تغییرات بدن در هوای سرد

چهارشنبه 8 دی 1400 سلامت
تغییرات بدن در هوای سرد

بدن در حالت عادی باید گرم بماند، در غیر این صورت تمام تلاشش را برای گرم کردن خود به کار می گیرد و اگر موفق نشد ممکن است حتی از بین برود و مرگ اتفاق بیفتد. فعالیت بدنی در هوای سرد برای بسیاری از ما جذاب و نیروبخش است، اما بهتر است قبل از این کار با تغییرات بدن در هوای سرد آشنا شوید.

 

تغییرات بدن در هوای سرد

ماهیچه ها منقبض می شوند

به محض اینکه به بیرون از خانه قدم می گذارید، می توانید جمع شدن ماهیچه ها به علت سرما را حس کنید. ماهیچه ها منقبض و متراکم تر می شوند و دامنه ی حرکت شما را محدود می کنند، مثلا هنگام دوچرخه سواری در هوای سرد متوجه خواهید شد که  پدال زدن برایتان بسیار سخت تر از روزهایی با هوای گرم تر است. شما می توانید در زمان های منظم  با چند حرکت ورزشی گرم کردن خیلی کوتاه، حرکت را برای عضلاتتان آسان تر کنید.

جریان خون منحرف می شود

بدن در قدم اول سعی در حفظ سلامت ارگان ها دارد. به این معنا که جریان خون از اندام های تحتانی  به سمت ارگان های مرکزی تغییر مسیر می دهد. به همین دلیل است که در سرمای حتی جزئی، دست ها و پاهایتان و گاها صورت تان سخت تر از بقیه ی مناطق گرم می شوند. بدیهی است که شما باید از دستکش و کلاه و گاها شال گردن برای گرم نگه داشتن خود کمک بگیرید.

تغییرات بدن در هوای سرد

تغییرات بدن در هوای سرد

تنفس هوای خشک و سرد موجب کاهش گرما و رطوبت مجاری تنفسی و ریه ها شده و می تواند احساس تنگی نفس را به شما القا کند

نکته ی دیگر این است که گرم نگه داشتن قسمت های مرکزی بدن و بالا نگه داشتن دمای آن می تواند موجب گرم شدن همه ی نواحی بدن تان شود، زیرا دیگر نیاز نخواهد بود که حجم زیادی از خون به مرکز بدن جریان پیدا کند. انتخاب یک لباس گرم مناسب بهترین راه است.

سرعت واکنش قلب تغییر می کند

معمولا ضربان قلب در پاسخ به سرما کاهش پیدا می کند، زیرا پمپاژ خون را به سمت پوست و اندام های انتهایی کم می کند. وقتی شما شروع به حرکت می کنید، قلبتان مجبور به تلاش بیشتر است تا شما را گرم نگه دارد، در حالیکه در حال حرکت، خون به طور خودکار به ماهیچه ها نیز جریان پیدا می کند. به همین دلیل در فصول سرد، در کل سرعت واکنش قلب نسبت به فصول گرم افزایش می یابد. این کار اضافی قلب موجب افزایش فشار خون و گرم شدن کامل بدن در هوای سرد خواهد شد.

راه های هوایی منقبض می شوند

تنفس هوای خشک و سرد موجب کاهش گرما و رطوبت مجاری تنفسی و ریه ها شده و می تواند احساس تنگی نفس را به شما القا کند و یا حتی در افراد مستعد مشکلات تنفسی، موجب آسم ناشی از ورزش شود. باز هم اختصاص دادن زمان هایی برای گرم کردن خودتان می تواند در جلوگیری از بروز مشکل تنفسی موثر باشد. می توانید دست هایتان را جلوی دهانتان بگیرید تا هوای گرم را به درون ریه ها وارد کنید.

تغییرات بدن در هوای سرد

تغییرات بدن در هوای سرد

آبریزش بینی اتفاق می افتد

وظیفه ی حفرات بینی این است که هوای گرم و مرطوب را به ریه ها بفرستد. هنگامی که شما به سختی در هوای سرد و خشک نفس می کشید، مخاط بینی بیشتر ترشح می شود که افزایش میزان آن موجب بیرون ریختن آن از بینی می شود.
حجم ادرار بیشتر می شود

هنگامی که حجم زیادی از خون و مایعات در مرکز بدن برای گرم کردن و نگهداری از ارگان ها تجمع می یابد، مغز سیگنالی به منظور کم کردن حجم مایع کلی بدن دریافت می کند و در نتیجه دستور تخلیه ی مایعات اضافی صادر شده و حجم ادرار افزایش می یابد. از این رو فرد نیاز مکرر به دفع ادرار پیدا می کند. با پوشیدن لباس های مناسب و گرم کردن بدن با آن ها می توان جلوی تکرر ادرار را گرفت.

در هوای سرد بدن سخت تر کار می کند و در نتیجه تولید اندورفین بسیار زیاد است که موجب نشاط و جلوگیری از غم و افسردگی زمستانی می شود

نکته ای که وجود دارد این است که اگر حتی پس از دفع ادرار احساس تشنگی نمی کنید، باز هم آب بنوشید، زیرا در هر صورت بدن دچار کم آبی می شود.

تغییرات بدن در هوای سرد

تغییرات بدن در هوای سرد

احساس سرزندگی دست می دهد

ورزش کردن در آب و هوای سرد صرفا نیرو بخش است. به این دلیل که در این هوا بدن سخت تر کار می کند و در نتیجه تولید اندورفین بسیار زیاد است که موجب نشاط و جلوگیری از غم و افسردگی زمستانی می شود.

ممکن است لرزش بدن اتفاق بیفتد

اگر شما بیش از آنچه که باید حرارت بدنتان را از دست بدهید (با وجود سعی درگرم کردن بدن با لباس مناسب) ، احساس سرما خواهید کرد و پوست با آنچه که به عنوان   horripilation شناخته می شود پاسخ می دهد (موهای بدن سیخ می شوند). بدن در این حالت تلاش می کند عایق گرمایی بیشتری به وسیله موهای روی پوست ایجاد کند.

اگر بر روی پوست مویی وجود نداشته باشد، واکنش بعدی یعنی لرزیدن یا انقباض غیر ارادی عضلات اتفاق می افتد تا بدن گرم شود. اگر دچار لرز شدید، حتما یک سرپناه برای گرم کردن خود بیابید و گرنه دچار سرمازدگی خواهید شد.

 

گیاهخواری

گیاهخواری

قرص ورزش

قرص ورزش

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا