بیوگرافی چارلز دیکنز نویسنده بریتانیایی

دوشنبه 21 آذر 1401 بیوگرافی
چارلز دیکنز نویسنده بریتانیای

چکیده ای از بیوگرافی چارلز دیکنز

چارلز دیکنز نویسنده بریتانیایی بود که آثار کلاسیک محبوبی مانند «روزگار سخت»، «سرود کریسمس»، «دیوید کاپرفیلد» و «انتظارات بزرگ» را نوشت.

نام اصلی:چارلز جان هافِم دیکنز

متولد: ۷ فوریهٔ ۱۸۱۲

محل تولد:لندپورت، همپشر، انگلستان، بریتانیا

درگذشته: ۹ ژوئن ۱۸۷۰ (۵۸ سال)هایم، کنت، انگلستان

آرامگاه :کلیسای وست‌مینستر

لقب همکار انجمن سلطنتی هنر

پیشه نویسنده، روزنامه‌نگار، و رمان‌نویس

ملیت انگلیسی

همسر: کاترین تامسون هوگارت (ا. ۱۸۳۶–۱۸۵۸)

بیوگرافی چارلز دیکنز

بیوگرافی چارلز دیکنز

کتاب‌ها معروف چارلز دیکنز:

یادداشت‌های پیکویک، رمان الیور توییست، نیکلاس نیکلبی، سرود کریسمس، دامبی و پسر، دیوید کاپرفیلد، خانه متروک، دوریت کوچک، داستان دو شهر، آرزوهای بزرگ، دوران مشقت

 

چارلز دیکنز که بود؟

چارلز دیکنز رمان‌نویس، روزنامه‌نگار، ویراستار، تصویرگر و مفسر اجتماعی بریتانیایی بود که رمان‌های کلاسیک محبوبی چون الیور توئیست، سرود کریسمس، نیکلاس نیکلبی، دیوید کاپرفیلد، داستان دو شهر و انتظارات بزرگ را نوشت.

 

چارلز دیکنز متولد چه سالی است

دیکنز چارلز جان هافام دیکنز در 7 فوریه 1812 در پورتسموث، در سواحل جنوبی انگلستان به دنیا آمد.

 

خانواده چارلز دیکنز

نویسنده مشهور بریتانیایی دومین فرزند از هشت فرزند بود. پدرش، جان دیکنز، یک کارمند نیروی دریایی بود که آرزو داشت آن را ثروتمند کند. مادر چارلز، الیزابت بارو، آرزو داشت معلم و مدیر مدرسه شود.

علیرغم تلاش والدینش، خانواده فقیر باقی ماندند. با این حال، آنها در روزهای اول خوشحال بودند. در سال 1816، آنها به چاتم، کنت نقل مکان کردند، جایی که دیکنز جوان و خواهر و برادرش آزاد بودند تا در حومه شهر پرسه بزنند و قلعه قدیمی راچستر را کشف کنند.

در سال 1822، خانواده دیکنز به کمدن تاون، یک محله فقیر نشین در لندن نقل مکان کردند. در آن زمان وضعیت مالی خانواده وخیم شده بود، زیرا پدرش جان دیکنز عادت خطرناکی داشت که فراتر از توان خانواده زندگی کند. سرانجام در سال 1824، زمانی که چارلز تنها 12 سال داشت، جان به دلیل بدهی به زندان فرستاده شد.

پس از زندانی شدن پدرش، دیکنز مجبور شد مدرسه را ترک کند و در یک کارخانه چکمه‌سازی در کنار رودخانه تیمز کار کند. دیکنز در کارخانه فرسوده و موش‌خورده، شش شیلینگ در هفته با برچسب زدن گلدان‌های «بلکینگ»، ماده‌ای که برای تمیز کردن شومینه‌ها استفاده می‌شود، به دست می‌آورد. این بهترین کاری بود که او می توانست برای حمایت از خانواده اش انجام دهد.

وقتی پدرش ارث خانوادگی را دریافت کرد و از آن برای پرداخت بدهی های خود استفاده کرد، به دیکنز اجازه داده شد که به مدرسه برود.

اما هنگامی که دیکنز 15 ساله بود، تحصیلات او یک بار دیگر از زیر دست او خارج شد. در سال 1827، او مجبور شد مدرسه را رها کند و به عنوان یک پسر دفتر کار کند تا به درآمد خانواده‌اش کمک کند. همانطور که معلوم شد، این شغل نقطه شروعی برای حرفه نویسندگی او شد.

 

بیوگرافی چارلز دیکنز

بیوگرافی چارلز دیکنز

چالز تأثیرگذارترین نویسندگان قرن نوزدهم

از دیکنز به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین نویسندگان قرن نوزدهم یاد می شود. در میان دستاوردهای او، او به خاطر ارائه تصویری واضح از طبقه فرودست دوران ویکتوریا، کمک به ایجاد تغییرات اجتماعی تحسین شده است.

 

شروع کار در روزنامه نگار، ویراستار و تصویرگر

ظرف یک سال پس از استخدام، دیکنز گزارشگری مستقل را در دادگاه های حقوقی لندن آغاز کرد. تنها چند سال بعد، او برای دو روزنامه بزرگ لندن گزارش می داد.

در سال 1833، او شروع به ارسال طرح هایی برای مجلات و روزنامه های مختلف با نام مستعار “بوز” کرد. در سال 1836، بریده‌های او در اولین کتابش، طرح‌ها توسط بوز منتشر شد.

در همان سال، دیکنز شروع به انتشار مقالات پس از مرگ باشگاه پیک ویک کرد. مجموعه‌های او که در ابتدا به‌عنوان زیرنویس تصویرسازی‌های طنز با مضمون ورزشی هنرمند رابرت سیمور نوشته شده بود، به صورت قسمت‌های سریال ماهانه در آمد.

مقالات پس از مرگ باشگاه Pickwick در بین خوانندگان بسیار محبوب بود. در واقع، زیرنویس‌های دیکنز حتی از تصاویری که قرار بود همراه آن باشند، محبوب‌تر بودند.

 

همسر وفرزندان چالرز دیکنز

دیکنز بلافاصله پس از انتشار اولین کتابش، طرح هایی از بوز، با کاترین هوگارت ازدواج کرد. این زوج دارای 10 فرزند بودند.

در طول دهه 1850، دیکنز دو ضرر ویرانگر را متحمل شد: مرگ دختر و پدرش. او همچنین در سال 1858 از همسرش جدا شد.

 

بیوگرافی چارلز دیکنز

بیوگرافی چارلز دیکنز

کتاب های بسیار معروف چارلز دیکنز

دیکنز در طول زندگی حرفه ای خود در مجموع 15 رمان منتشر کرد. شناخته شده ترین آثار او عبارتند از:

“الیور توئیست” (1837-1838)

رمان الیور توئیست، اولین رمان دیکنز، زندگی یتیمی را دنبال می کند که در خیابان ها زندگی می کند. این کتاب از احساس دیکنز به عنوان یک کودک فقیر الهام گرفته شده است که مجبور شده است با عقل خود کنار بیاید و پول خود را به دست آورد.

سرود کریسمس (1843)

در 19 دسامبر 1843، دیکنز سرود کریسمس را منتشر کرد. در این کتاب شخصیت بی‌انتها، ابنزر اسکروج، یک بخیل پیر است که با کمک ارواح، روح کریسمس را پیدا می‌کند.

دیکنز این کتاب را تنها در شش هفته نوشتاین کتاب یک موفقیت بزرگ بود و پس از انتشار بیش از 6000 نسخه فروخت.

 

دیوید کاپرفیلد (1849-1850)

دیوید کاپرفیلد اولین اثر در نوع خود بود: هیچ کس تا به حال رمانی ننوشته بود که صرفاً یک شخصیت را در زندگی روزمره او دنبال کند. از مه 1849 تا نوامبر 1850، دیکنز این کتاب را به صورت ماهانه منتشر کرد و فرم کامل رمان در نوامبر 1850 منتشر شد.

 

خانه تاریک (1852 تا 1853)

پس از مرگ پدر و دخترش و جدایی از همسرش، رمان‌های دیکنز شروع به بیان جهان‌بینی تاریک کردند.

او در کتاب «خانه سیاه» که از سال 1852 تا 1853 در چند قسمت منتشر شد، به ریاکاری جامعه بریتانیا می پردازد. این رمان پیچیده ترین رمان او تا به امروز به حساب می آمد.

“زمان سخت” (1854)

دوران سخت در یک شهرک صنعتی در اوج گسترش اقتصادی اتفاق می افتد. این کتاب که در سال 1854 منتشر شد، بر کمبودهای کارفرمایان و همچنین کسانی که به دنبال تغییر هستند تمرکز دارد.

“داستان دو شهر” (1859)

دیکنز که از دوره «رمان تاریک» خود بیرون آمد، در سال 1859، «داستان دو شهر» را منتشر کرد، رمانی تاریخی که در جریان انقلاب فرانسه در پاریس و لندن اتفاق می‌افتد. او آن را در نشریه ای که خود تأسیس کرد به نام تمام سال منتشر کرد.

داستان بر مضامین نیاز به فداکاری، مبارزه بین شرهای نهفته در ظلم و ستم و انقلاب و امکان رستاخیز و تولد دوباره تمرکز دارد.

“انتظارات بزرگ” (1861)

انتظارات بزرگ، که به صورت سریالی بین دسامبر 1860 تا اوت 1861 و به صورت رمان در اکتبر 1861 منتشر شد، به طور گسترده ای بزرگترین دستاورد ادبی دیکنز در نظر گرفته می شود.

داستان، دومین داستان دیکنز که به صورت اول شخص روایت می شود، بر سفر مادام العمر رشد اخلاقی قهرمان رمان، یتیمی به نام پیپ، متمرکز است

 

بیوگرافی چارلز دیکنز

بیوگرافی چارلز دیکنز

 

مرگ چارلز دیکنز

دیکنز پس از سکته مغزی در سن 58 سالگی در 9 ژوئن 1870 در گادز هیل پلیس، خانه روستایی خود در کنت، انگلستان درگذشت.

پنج سال قبل از آن، دیکنز در یک تصادف قطار دچار حادثه شده بود و هرگز به طور کامل بهبود نیافت. با وجود شرایط شکننده اش، او تا اندکی قبل از مرگش به تور ادامه داد.

دیکنز در گوشه شاعر در کلیسای وست مینستر به خاک سپرده شد و هزاران عزادار در قبر این نویسنده محبوب جمع شده بودند.

زندگینامه مارکو پولو

زندگینامه مارکو پولو

بیوگرافی هنگامه قاضیانی خواننده، هنرپیشه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا