ته چین / طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی قالبی با فر

پنج‌شنبه 21 مهر 1401 آشپزی
tah chine gorje farangy

ته چین  گوجه فرنگی را با مرغ یا گوشت یا با بادمجان تهیه می کنند که غذای بسیار خوشمزه و مجلسی هست . در بخش آشپزی مجله دایان با طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی با ما همراه باشید همچنین طرز تهیه ته چین گوشت گرمسار و ته چین قالبی  را مشاهده کنید.

مواد لازم برای تهیه ته چین گوجه فرنگی قالبی

  • برنج: ۵ لیوان دسته‌دار
  • کره: ۶۰ گرم
  • سینه مرغ : نیم کیلوگرم
  • قرص عصاره مرغ: ۱ عدد
  • ادویه کاری: ۱ قاشق چای‌خوری
  • قارچ ورقه‌ای شده: ۴۰۰ گرم
  • ماست چکیده: ۲۰۰ گرم
  • زعفران آب کرده: ۴ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: ۲/۳ لیوان 
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • زرده تخم مرغ: ۴ عدد
  • گوجه فرنگی رنده شده: ۷ تا ۸ عدد

 

ته چین گوجه فرنگی

ته چین گوجه فرنگی

 

– طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی

  1. برای تهیه ته چین گوجه فرنگی ابتدا برنج را بشویید و به مدت 2 تا 3 ساعت خیس کنید .
  2. یک تابه مناسب بردارید مقداری روغن یا کره در آن بریزید و روی شعله قرار دهید تا داغ شود  سپس مرغ‌های نگینی یا نواری  خرد شده را به کره اضافه کنید و تفت دهید ( می توانید قبل از تفت دادن  سینه مرغ را خرد کنید و با مقداری نمک و فلفل سیاه و ادویه کاری  مزه دار کنید و سپس تفت دهید ). مرغ‌ها را آن قدر تفت دهید تا  طلایی شود.
  3. حال  قارچ‌های خرد شده را  به تابه اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا قارچ و مرغ با هم سرخ شوند عصاره مرغ را اضافه کنید و هم بزنید  سپس شعله را خاموش کنید و مواد را کنار بگذارید.
  4.   یک کاسه مناسب بردارید ، ماست و زعفران غلیظ ، نمک، فلفل سیاه و زرده تخم مرغ‌ها  در آن بریزید و هم بزنید  تا یکدست شود و کنار بگذارید.
  5.  در این مرحله سس گوجه فرنگی را تهیه کنید .  گوجه‌های رنده  شده را با کمی روغن داخل ماهیتابه بریزید و  تفت دهید تا  خوش‌رنگ و تیره‌تر شود. وقتی  گوجه فرنگی‌ها کاملاً غلیظ شدند، شعله گاز را خاموش کنید و کنار بگذارید .
  6.  در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و روی شعله قرار دهید تا بجوشد وقتی آب جوشید 1 قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید و سپس برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج نیم پز شود و قد بکشید و بافت آن نرم‌تر شد، سپس برنج را آبکش کنیدو برنج را داخل آبکش تکان دهید تا آب اضافی آن خارج شود .
  7.  همه برنج آبکش شده را به مایه ته چین که با ماست و تخم مرغ گه آماده کردید اضافه کنید و آرام هم بزنید تا مواد و برنج با هم خوب مخلوط شوند.
  8. حال ظرف قالبی  نسوز مناسب را بردارید و چرب کنید و  ۱/۴ برنج را در آن  بریزید. با پشت قاشق برنج را خوب صاف کنید ، مقداری از ترکیب مرغ و قارچ را روی برنج بریزید. سپس یک لایه سس گوجه فرنگی روی آن بریزید . دوباره  برنج را روی مواد بریزید و لایه‌ها را تکرار کنید تا قالب شما پر شود  لایه آخر ته چین شما باید سس گوجه فرنگی باشد.
  9. بعد از ریختن همه مواد  در قالب باید باقی مانده کره را روی ته چین بریزید.
  10. سپس روی قالب را با فویل آلومینیومی بپوشانید. و چند جای فویل را سوراخ کنید تا بخار برنج از آن خارج شود.
  11.  قالب ته چین را برای ۱/۵ ساعت با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید تا ته چین گوجه فرنگی  بپزد و طلایی رنگ شود.
  12. می توانید ته چین گوجه فرنگی‌تان را  گیاهی درست کنید، بهترین ترکیب استفاده از بادمجان  سرخ شده هست  که بادمجان‌ها را با گوشت‌کوب له کنید و به سس گوجه فرنگی اضافه کنید سپس ته چین را مثل بالا آماده کنید می توانید ته چین را در ماهیتابه چرب شده روی گاز هم بپزید.  حتما از شعله پخش کن استفاده کنید.
  13. برای تهیه ته چین گوجه فرنگی  از ماست چکیده شیرین استفاده کنید.
  14. استفاده از عصاره مرغ موجب خوش طعم‌تر شدن ته چین قالبی گوجه فرنگی می‌شود. اما توجه داشته باشید که این عصاره‌ها معمولاً کمی شور هستند، پس در اضافه کردن نمک دقت کنید.
  15. برای خوش مزه تر شدن  ته چین گوجه و بادمجان می‌توانید از مقداری سیر رنده شده استفاده کنید.
  16. برای تزیین ته چین  می‌توانید از مقداری زرشک، خلال پسته استفاده کنید.
  17. دقت کنید  برای درست کردن ته چین گوجه فرنگی باید برنج را کمی زنده‌تر از همیشه آبکش کنید تا برنج شفته نشود.

 

 طرز تهیه ته چین در پلوپز

  1.  برای تهیه ته چین گوجه فرنگی در پلو پز  مواد را به همان شکلی که در قالب آماده کردید، در پلوپز بریزید و پلو پز  را برای مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روشن کنید تا  ته چین شما آماده شود.
  2. بعد از آماده شدن ته چین درب پلوپز را باز کنید و ۱۰ دقیقه برنج را در پلوپز نگه دارید و بعد برنج را برگردانید و با  مقداری زرشک، خلال پسته یا خلال بادام تزیین کنید.
خوراک کدو سبز

خوراک / طرز تهیه خوراک کدو سبز با خامه

khaviyar bademjan

خوراک/ طرز تهیه خاویار بادمجان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا