سرمایه‌گذاری می‌دانست این جمله بود: «بفرمایید، چک!» اما همین شرکت ادموب، بعدها به مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار به گوگل فروخته شد.

امروزه مهتا یکی از باتجربه‌ترین و معتبرترین سرمایه‌گذاران جهان به شمار می‌رود که مدیریت جنرال پارتنرز را در انیاک ونچرز به عهده دارد؛ یک شرکت وی‌سی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار روی Airbnb، ساوندکلاود و شرکت‌های موفق و مشهور دیگر، سرمایه‌گذاری کرده است. اخیراً مهتا در مؤسسه‌ی رایز نیویورک، بهترین توصیه‌ها و مشاوره‌های خود را با کارآفرینان به اشتراک گذاشته است.

روی روابط متمرکز شوید

هنگامی‌که با یک سرمایه‌گذار ملاقات می‌کنید، اولویت اصلی خود را رابطه برقرار کردن با او قرار دهید. چهارچوب ذهنی معاملاتی خود را بررسی کنید. حتی اگر یک سرمایه‌گذار قصد نداشته باشد روی استارتاپ شما سرمایه‌گذاری کند، بازهم می‌تواند بازخوردهای ارزشمندی به شما ارائه کند؛ یا حتی ممکن است کسب‌وکار شما را به افرادی معرفی کند که مسیر پیشرفتتان را تغییر می‌دهند.

مهتا روزانه با ده‌ها کارآفرین ملاقات می‌کند که بیشتر این نشست‌ها، به سرمایه‌گذاری منجر نمی‌شوند. به گفته‌ی خود او، جنرال پارتنرز هرماه از ۵۰۰ استارتاپ دیدن می‌کند که نهایتاً با یکی از آن‌ها به توافق می‌رسد. ولی همه‌ی تلاش او این است که بنیان‌گذاران را به روابط سودمند تشویق کند. او معتقد است در عصر اوج گرفتن کراودفاندینگ، ارتباطات استراتژیک دقیقاً به‌اندازه‌ی دریافت چک سرمایه، ارزشمند هستند. او می‌گوید:

اگر بتوانم یکی از سرمایه‌گذاران شبکه‌ی خودم را به یک بنیان‌گذار مرتبط کنم، به یک برد سه‌جانبه دست پیدا می‌کنیم.

مهتا به لطف هزاران ارتباطی که بین شرکت‌ها و برندهای مشهور جهان به وجود آورده، عنوان «رولودکس انسانی» را از آن خود کرده است.

billion dollar market

به دنبال بازارهای میلیارد دلاری باشید

مهتا و تیم سرمایه‌گذاری‌اش، از بنیان‌گذارانی استقبال می‌کنند که از بازارهای بزرگ هراسی ندارند. او می‌گوید: «هنگامی‌که برای رسیدن به ستارگان خیز برمی‌دارید، شانس بیشتری برای فرود روی کره‌ی ماه به دست می‌آورید.»

اگر یک بازار میلیارد دلاری (کنایه از بازارهای بزرگ) را دنبال کنید، حتی اگر نتوانید مزیتی در آن به دست آورید، بازهم یک کسب‌وکار معتبر و پربها خواهید بود.

بررسی کنید که کدام بازارها پتانسیل امیدوارکننده‌ای دارند؟ وی‌سی‌ها روی چه صنایعی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ گوشی‌های همراه، رباتیک، واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده؟

دانش تکنیکی خود را افزایش دهید

مهتا زمانی که گزینه‌های بالقوه‌ی سرمایه‌گذاری را ارزیابی می‌کند، در جستجوی کارآفرینانی است که پروسه‌ی تولید محصول را از ابتدا تا به انتها، در دست خود دارند. او می‌گوید:

ما واقعاً مشتاق یافتن هم‌بنیانگذاران فنی هستیم؛ افرادی که کاملاً می‌توانند از عهده‌ی ساخت و تولید یک محصول برآیند و حتی حمل و انتقال کالا را تا حد ممکن خودشان انجام می‌دهند. ما می‌خواهیم مطمئن شویم با بنیان‌گذارانی مستقل وارد معامله می‌شویم که به تیم‌های دیگر متکی نیستند.

بسیار مهم است که بنیان‌گذاران بتوانند پیش از آنکه شرکتشان به سودآوری پایدار برسد، از خودشان و محصولشان پشتیبانی کنند. به همین دلیل باید جذب نیروهایی را که از مهارت‌های تکنیکی عالی برخوردارند، در اولویت قرار دهند.

اگر نمی‌توانید برترین نیروهای فنی را جذب کنید، لااقل در دوره‌های آموزشی عملی و تکنیکی شرکت کنید. بدون تردید می‌توانید بین دوره‌های مختلف آنلاین، دوره‌ای که مناسب و هماهنگ با کسب‌وکار شما است، بیابید.

ورود به بازارهای بزرگ و جهانی، مستلزم پس‌زمینه‌های فنی و علمی قوی است. بااین‌حال تأثیر روابط انسانی را در پیشرفت کسب‌وکارتان دست کم نگیرید: گاهی اوقات دسترسی به یک شبکه‌ی سرمایه‌گذاری معتبر، ارزشی بسیار بیشتر از دریافت یک چک برایتان ایجاد خواهد کرد.


منبع : زومیت

Portrait Lighting

چگونگی پیاده‌سازی ویژگی Portrait Lighting در آیفون 10

نسل جدید آئودی A6 معرفی شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا