تفسیر متفاوت دولت و مجلس از خودروهای هیبرید – فناوری

شنبه 7 بهمن 1396 فناوری

در حال حاضر تعرفه خودروهای تمام‌برقی و الکتریکی صفر است؛ اما هنوز خبری از واردات این محصولات و ایجاد جایگاه‌های شارژ باتری در شهرها شنیده نمی‌شود.

 بعد از افزایش تعرفه‌های واردات خودرو، یکی‌ از مهم‌ترین موضوعاتی که در رابطه با افزایش تعرفه روی داد و محل اختلاف نظر قرار گرفت، موضوع افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید بود. در این زمینه برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند این تعرفه‌ها باید مورد اصلاح قرار گیرد و بازنگری شود.

در همین رابطه، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با غیر قابل‌ قبول دانستن افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید می‌گوید:

باتوجه‌ به ابرچالشی به‌عنوان آلودگی هوا که تمام کلان‌شهرهای کشور را درگیر خود کرده است، این تعرفه نه‌تنها نباید افزایش پیدا می‌کرد، بلکه لازم است برای شرکت‌ها و تولیدکنندگانی که چنین خودروهایی تولید می‌کنند، مشوق‌هایی در نظر گرفت تا این خودروها در داخل تولید شوند. برخی‌ از دوستان در وزارت صنعت اعلام می‌کنند چون خودروهای هیبرید با بنزین کار می‌کنند، این تعرفه‌ها افزایش یافته است. این در حالی است که کاهش مصرف سوخت به‌وسیله خودروهای هیبرید برای کاهش آلودگی هوا بسیار مهم و اساسی است. باید هرعاملی را که باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود، به‌ کار گرفت. بنابراین برای افزایش تردد خودروهای هیبرید در سطح کلان‌شهرها، تعرفه خودروهای هیبرید باید اصلاح شود؛ چراکه این موضوع برای کاهش آلودگی هوا بسیار مهم است.

 

electric car stations

  در مقابل سخنان پارسایی، محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تعیین میزان تعرفه خودروهای هیبرید بر اساس کار کارشناسی دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است، اظهار داشت:

در این زمینه ما با سه‌ نوع خودرو مواجه هستیم، خودروهای با سوخت فسیلی یا همان بنزین، خودروهای هیبرید که بنزینی-برقی هستند و خودروهایی که تمام‌برقی به‌حساب می‌آیند. در ابتدا باید گفت تعرفه خودروهای تمام‌برقی که هیچ نوع آلایندگی ندارند، همچنان صفر است و هیچگونه تغییری نکرده است. اما درمورد خودروهای هیبرید باتوجه‌ به دو نوع موتور آن‌ها یعنی هیبرید-بنزینی و هیبرید پلاگین، تعرفه ۴۰ و ۳۰ درصد نسبت‌ به تعرفه خودروهای بنزینی تعیین شده است و ملاک تعیین این تعرفه‌ها میزان صرفه‌جویی در سوخت بنزین بوده و باتوجه‌ به اینکه سوخت پایه آن‌ها بنزین است، این تعرفه در نظر گرفته شده است.

میزان تفاوت مصرف سوخت خودروهای هیبرید نسبت‌ به خودروهای بنزینی در هر ۱۰۰ کیلومتر، دو لیتر است و این تعرفه‌ها نیز به همین نسبت در نظر گرفته شده است.

 

بر اساس این گزارش، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی‌ بر تجدید نظر در واردات خودروهای هیبرید گفت:

باتوجه‌ به ضوابط جدید واردات خودرو و افزایش سود بازرگانی خودروهای وارداتی که با سوخت فسیلی حرکت می‌کنند از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد، طبیعتا تغییراتی در جدول سود بازرگانی واردات خودروهای هیبرید نیز خواهیم داشت.

خودروهای هیبرید چند دسته هستند؛ برخی فقط هنگام ایستادن و آغاز حرکت خود از امکانات برقی استفاده می‌کنند و برخی نیز در حرکت و در پیمایش محدود در سطوح صاف و سرعت‌های زیر ۴۰ کیلومتر بر ساعت از موتورهای برقی خود بهره می‌برند. این خودروها در سرعت‌های بالاتر از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند. بر این اساس، فاصله خودروهای برقی که از تعرفه ۵ درصدی استفاده می‌کنند تا خودروهایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، ۹۰ درصد خواهد بود. تعرفه خودروهای هیبرید که بین ۵ تا حداکثر ۲۵ درصد از میزان مصرف سوختشان در شرایط مختلف کاهش پیدا می‌کند، با نظر کارشناسان و تصویب کمیسیون اقتصادی دولت و هیئت وزیران بین ۳۵ تا ۵۵ درصد تعیین شده که این مصوبه ابلاغ شده و درحال اجرا است. محاسبات کارشناسان نشان می‌دهد خودروهای اصطلاحا سری موازی و موازی سری، هرکدام دارای شرایط ویژه فنی‌ هستند و متناسب با میزان مصرف سوخت فسیلی توسط این خودروها و میزان صرفه‌جویی در تولید آلایندگی، از تخفیفاتی در سود بازرگانی برخوردار خواهند شد.

 
prius

با این اوصاف باید دید در نهایت آیا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبرید را کاهش خواهد داد یا اینکه مجلس در قالب طرح دوفوریتی اقدام به کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید خواهد کرد.

این درحالی است که برخی کارشناسان اعتقاد دارند باتوجه‌ به نقش دولت، لازم است کاهش تعرفه‌ها در کمیسیون ماده یک آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات صورت گیرد؛ چراکه تمام دستگاه‌های دخیل در امر واردات خودرو در این کمیسیون عضو هستند و به‌نوعی کار کارشناسی روی آن انجام می‌دهند و این موضوع از پشتوانه کارشناسی و اجرایی برخوردار خواهد بود، حال باید دید در آینده چه اتفاقاتی درمورد کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید خواهد افتاد و آیا اصلا این موضوع محقق خواهد شد؟

electric car stations

این درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند باتوجه‌ به ویژگی‌های خودروهای هیبرید، این دسته از خودروها می‌توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند و در این راه لازم است تعرفه هیبریدها مورد اصلاح قرار گیرد.

از سویی در اینجا لازم است به این نکته توجه شود که درحال حاضر تعرفه خودروهای تمام‌برقی صفر است و از هم‌اکنون دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر شرایطی فراهم آورند که جایگاه شارژ برقی خودروهای الکتریکی در کلان‌شهرها نصب و تعبیه شود؛ چراکه دیر یا زود باید مسئولان امر در این زمینه به فکر باشند و تمهیدات لازم را برای ایجاد این جایگاه‌ها فراهم کنند. از سویی دیگر، به نظر می‌رسد حمایت از خودروسازان داخلی و تولیدات پرمصرف آن‌ها به بهانه‌ی حفظ شاغلان در این بخش، اولویت اصلی دولت‌مردان باشد.


منبع : زومیت

هر آنچه باید درباره وب اپلیکیشن‌ های پیشرو (PWA) بدانید - فناوری

نمایش برند شما با هدایای تبلیغاتی - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا