تلاش گوگل برای استانداردسازی جهانی پروژه AMP – فناوری

جمعه 18 اسفند 1396 فناوری

جهانی‌سازی پروژه‌ی AMP‌ می‌تواند کمک زیادی به بهبود تجربه‌ی اینترنت در دستگاه‌های موبایل بکند.

استاندارد AMP در صفحات موبایل وب، به سرعت در حال پیشرفت است و گوگل نیز برای ارتقاء آن تمام تلاش خود را می‌کند. به تازگی خبری از مدیران ارشد پروژه‌ی (AMP (Accelerated Mobile Pages گوگل منتشر شده است که خبر از تلاش این شرکت برای ترغیب مؤسسه‌ی استاندارد صفحات وب جهت استاندارد‌سازی AMP برای تمامی وب‌سایت‌ها، می‌دهد. 

دو سال پیش گوگل برای بهبود تجربه‌ی مرور صفحات اینترنت روی دستگاه‌های موبایلی، پروژه‌ی AMP‌ را کلید زد. هدف این پروژه، بارگذاری سریع‌تر و تطبیق‌پذیری صفحات وب برای تمام گوشی‌های موبایل است. پروژه‌ی AMP منجر به توسعه‌ی نمونه‌های مشابه دیگری در شرکت‌های بزرگ فناوری شد؛ فیسبوک از Instant Articles رونمایی کرد و اپل نیز صفحات وب را با حالت نمایش ویژه‌ای در اپلیکیشن News خود به نمایش می‌گذارد. حتی پیام‌رسان تلگرام نیز حالت Instant View را برای تجربه‌ی سریع‌تر و ساده‌تر صفحات وب در اپلیکیشن خود توسعه داد.

زمانی که کاربران در اپلیکیشن کروم یا در صفحه‌ی شرکتی در توییتر که از AMP پشتیبانی می‌کند، صفحه‌ی خاصی را باز کنند، به لطف این استاندارد گوگل، صفحه‌ی مورد نظر در حالتی مناسب برای مرور در گوشی‌های هوشمند باز خواهد شد. هم‌چنین نتایج Top Stories به نمایش درآمده در گوگل پس از جستجوی عبارتی خاص نیز به سایت‌هایی با پشتیبانی از استاندارد AMP احتصاص یافته است.

ظاهرا مدیران گوگل از نتایج پروژه‌ی AMP‌ رضایت زیادی داشته‌‌اند و در نظر دارند دستاورد‌های خود را برای بهبود تمام صفحات به یک استاندارد جهانی تبدیل کنند؛ نه سایت‌هایی که تنها برای بهبود جایگاه خود در نتایج گوگل به سمت استفاده از این فناوری می‌روند.

آیفون 10

گوگل در نظر دارد به وسیله‌ی استانداردسازی AMP، تجربه‌ی کاربری را مهم‌ترین اولویت صفحات وب قرار دهد. البته این شرکت صرفا به توسعه‌ی صفحات وب زیر نظر پروژه‌ی AMP علاقه ندارد و هدف اصلی خود را ارائه‌ی تجربیات و دستاورد‌های آن به سازمان‌ استاندارد جهانی قرار داده است تا شرکت‌ها و مدیران سایت‌ها نگرانی بابت استفاده از فناوری مختص و انحصاری گوگل نداشته باشند. 

توسعه‌ی صفحات وب دوست‌دار گوشی‌های هوشمند، خبر بسیار خوبی برای کاربران در حال رشد این پلتفرم خواهد بود. اینترنت و استاندارد فعلی آن برای تجربه‌ در کامپیوتر‌های شخصی توسعه یافته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ طبق گزارش‌های گوگل، نیمی از ترافیک اینترنت به دستگاه‌های موبایلی اختصاص داشته است. در واقع اینترنت به‌زودی نیاز به تغییر در استاندارد‌های نمایش خواهد داشت؛ زیرا تجربه‌ی کاربران موبایل از آن، متفاوت از اهداف استاندارد‌های تدوین شده است.

بهبود تجربه‌ی صفحات اینترنت در موبایل‌، کمک بزرگی نیز به گوگل خواهد کرد. در صورتی که کاربران تجربه‌ی مناسبی از مررور صفحات اینترنت نداشته باشند، به اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری دوست‌دار موبایل آن‌ها برای برطرف کردن نیاز‌ها خود چه جهت مطالعه‌ی اخبار و چه جهت انجام کابرد‌های خاص، مراجعه خواهند کرد.

پیام گوگل جهت بهبود تجربه‌ی اینترنت واضح است. این شرکت اعتقاد خاصی به پروژه‌ی AMP و حفظ مالکیت انحصاری آن برای خود دارد. ارائه‌ی تجربه‌ و دستاورد‌های پروژه‌ی AMP در اختیار همگان، نه‌تنها به بهبود تجربه‌ی کاربری کاربران موبایل از اینترنت منجر خواهد شد، بلکه تا حدودی نیز گفته‌هایی در رابطه با حرص و طمع گوگل جهت مالکیت کامل دنیای اینترنت را نیز نقض خواهد کرد.


منبع : زومیت

چه تفاوتی بین یک کسب‌وکار و یک برند وجود دارد

چه تفاوتی بین یک کسب‌وکار و یک برند وجود دارد

سامیانگ از لنز حرفه‌ای ۵۰ میلی‌متری F1.2 رونمایی کرد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا