بیوگرافی گوستاو فلوبر

دوشنبه 1 اسفند 1401 بیوگرافی
بیوگرافی گوستاو فلوبر

چکیده ای از بیوگرافی گوستاو فلوبر

نام  : گوستاو فلوبر

متولد  : ۱۲ دسامبر ۱۸۲۱

زادگاه : روآن، فرانسه

درگذشت ۸ مهٔ ۱۸۸۰ (۵۸ سال)

علت فوت : خونریزی مغزی

زمینه کاری : رماننویسی، نمایش‌نامهنویسی

ملیت : فرانسه فرانسوی

سبک نوشتاری : رئالیسم، رمانتیس

 

گوستاو فلوبر کیست ؟

«گوستاو فلوبر» به سال ۱۸۲۱ در شهر « روآن » فرانسه متولد شد . مادرش اهل « نرماندی » و پدرش جراح بود ذوق سرشار ادبی فلوبر از آغاز جوانی آشکار شد. وی در بیست و پنج سالگی و کمی بعد از فوت پدرش ، در شهر «کرواسه» که نزديك زادگاهش بود، مستقر شد و در تمام طول عمر ، به غیر از چند سفر بزرگ و چندین بار اقامت کوتاه در پاریس، همیشه در همان شهر میزیست. وی تا پایان عمر ، مجرد زندگی کرد. سرانجام در سال ۱۸۸۰ بدرود حیات گفت.

گوستاو فلوبر اهل کجا بود ؟

فلوبر نویسنده ای فرانسوی بود.

گوستاو فلوبر متولد چه سالی بود ؟

او متولد ۱۲ دسامبر ۱۸۲۱ بود.

بیوگرافی گوستاو فلوبر

گوستاو فلوبر (Gustave Flaubert) در دوازدهم دسامبر سال 1821 در فرانسه به دنیا آمد. پدر او، آشیل کلئونا فلوبر، جراح ارشد بیمارستان روئن بود. مادرش دختر دکتری از یک خانواده‌ی برجسته‌ی بورژوازی بود. گوستاو فلوبر فعالیت‌های ادبی خود را از مدرسه آغاز کرد. او با فیلسوف جوان، آلفرد لو پویتوین، دوستی نزدیکی داشت و از نظرات و دیدگاه بدبینانه‌ی وی تأثیر پذیرفت.علاوه بر آن، از اثری که از مشارکت در بحث‌های جراحان بزرگ، قرار گرفتن در محیط بیمارستان‌ها، اتاق‌های عمل و کلاس‌های آناتومی ـ که تماماً پیامد حرفه‌ی پدرش بود ـ پذیرفته بود نباید به‌سادگی گذشت.

بیوگرافی گوستاو فلوبر

بیوگرافی گوستاو فلوبر

سبک نگارش گوستاو فلوبر

فلوبر در عین حال «رمانتيك» و«رئالیست» است ولی جنبه رئالیستی او قویتر است و وحدت کارش را در جستجوی زیبائی بدست می آورد. يك جمله نثر برای فلوبر بيش از يك موضوع شعر خوب برای هر شاعر دیگری زحمت و صرف وقت می خواهد. وی برای اطمینان از زیبائی آهنگ و تناسب جملات و اصطلاحات و انتخاب تصویرها و تجسمها بسیار سخت گیر است و با زحمت زیاد بغایت زیبائی و کمال مطلوب خویش میرسد.گرچه سبک نگارش فلوبر تا حدودی عاریتی و گاه دور از حقیقت بنظر می رسد ، مع الوصف كليه آثار او مبین موفقیت کامل او است . بهر حال فلوبر بهترین نمونه صداقت و درستکاری يك هنرمند است.

سبک نگارش گوستاو فلوبر

سبک نگارش گوستاو فلوبر

معروف ترین آثار گوستاو فلوبر

کتاب مادام بواری (Madame Bovary): گوستاو فلوبر، نویسنده‌ی مادام بواری، به دلیل جسارتی که برای به تصویر کشیدن پرتره‌ای بی‌پروا از زندگی اِما بواری به خرج داده بود، به اتهام ارتکاب جرم علیه اخلاق و مذهب، مورد مؤاخذه قرار گرفت. در نهایت اما، قدرت نویسندگی او بر جریان‌های حاشیه‌ای پیروز شد و این کتاب به اثری بی‌بدیل در تاریخ ادبیات قرن نوزدهم فرانسه و جهان بدل شد.

کتاب سه داستان (Three Tales): مجموعه‌ی سه داستان اثری است از گوستاو فلوبر که در سال 1877 به زبان فرانسه منتشر شده است. این مجموعه از سه قصه‌ی «دل س‍اده‌»، «اف‍س‍ان‍ه‌ سنت‌جولیان میهمان‌نواز» و «ه‍رودی‍ا» تشکیل شده است.

کتاب سالامبو (Salammbo: Ancient Tale of Blood and Thunder): سالامبو داستانی تاریخی درباره‌ی زنی روحانی است که دختر ژنرالی از اشراف‌زادگان است. داستان این کتاب در کارتاژ در قرن سوم پیش از میلاد روی می‌دهد. منبع اصلی گوستاو فلوبر برای این اثر کتاب اول تاریخ پولیبیوس است. گوستاو فلوبر برای نوشتن این کتاب، پژوهشی گسترده انجام داد. انتشار این اثر بر دلایل شهرت او به عنوان نویسنده‌ای توانا و خلاق مهر تأییدی زد.

آثار گوستاو فلوبر در ایران 

آثار گوستاو فلوبر در ایران

آثار گوستاو فلوبر در ایران

با وجود اقبال ایرانیان به ترجمه آثار ادبی، از همان آغاز نهضت ترجمه پس از مشروطه، آثار فلوبر نسبت به دیگر نویسندگان فرانسوی حتی نویسندگان همعصر فلوبر، دیرتر و کمتر به زبان فارسی ترجمه و منتشر شد.مادام بواری، شاهکار فلوبر، برای اولین بار در ایران با ترجمه محمد پورشالچی در سال ۱۳۲۷ در انتشارات صفی‌علی شاه در تهران منتشر شد و پس از آن، در سال ۱۳۴۱، محمد قاضی با همکاری رضا عقیلی، این کتاب را ترجمه کردند و نشر کیهان ترجمه آنان را به چاپ رساند.

از آن پس، ترجمه‌هایی از همین کتاب و همچنین دیگر کتاب‌های فلوبر روانه بازار نشر ایران شد و مترجمانی چون میرجلال‌الدین کزازی، محمدمهدی فولادوند و مهستی بحرینی نیز به سراغ آثار فلوبر رفتند.

 

بیوگرافی نیکوس کازانتزاکیس

بیوگرافی مری شلی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا