ترشی گوجه فرنگی / طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی شکم پر

سه‌شنبه 30 شهریور 1400 آشپزی
ترشی گوجه فرنگی شکم پر

ترشی گوجه فرنگی شکم پر

ترشی گوجه فرنگی شکم پر یکی دیگر از ترش های خوشمزه تبریزی است که برای  تهیه آن داخل گوجه فرنگی را خالی می کنند و داخل آن را با ترشی لیته یا باسبزیجات خرد شده که در زیر طرز تهیه آن را کامل توضیح دادیم  پر می کنند.  در مقاله های قبلی  بخش آشپزی دایان  طرز تهیه ترشی  بادمجان شکم پر   و     ترشی لیموی شکم پر   را توضیح دادیم که جزء  ترشی های پر طرفدار است طرز تهیه آنها را ببینید.

ترشی گوجه فرنگی شکم پر

خواص ترشی چیست ؟

معمولاً  در تهیه ترشی‌ها ،از سرکه استفاده می شود . سرکه به ویژه سرکه سیب در کاهش قند خون موثر  است و باعث کند شدن  هضم و جذب کربوهیدرات‌ها میشود و از افزایش قند خون بعد از مصرف  غذا جلوگیری می‌کند. پس  مصرف ترشي در حد تعادل  در بيماران مبتلا به ديابت مفيد است.در ترشی ها   فرآیند تخمیر در اثر فعالیت باکتری‌های لاکتوباسیل در تولید ویتامین‌های گروه B نقش داشته و در واقع مثل  پروبیوتیک‌ها عمل کرده و بر دستگاه گوارش تأثیر خوبی دارند.ادویه های مانند  تخم خردل و زردچوبه که معمولاً در تهیه ترشیجات به کار می‌روند، باعث بهبود هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی می‌گردند.

مواد لازم برای ترشی گوجه فرنگی شکم پر

  1. گوجه فرنگی سفت به میزان لازم
  2. سرکه به میزان لازم
  3. گل کلم متوسط : نصف یک عدد
  4. هویج : 2 عدد درشت
  5. جعفری : یک دسته
  6. شوید : 1 دسته
  7. سیر 8 حبه
  8. فلفل دلمه ای : 2 عدد
  9. ریحان و ترخون: مخلوط یک دسته
  10. نعناع : 3-4 شاخه
  11. پودر موسیر به میزان لازم
  12. ادویه ترشی و نمک دریا  به میزان لازم

طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی  شکم پر

گوجه فرنگی ها رو بشورید و با دستمال خشک کنید  و سر گوجه فرنگی ها  با چاقوی تیز  بردارید  با یک قاشق  تمیز توی گوجه ها را  کامل  خالی کنید.این کار را آرام انجام دهید تا گوجه فرنگی له نشود.

هویج، گل گلم ،  فلفل دلمه  و  سیر را  خیلی ریز ( مکعبی) خرد کنید . سبزیجات را  ریزریز خرد کنید و همه را  مخلوط کنید.و کمی نمک وادویه ترشی  و پودر موسیر و 2 تا 3 قاشق سرکه و اگر دوست دارید کمی فلفل قرمز اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و داخل گوجه ها را با این سبزیجات پر کنید و سر گوجه را روی آن بزارید  می توانید با یک خلال دندان محکم کنید.
گوجه های پر شده را داخل شیشه ها  دهن گشاد با حوصله مرتب  بچینید و روز هر ردیف   گوجه  فرنگی کمی نمک بریزید .وقتی شیشه پر شد . با سرکه پر کنید و سر شیشه چند شاخه جعفری و ترخون درسته بزارید و در ظرف رو محکم ببندید تا هوا داخل شیشه نشود. حتما این ترشی را در یخچال بزارید .ترشی شما بعد از یک ماه یا 40 روز آمادست .

فوت و فن تهیه نیمروی خوشمزه

پلو شوشتری با فیله مرغ

تهیه پلو شوشتری با فیله مرغ

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا