تمدن مصر باستان/پادشاهی های مصر باستان

دوشنبه 2 آبان 1401 تاریخی
تمدن مصر باستان

تمدن مصر باستان

تمدن مصر باستان:مصر باستان یکی از بزرگترین و قدرتمندترین تمدن های تاریخ جهان بود. بیش از 3000 سال از 3150 قبل از میلاد تا 30 قبل از میلاد ادامه داشت.

تمدن مصر باستان در کنار رود نیل در شمال شرقی کشور آفریقا قرار داشت. رود نیل منبع بسیاری از ثروت مصر باستان بود. شهرهای بزرگ مصر در کنار رود نیل رشد کردند زیرا مردم مصر در آبیاری متخصص شدند و توانستند از آب نیل برای کشت محصولات غنی و سودآور استفاده کنند. رود نیل غذا، خاک، آب و حمل و نقل مصریان را فراهم می کرد. سیل های بزرگ هر سال می آمد و خاک حاصلخیز را برای رشد غذا فراهم می کرد.

 

تمدن مصر باستان

تمدن مصر باستان

پادشاهی ها و دوره ها تمدن مصر باستان

مورخان معمولا تاریخ مصر باستان را به سه پادشاهی اصلی به نام‌های پادشاهی قدیم، پادشاهی میانه و پادشاهی جدید دسته‌بندی می‌کنند. در این دوران بود که مصر باستان در قوی ترین حالت خود قرار داشت. زمان های بین پادشاهی ها دوره های میانی نامیده می شود.

1-پادشاهی قدیم:

“پادشاهی قدیم” یک دوره زمانی در طول تاریخ مصر باستان است. از 2575 قبل از میلاد تا 2150 قبل از میلاد به طول انجامید. در طول این 400 سال، مصر یک دولت مرکزی قوی و یک اقتصاد مرفه داشت. پادشاهی قدیم بیشتر به عنوان زمانی که اهرام زیادی ساخته شده بود، مشهور است.

پادشاهی قدیم شامل چهار سلسله اصلی از سلسله سوم تا سلسله ششم بود. این دوره در دوران سلسله چهارم زمانی که فراعنه قدرتمندی مانند اسنفرو و خوفو حکومت می کردند به اوج خود رسید. گاهی اوقات سلسله های هفتم و هشتم به عنوان بخشی از پادشاهی قدیم گنجانده می شوند.

دولت مرکزی در طول سلسله ششم شروع به تضعیف کرد. والیان (نومارک) بسیار قدرتمند شدند و شروع به نادیده گرفتن حکومت فرعون کردند. در همان زمان، کشور دچار خشکسالی و قحطی شد. در نهایت دولت مرکزی سقوط کرد و مصر به چندین کشور مستقل تجزیه شد.

 

2-پادشاهی دوره میانی اول

دوره پس از پادشاهی قدیم اولین دوره میانی نامیده می شود. این دوره حدود 150 سال به طول انجامید. زمان جنگ داخلی و هرج و مرج بود.

“پادشاهی میانه” یک دوره زمانی در طول تاریخ مصر باستان است. از 1975 قبل از میلاد تا 1640 قبل از میلاد ادامه یافت. پادشاهی میانه دومین دوره اوج تمدن مصر باستان بود (دو دوره دیگر پادشاهی قدیم و پادشاهی جدید). در این مدت تمام مصر تحت یک حکومت واحد و فرعون متحد شد.دوره پادشاهی میانه توسط سلسله های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم اداره می شد. مورخان گاه سلسله چهاردهم را نیز شامل می شوند.

در طول دوره میانی اول، مصر تقسیم شده و در هرج و مرج سیاسی بود. سلسله دهم بر شمال مصر حکومت می کرد، در حالی که سلسله یازدهم بر جنوب حکومت می کرد. در حدود سال 2000 قبل از میلاد، یک رهبر قدرتمند به نام منتوهوتپ دوم پادشاه جنوب مصر شد. او به شمال حمله کرد و در نهایت مصر را تحت یک حکومت متحد کرد. این دوره پادشاهی میانه را آغاز کرد.

 

3-پادشاهی جدید

“پادشاهی جدید” یک دوره زمانی در طول تاریخ مصر باستان است. از حدود 1520 قبل از میلاد تا 1075 قبل از میلاد ادامه یافت. پادشاهی جدید عصر طلایی تمدن مصر باستان بود. زمان ثروت، رفاه و قدرت بود.سلسله های هجده، نوزدهم و بیستم مصر در دوران پادشاهی جدید حکومت می کردند.

آنها شامل برخی از مشهورترین و قدرتمندترین فراعنه مصر مانند رامسس دوم، توتموس سوم، هاتشپسوت، توتانخ آمون و آخنتاتن بودند.قبل از پادشاهی جدید مصر زمانی به نام دوره میانی دوم بود. در این زمان قوم خارجی به نام هیکسوس بر شمال مصر حکومت می کردند.

در حدود 1540 قبل از میلاد، یک کودک ده ساله به نام احموس اول پادشاه مصر سفلی شد. احمد من یک رهبر بزرگ شد. او هیکسوس ها را شکست داد و تمام مصر را تحت یک حکومت متحد کرد.

این دوره پادشاهی جدید را آغاز کرد.در زمان پادشاهی جدید بود که امپراتوری مصر بیشترین سرزمین ها را فتح کرد. فراعنه لشکرکشی های گسترده ای را آغاز کردند و سرزمین های جنوب (کوش، نوبیا) و سرزمین های شرق (اسرائیل، لبنان، سوریه) را تصرف کردند.

در همان زمان، مصر تجارت خود را با بسیاری از کشورها و پادشاهان خارجی گسترش داد. آنها از معادن طلا در نوبیا برای به دست آوردن ثروت فراوان و واردات کالاهای لوکس از سراسر جهان استفاده کردند.

 

تمدن مصر باستان

تمدن مصر باستان

فرهنگ مصر باستان

مصر باستان از نظر فرهنگی از جمله حکومت، مذهب، هنر و نوشتن غنی بود. حکومت و دین به هم گره خورده بودند که رهبر حکومت، فرعون نیز رهبر دین بود. نوشتن نیز در ادامه کار دولت مهم بود. فقط کاتبان می توانستند بخوانند و بنویسند و آنها افراد قدرتمندی محسوب می شدند.

 

اهرام و گنج مصر باستان

فراعنه مصر اغلب در اهرام غول پیکر یا در مقبره های مخفی دفن می شدند. آنها بر این باور بودند که برای کمک به آنها در زندگی پس از مرگ نیاز به گنجینه ای دارند که با آنها دفن شود. در نتیجه، باستان شناسان بسیاری از آثار و مقبره های به خوبی حفظ شده برای بررسی چگونگی زندگی مصریان باستان در اختیار دارند.

 

پایان امپراتوری مصر باستان

امپراتوری مصر باستان در حدود 700 سال قبل از میلاد شروع به تضعیف کرد. توسط تعدادی از تمدن های دیگر فتح شد. اولین کسی که مصر را فتح کرد، امپراتوری آشور بود و صدها سال بعد امپراتوری ایران به دنبال آن بود. در سال 332 قبل از میلاد، اسکندر مقدونی یونان مصر را فتح کرد و خانواده حاکم خود را به نام سلسله بطلمیوس تأسیس کرد. سرانجام رومیان در 30 سال قبل از میلاد مسیح آمدند و مصر به استان روم تبدیل شد.

تمدن مصر باستان

تمدن مصر باستان

حقایق جالب در مورد مصر باستان

  • مردان و زنان مصری آرایش می کردند. تصور می شد که این ماده دارای قدرت شفابخشی است، به علاوه به محافظت از پوست آنها در برابر نور خورشید کمک می کند.
  • آنها از نان کپک زده برای کمک به عفونت استفاده می کردند.
  • آنها یکی از اولین تمدن هایی بودند که نوشتن را اختراع کردند. آنها همچنین از جوهر برای نوشتن و از کاغذی به نام پاپیروس استفاده می کردند.
  • مصریان باستان دانشمند و ریاضیدان بودند. آنها اختراعات متعددی از جمله راه های ساخت ساختمان، دارو، لوازم آرایشی، تقویم، گاوآهن برای کشاورزی، آلات موسیقی و حتی خمیر دندان داشتند.
  • مصر باستان نقش مهمی در کتاب مقدس دارد. بنی اسرائیل سالها به عنوان برده در آنجا اسیر بودند. موسی به آنها کمک کرد تا فرار کنند و آنها را به سرزمین موعود هدایت کرد.
  • فرعون معمولاً موهای خود را می پوشاند. برای مردم عادی دیده نمی شد.
  • گربه ها در مصر باستان مقدس شمرده می شدند.
  • هرم بزرگ جیزه بسیار دقیق به سمت شمال است.
  • اهرام مصر همگی در غرب رود نیل ساخته شده اند. به این دلیل که ضلع غربی با سرزمین مردگان مرتبط بود.
    قاعده هرم همیشه یک مربع کامل بود.
  • آنها بیشتر از سنگ آهک ساخته شده بودند.
  • تله‌ها و نفرین‌هایی بر روی مقبره‌ها و اهرام گذاشته شده بود تا دزدان را از آن دور نگه دارند.
  • فرعون پپی دوم، که نزدیک به پایان پادشاهی قدیم حکومت کرد، حدود 90 سال فرعون بود.
  • پایتخت مصر در زمان پادشاهی قدیم ممفیس بود. پادشاهی قدیم گاهی اوقات به عنوان “عصر اهرام” نامیده می شود.
یونان باستان

تمدن یونان باستان/هنرمندان یونان باستان

چین باستان

چین باستان/8 تا از امپراتوران معروف چین باستان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا