تأثیر واکسن‌های نسل جدید کرونا بر سرماخوردگی

یکشنبه 23 آبان 1400 دسته‌بندی نشده ، سلامت
کرونا

محققان بریتانیایی می‌گویند نسل بعدی واکسن‌های کرونا می‌توانند در برابر ویروس‌های خانواده کرونا که از قبل موجود بودند و عامل سرماخوردگی هستند نیز محافظت ایجاد کنند.

به نقل از ایسنا از نیو اطلس، محققان بریتانیایی در حال بررسی گروهی از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، با مقاومت عجیب و غریبی که از قبل در برابر عفونت کووید-۱۹ داشتند

آنتی‌ژنی جدیدی برای نسل بعدی واکسن‌های کووید-۱۹ کشف کردند.

محققان حدس می‌زنند نسل بعدی واکسن‌هایی که از این آنتی‌ژن استفاده می‌کنند می‌توانند به شدت در برابر همه ویروس‌های خانواده کرونا از جمله آنهایی که عامل سرماخوردگی هستند، محافظت ایجاد کنند.
واکسن‌ها با ارائه‌ی یک مولکول به بدن کار می‌کنند که به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا نحوه شناسایی پاتوژن‌های خاص را بیاموزد.

این مولکول‌ها به‌عنوان آنتی‌ژن یا تولیدکننده آنتی‌بادی شناخته می‌شوند و آنتی‌ژن بزرگی که اولین نسل از واکسن‌های کووید-۱۹ مورد هدف قرار دادند، پروتئین بدنام سنبله کروناویروس است.

این تحقیق جدید با مطالعه گروهی از کارکنان کادر درمان در بریتانیا آغاز شد که به‌ شکل عجیبی با وجود سطوح بالای قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا، مدام نتیجه آزمایش‌شان منفی می‌شود.

نتیجه آزمایش‌های رایج آنتی‌بادی و PCR این گروه به طور مداوم منفی می‌شد، با این حال، محققان برخی از نشانگرهای خونی را که حاکی از ابتلا به عفونت کووید-۱۹ درآنها بود را شناسایی کردند.

افزایش سلول‌های T ایمنی که به طور خاص برای هدف قرار دادن ویروس “SARS-CoV-۲” طراحی شده بودند، شناسایی شد که نشان می‌دهد این کارکنان کادر درمان به طور بالقوه عفونت سطح پایینی را تجربه کرده‌اند، اما توانسته‌اند به نحوی با آن مقابله کنند.

“لئو سوادلینگ” نویسنده اصلی این مطالعه جدید توضیح می‌دهد: ما می‌دانیم که برخی از افراد برخلاف قرار گرفتن در معرض ویروس، سالم باقی می‌مانند. چیزی که ما نمی‌دانستیم این است که آیا این افراد واقعاً توانسته‌اند به طور کامل از ابتلا به ویروس جلوگیری کنند یا اینکه به طور طبیعی ویروس را قبل از اینکه با آزمایش‌های معمول قابل تشخیص باشد، شکست داده‌اند و با نظارت شدید روی کارکنان کادر درمان برای تشخیص نشانه‌های عفونت و پاسخ‌های ایمنی، گروهی را با این نوع خاص از پاسخ سلول T شناسایی کردیم.

سلول‌های T شناسایی‌شده در این مطالعه برای هدف قرار دادن پروتئین‌های غیرساختاری که در مراحل اولیه چرخه زندگی ویروس نقش دارند، آموزش داده شده‌اند.

این پروتئین‌ها بخشی از مجموعه رونویسی تکثیر ویروس هستند که بیشتر به عنوان پروتئین‌های تکثیر نامیده می‌شوند.

جالب‌تر از همه اینکه این پروتئین‌های تکثیر خاص در همه کروناویروس‌ها مشترک هستند. بنابراین محققان فرض را بر این گذاشته‌اند که افرادی که این نوع از پاسخ سلول‌های T قدرتمند را دارند که این پروتئین‌ها را هدف قرار می‌دهند، ممکن است اخیراً در معرض یک ویروس کرونای بی‌ضررتر مانند سرماخوردگی قرار گرفته باشند.

“سوادلینگ” می‌گوید: مناطقی از ویروس که این سلول‌های T شناسایی می‌کنند، در بین سایر اعضای خانواده کروناویروس مانند مناطقی که هر ساله باعث سرماخوردگی می‌شوند، رایج است. بنابراین قرار گرفتن در معرض سرماخوردگی ممکن است به این افراد در برابر ویروس کووید-۱۹ کمک کرده باشد و کفه ترازو را به نفع سیستم ایمنی بدن آنها پایین آورده باشد و ویروس را قبل از شروع تکثیر از بین برده باشند.

این یافته‌ها بر اساس یک فرضیه توسعه یافته است که می‌گوید یک پاسخ ایمنی مشترک بین ابتلا به کووید-۱۹ و کروناویروس‌های رایج دیگر وجود دارد.

مطالعه اخیر دانشگاه “استنفورد” حدس می‌زند قرار گرفتن قبلی در معرض کروناویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از افراد به شکل‌های خفیف یا حتی بدون علامت به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند.

اما بهترین مفهوم این مطلب، در این نظر خلاصه میشود که این پروتئین‌های تکثیر می‌توانند به عنوان آنتی‌ژن در واکسن‌های آینده کووید-۱۹ گنجانده شوند.

“مالی ماینی” نویسنده ارشد این مطالعه جدید می‌گوید: واکسنی که سلول‌های T را برای هدف قرار دادن این پروتئین‌های تکثیر تحریک می‌کند، ممکن است در برابر همه ویروس‌های کرونای فعلی از جمله آنهایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، محافظت ایجاد کند.

وی همچنین اشاره می‌کند که واکسن آینده علاوه بر آنتی ژن‌های پروتئین سنبله شامل این آنتی‌ژن‌های جدید نیز می‌شود. این واکسن‌ها یک سیستم مکمل با آنتی‌بادی‌هایی ایجاد می‌کنند که برای تشخیص سریع پروتئین سنبله و سلول‌های T حافظه که این پروتئین‌های تکثیر را هدف قرار می‌دهند، آموزش دیده‌اند.

“ماینی” می‌گوید: سلول‌های T که ماشین‌های تکثیر ویروس را تشخیص می‌دهند، یک لایه حفاظتی اضافی ایجاد می‌کنند که توسط واکسن‌های فعلیِ بسیار کارآمد ایجاد می‌شود. این واکسن دوگانه، انعطاف‌پذیری بیشتری در برابر جهش‌ها ایجاد می‌کند و از آنجایی که سلول‌های T می‌توانند به طور باورنکردنی عمری طولانی داشته باشند، همچنین می‌توانند ایمنی طولانی‌تری را ایجاد کنند.

این مطالعه جدید در مجله Nature منتشر شده است.

رفلاکس معده

همه چیز راجب رفلاکس معده

عسل و دارچین

فواید دارچین /خواص دارچین برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا